lördag 25 juni 2016

Först en familjerunda och sedan intervaller på tempohojen

Idag har jag varit ute på två cykelrundor. Planen var att ge mig ut på förmiddagen, men då stod det som spön i backen. När det slutligen var dags vid tretiden sken solen och det var över 20 grader i skuggan. Riktigt nice!

Vi började med en gemensam cykelrunda alla tre.

Vi tog en paus på vägen och tittade till Tovas grav där Katten häromdagen hade planterat riktigt fint.

 Melvin  kämpade på riktigt bra på sin längsta runda hittills - 17 km.

Efter ombyte och förberedande av temphojen var det dags för nästa runda.

Planen var att bara cykla en timme, men få till några intervaller inom detta. Efter 6 minuters lugn cykling körde jag igång med en första intervall uppför backen från Marahällan mot Hjoggsjö. När det planade ut fortsatte jag intervallen en stund till så jag fick ihop planerade 6 minuter. 85% i snittpuls och 363 watt.

Sedan rullade jag lugnt på ca 200 watt i ca 14 minuter tills det var dags för vändning vid korsningen mot Gräsmyr. Jag stannade och stretchade lite innan det var dags för intervall 2. Den innebar 10 minuter med målet att hålla 375 watt.

Då det gick både uppför och utför försökte jag hålla kring 400 watt förutom utför då jag växlade ur flera gånger. När klockan slår över till 10 minuter hade det hunnit bli ganska jobbigt, samtidigt kände jag att jag hade kunnat fortsätta en stund till. Snittwatten landade på 374. Vilken besvikelse - saknades en watt från planen. Snittpulsen blev denna gång nära 89%.

Återigen blev det lugnare cykling. Nu ca 12 minuter kring 200 watt innan det var dags för sista intervallen. Planen var 45 sekunder ganska rejält hårt. 20 sekunder där jag släppte av ganska mycket och sedan 2 minuter kring 375 watt.

Kroppen kändes bra och intervallen blev lyckad. Först 43 sekunder på 480 watt, därefter 20 sekunder på 280 watt och så en avslutning på 375 watt i 1 minut och 50 sekunder. Det blev alltså inte planerade 2 minuter på sista delen, då jag fick avbryta 10 sekunder för tidigt för att inte krocka med två människor och två hundar som stängde min väg.

Totalt blev det 3 minuter i sista intervallen och ett snitt på 390 watt. Snittpulsen landade på 87%.

Lite lugnt rullande på slutet tills det gått 60 minuter och då 37,5 km. En normaliserad effekt för passet på just under 300 watt och en snittpuls på drygt 76%.

Det var ett helt okej pass. I morgon blir det en lite längre distansrunda med sällskap. Förhoppningsvis i finväder.

För den som missat det och är intresserad var jag med på ett hörn i P1 idag.

Ny cykel - Cannondale Supersix Evo Hi Mod etap

I förrgår berättade jag att jag fått en ny vän och ni skulle gissa vilken cykel jag köpt. Det har kommit in en mängd gissningar och tankar om vad jag borde ha köpt.  Ja, det finns helt klart många tankar och idéer om cyklar, och en hel del fräscha "monster" på marknaden. Vad jag kan se är ni två som gissat i stort sett rätt. Henrik Marviq och Mikael Lugnegård. Dvs rätt ram, men ingen har specificerat vilken typ. Men bra gissat. Ni övriga har visat mig många fina cyklar som också helt klart är bra.

Det som är viktigt är att den cykel du köper passar dina syften och vad du förväntar dig av en cykel. Sedan är vi ju alla olika som människor och hur vi fungerar, och därför kan olika cyklar vara olika bra beroende på vem som cyklar.

Allra viktigast är dock enligt min bedömning att du brinner för din cykel, tänker att den är riktigt bra och att du tycker att den är den bästa för dig. Känslan är alltså viktigare än fakta enligt mig. Däremot behövs båda för att det ska gå riktigt bra om du ska mäta dig mot andra.

Efter en hel del funderande landade det vid ett beslut för min del. Ett beslut som jag så här initialt känner mig nöjd med. Sedan behöver förstås vårt förhållande utvecklas och vi ger varandra tid. Först därefter vet vi om vi hör ihop.

Häromdagen hämtade jag så ut min nya cykel som jag köpt på Team Sportia Umeå. Jag har ju tidigare kört med Canyon, vilket varit bra. Nu tänker jag att som många av er tidigare skrivit om - utvärdera fördelen av att handla lokalt och ha närhet till säljaren och servicen. Jag har servat mina cyklar på Team Sportia på slutet och de har varit snabba med bra service. Det är som jag ser det en viktig faktor. Vi som cyklar mycket har ju inget tålamod med att cyklar är på service. De ska bara in och vända.
Här är så min nya pärla. Jag lär ju synas i alla fall. Den är färgglad och enligt mig snygg. Vissa av er kanske tycker den är väl färgglad, men jag är nöjd. Jag brukar ju alltid matcha cykeln mot cykelkläderna och nu är matchningen sådär, men det känns bra. 

Vad är nu då detta för cykel? Min nya cykel är en Cannondale Supersix Evo Hi Mod av 2017 års modell. Färgen kallas Acid Red.

Det är för övrigt en intressant färg. Lite som en kameleont. Beroende på omgivningen är känslan att den är allt i från klarröd, ljusröd till orange.
Jag har provkört min nya Cannondale och förutom att den är mycket lättare än min tidigare cykel känns den också mycket rapp. Upplevelsen är att cykeln svarar omgående och det känns som effekten verkligen trycks ned i vägen och att ingen onödig energi försvinner. Det känns också som att jag kommer att få till en riktigt bra sittställning på hojen som motverkar luftmotstånd. 
Jag känner också i kurvtagningen att den är mjukare och mer direkt än min Canyon, vilket förhoppningsvis gynnar mig på GP:n mm. Kanske kommer jag då också rent allmänt våga mer även i vanliga landsvägslopp?

Jag kan också konstatera att cykeln sväljer ojämnheter på vägen på ett mycket fint sätt, dock utan att på något sätt kännas mjuk. 
Ja, känslan är hittills att allt jag sökt hos en cykel finns i denna Cannondale. Sedan har jag ännu inte provat den i skarpt läge på tävling etc, så jag vet ännu inte om känslan och sanningen är densamma. Här har vi nog inte ett tydligt svar förrän om minst en månad.

I förrgår monterades en Stages effektmätare på cykeln och jag han ut och prova lite och det kändes bra. Det blev bra wattsiffror och fart där jag tryckte på. Sedan hur det är i relation till annat får jag vänta med att ha en åsikt tills jag provat lite mer.
Det är rent allmänt mycket som är spännande och nytt med denna cykel. Förutom att jag inte tidigare provat Cannondale, så sitter det Sram på cykeln vilket också är helt nytt. Jag får dessutom möjlighet att prova deras nya elektroniska växlar Sram etap, vilket är en trådlös variant. Du växlar upp med höger hand, ned med vänster hand och ska du byta klinga trycker du med båda händerna samtidigt. Växlingen är tänkt att efterlikna sådan som används i bilracing. Av det jag provat hittills verkar det vara fina grejer och fungera bra.

Jag ägnade slutet av midsommarafton åt att fundera kring hur jag skulle montera spurtknapparna som hör ihop med Sram etap. Jag kom ganska snabbt fram till att själva monteringen var mycket lätt och snabb. Det svåra var att hitta exakt rätt placering just för mig. En placering som känns naturlig och fungerar när jag är nere i bocken under längre tid. Dvs placeringen ska inte störa eller skapa obehag och det ska vara möjligt att växla på ett bra sätt. Sedan ska de sitta rätt för själva spurten och utifrån hur jag då håller styret etc. Ska jag växla med pekfingret eller insidan av tummen? Vilken vinkel blir bäst? Hur högt ska den sitta? Många frågor och inga säkra svar. Huvudtanken är ju att du inte ska behöva flytta handen och fundera kring växlingen samtidigt som du maxar effekten.


Allt detta funderande och provande gjorde att det tog två timmar innan jag hittade en placering av spurtknapparna jag just nu tror kan vara bra. Än så länge har jag dock bara monterat den högre där du växlar upp i spurten. Jag vill känna att den känns bra innan jag monterar den andra, för att eventuellt behöva göra om båda. Ska bli spännande att se hur bra det är med spurtknappar och om jag lyckats få den på plats på "rätt" ställe.
Jag har ju som ni också vet inhandlat nya hjul till hojen. På alla bilder ovan är det originalhjulen på, men nu har mina nya Tune Schwarzbrenner 38T åkt på och det ser det ut så här. På bilden kanske det syns att cykeln är en kameleont? Lite rödare här.

Mycket spännande att prova och upptäcka är det helt klart.

Sedan några dagar har jag arbetat jag med sittställningen, så att jag ska få till den på ett bra sätt. Jag har under många år haft problem med mina knän och är mycket känslig för bara en liten justering av vinklar etc. Då alla cyklar har olika geometri tar det tid att hitta det bästa för kroppen. Sedan handlar det också förstås om invänjning. Men jag får räkna med en del känningar i knäna innan jag är helt på banan. Så var det vid mitt förra cykelbyte och så kommer det att vara nu. Känns det hyfsat redan inom några dagar gör nog cykeln tävlingspremiär redan nästa helg på Gottne linjelopp som ingår i Sverigecupen.

Jag hoppas och tror att det med min nya Cannondale Supersix Evo Hi Mod etap blir som med min Canyon Speedmax i temoploppen. Det vill säga att jag i alla fall inte kan skylla på cykeln. Går det inte bra beror det i alla fall inte på cykeln.

Jag återkommer när jag provat cykeln lite mer ordentligt.

Idag blir det dock inget test på min nya Cannondale förutom möjligen en extremt kort runda för att kolla om spurtknapparna sitter rätt. Istället blir det först en kortare runda med sonen och sambon och sedan ska tempohojen luftas.

Idag var jag med i P1 - Om blogg och bloggskrivande, om livet och döden

För någon månad sedan fick jag besök av Sveriges Radio P1. De ville prata med mig och om min blogg. Denna gång var det dock inte cyklingen de var intresserade av utan mina tankar och känslor kring Tova, och hennes sjukdom och död.

De hade helst önskat att jag skulle spela in direkt i studion med de andra medverkande. Det var dock inte möjligt då inspelningen var en fredag då jag var söderut på en av Sverigecuptävlingarna.

Därför fick det bli så att intervjun skedde hemma hos mig och det sedan klipptes in i programmet som helhet.

Själva programmet i P1 skulle handla om "Livet på nätet - Från vaggan till graven."

Som ni som intervjuats på ett eller annat sätt vet, gå det inte fullt ut att direkt efter intervjun svara på om det blev bra eller ej, då det handlar om vad som kommer med i intervjun och i vilket sammanhang det sätts in.

Det var därför först i dag jag fick se om min känsla från samtalet vi hade till utfallet på radio var likartat. Programmet sändes nämligen i dag klockan 11.03.

Jag tycker överlag att många delar i programmet var intressanta och min del kändes helt okej. Om någon av er mot förmodan vill lyssna finns länken här nedanför. Min del av programmet ligger inom intervallet 26.30 till 31.15. Men lyssna gärna även på det övriga. Det fanns en hel del bra tankar kring vårt liv på nätet.

Här hittar du programmet om du skulle vilja lyssna.


torsdag 23 juni 2016

Vad tror du jag köpt för Ny cykel?

Jag funderade på en ny cykel inför säsongen då min Canyon Aeroad redan hade tre säsonger på meritlistan och framför allt hade det redan dykt upp två uppdateringar på den modellen.

Tanken var att köpa en ny Canyon Aeroad då jag alltid gillat Canyon. Nu bestämde jag mig dock under våren för att skjuta på köpet och därför har jag kört på med min hoj i början av säsongen.

Jag har under tiden börjat fundera allt mer på vilken typ av cykel jag egentligen behöver om jag utgår från att jag vill tävla och hävda mig. Vilken typ av tävlingar deltar jag i och var vill jag prestera? Vilka är mina starka sidor och sidor jag behöver utveckla? Vilka egenskaper behöver cykeln?

Ju mer jag funderat och tävlat i olika typer av tävlingar har det klarnat att jag kanske inte ska ha en Aeroad, trots allt!? Visst är den snygg och det är nog svårt att hitta någon cykel som är snabbare i slätdraget. Men är det på slätdraget tävlingarna avgörs? Mycket sällan.

Jag kan konstatera att jag skulle behöva en lätt cykel. En cykel som är kvick och rapp. En cykel som är smidig och en bra kurvtagare och en cykel som förhoppningsvis kan hjälpa mig att bli bättre i spurterna. Sedan vill jag självklart även i fortsättningen ha elväxlar och en bonus är spurtknappar.

Jag har alltså kommit fram till att jag vill ha en cykel som är väldigt allround och fungerar bra i klättring, GP:n, spurter och slätdrag. Det gör förstås att den inte kan vara allra bäst på något område. Men riktigt bra på alla delar.

Till en riktigt fin cykel är min tanke att bonusen blir de nya hjul jag köpt - Tune Schwarzbrenner 38T. Idag anlände kassetten till hjulen, så de har precis provats. I första läget känns de mycket bra.

Åter till cykeln.

Jag hade alltså bestämt mig för att vänta med ett cykelköp tills inför nästa säsong, men då helt plötsligt ramlade jag över en cykel som verkligen tilltalade mig och mina behov. Vips var cykeln beställd och idag monterades en effektmätare. Nu är det bara spurtknappar kvar att montera och sedan är cykeln fullt ut klar för stordåd.
Den ser inte riktigt ut så här, men hur ser den då ut?
Nu är det upp till er att gissa vem min nya bästa vän är. I morgon, eller senast i övermorgon återkommer jag med svaret.

onsdag 22 juni 2016

Polar - En service och inställning som överträffar alla förväntningar!!

Jag har använt Polar sedan jag började träna. Jag blev därför nöjd när V650 kom ut på marknaden. Tyvärr var det så att det när jag köpte min nya cykeldator var det flera funktioner som saknades. Exempelvis gick det inte att köra effektmätning med min Stages.

Det blev därför så att jag bara använde min Cykeldator från april till juni 2015. Sedan köpte jag en cykelklocka från Polar. En V800. Den nya cykelklockan har fungerat riktigt great, även om den ibland är väl liten och du endast kan visa tre olika infoområden samtidigt.

Här under våren fick jag så veta av Erik From att Polar V650 som jag slutat använda nu var rejält uppdaterad. Det gick någon månad sedan fick jag veta att Polar nu löst det så att V650 nu har alla funktioner som jag från början önskade.

Jag tog då fram min V650, men insåg till min besvikelse att glaset hade spruckit. Jag hade helt enkelt inte varit tillräckligt försiktig med den när den varit undanstoppad och den måste ha blivit klämd.

Jag tänkte att jag fick hålla tillgodo med min klocka eller köpa en ny V650. Men så mailade jag Polars Support och de meddelade att de kunde byta glaset till en billig penning. Riktigt positivt.

Så i måndags skickade jag iväg cykeldatorn till Polar och redan i dag onsdag var den åter i min brevlåda. Vilken snabbhet och service!

När jag öppnade förpackningen var jag nyfiken på om de fått till lagningen och vad det skulle kosta.
Jag tittade på följesedeln och såg att de hade lagat Cykeldatorn helt gratis!

Så tog jag fram min V650 och inser då att det inte är "min" cykeldator. De har inte lagat den, jag har fått en helt ny cykeldator och helt gratis.

Det kallar jag service och goodwill grande! Riktigt imponerad.

Baksmälla ledde till ensamhet!?

I kväll var det tisdagsträning med klubben. Det skulle man inte kunna tro när jag rullade förbi samlingsplatsen.

Det var helt tomt. Inte en enda cyklist ville cykla med mig i dag. Tror aldrig det hänt att jag blivit ensam på en tisdagsträning. Vad det berodde på? Ja, det finns nog många förklaringar.

En anledning kan vara att det bara finns söta cyklister i Vännäs och de var rädda för regn och risken att smälta bort. Visst regnade det under dagen, men när jag väl rullade iväg hade regnet upphört och vägarna var torra. Det var inte jättevarmt, men i alla fall 14 grader och med rätt kläder fungerade det bra.

En annan anledning till allas frånvaro kanske skulle kunna vara EM i fotboll? Samtidigt var det kanske inga stormatcher mellan 18 och 20?!

Den största anledningen till allas frånvaro kanske ändå är en stor baksmälla? En baksmälla från Vätternrundan som för många tar en bra stund att bli av med. Det finns ju till och med cyklister som har kvar baksmällan från Vätternrundan i ca 10 månader innan det är dags för att ladda för nästa års Vätternrunda. Så är det dock inte med cyklisterna i Vännäs, så här handlar det nog om något övergående.

Jag hoppas alla är tillbaka på banan nästa tisdag!?

Ja, hur som helst blev jag ensam på min runda. Precis när jag skulle rulla iväg mötte jag bror i bil. Han stannade och vi pratade i ca 30 minuter innan jag slutligen kom iväg.

Idag blev det bara ca 40 km. En stor del av rundan gick riktigt lugnt. Men det blev en del fartökningar. Jag cyklade från Vännäs till Överboda och tillbaka. En första hård intervall blev det i motlutet upp mot Vännäs kyrka. Jag trampade på i ca 460 watt under 100 sekunder.

På vägen mot vändningen blev det sedan några korta spurter.

Efter vändningen hemåt blev det direkt en minut på ca 530 watt i motlutet. Lite lugn cykling och ytterligare en spurt.

När jag närmade mig Brån och det som brukar vara vår mållinje vid träningstävlingar bestämde jag mig för en långspurt och med drygt 400 meter till linjen drog jag iväg. 400 meter, och 32 sekunder senare var jag i mål och det med en snittfart på ca 50 km/h och 700 watt.

Jag rullade lugnt vidare och pulsen sjönk snabbt från pulszon fem ner till låga nivåer. Några kilometer senare var jag framme vid stigningen mot Vännäsby kyrka fast från andra hållet. Återigen blev det ca 700 watt och en bit över 30 sekunder.

Jag rullade in i Vännäs och tog en extrarunda runt Västerås innan jag bestämde mig för tre avslutande intervaller innan jag skulle rulla hem.

Först en minut på 370 watt, lugnt i en minut sedan 45 sekunder på 490 watt, lugnt en minut och slutligen 90 sekunder på 440 watt. Sedan rullade jag lugnt tillbaka hem.

Totalt blev det alltså ett antal korta intervaller och i övrigt lugn cykling. Benen kändes sega i dag, men ändå var det okej tryck. Nu blir det nog vila i morgon efter fem träningsdagar i rad.

måndag 20 juni 2016

Seg och gammal, men ändå lite rörelse

I kväll var jag riktigt seg och kände mig inte laddad för att rulla benen. Men så ville sonen ut och cykla och det var vad som behövdes för att få till lite träning.

Det innebar att jag och Melvin först tog en gemensam cykeltur på ca 30 minuter. Det är alltid roligt att cykla med sonen och vi har förutom cykling en hel del bra snack.

Efter att Melvin tränat klart rullade jag själv i lite mer än en timme. Det blev riktigt lugn cykling förutom två maxinsatser i kortare klättringar. Den första på 2 minuter och den andra på ca 40 sekunder. Benen kändes helt klart sega och gamla i dag.

Planen är trots gamla ben att köra klubbträningen i morgon och därmed blir det femte träningsdagen i rad. Efter morgondagens träning summerar jag då ca 10,5 timmar under dessa fem träningsdagar, och därefter tror jag det är läge att vila på onsdag.

söndag 19 juni 2016

Lite längre tur i snålblåst

Efter att haft svårt att få till träningstid och dessutom blivit hindrad av regn ett antal dagar tog jag i dag nya tag. Det kändes som det vore trevligt att få till lite utomhuscykling istället för att få hålla tillgodo med trainern.

I förmiddags var det så dags för första utecyklingen sedan i tisdags. Lagom till att jag skulle ge mig av började det regna igen! Jag bestämde mig för att ställa om och vänta ut regnet.

Så efter fyra timmar var det slutligen dags. Planen var att få till en lite längre runda, men samtidigt skulle det inte bli någon mastodontträning då klockan började bli för mycket och dessutom var det ganska kallt i snålblåsten.

Hur som rullade jag iväg en första runda runt Västerås (ja inte stora Västerås), för att då under dessa 8 km hinna kolla in vädret och vinden för att sätta planen för dagen. Beslutet blev att via Brån/Strand och Överboda cykla till Umeå och därefter ta mig tillbaka till Vännäs via Baggböle och Brännland.

Väl tillbaka i Vännäs insåg jag att det behövdes lite mer cykling, så jag tog första fem km av Västeråsrundan, och svängde sedan mot Bjurholm och rullade ca 10 minuter innan jag vände tillbaka samma väg och därefter tog jag vägen hemåt.

Totalt blev det en hyfsat lugn distansrunda. Dock ställde kraftiga vindar till det, så helt utan ansträngning blev det inte. Drygt 96 km på 3 timmar och därmed har jag i alla fall fått ihop 7 timmars cykling på tre dagar. Dock har det mesta varit ganska så lugnt.

Planen är att jag får till en bra mängd träning under nästa vecka och lite fler kvalitetspass än denna vecka. Jag behöver också ta mig ut på tempohojen, vilket var ett tag sedan.

Om två helger är det åter dags för Sverigecupen. Jag har inte planen att toppa formen, men jag önskar vara i alla fall i hyfsat slag.

För övrigt kommer jag att presentera en större nyhet inom kort. Kanske redan i morgon!?

Nya hjul och däck: Tune Schwarzbrenner 38T och A.Dugast

För ungefär 6 veckor sedan skrev jag på bloggen att jag beställt nya tävlingshjul .

Tyvärr blev det en hel del problem vid leveransen av dessa. Jag väljer att för stunden inte gå in mer på detta.

Efter många om och men och många bedrövelser hoppas jag att det nu löst sig.

Idag hämtade jag ut mina nya och som det ser ut väldigt fina hjul. Det blev märket Tune och modellen Schwarzbrenner 38. Till dessa har jag köpt A Dugast däck.

Så här skriver Tune Sverige om hjulen:
Tune Schwarzbrenner byggda på NYA Schwarzbrenner 38t fälgen, helt ny fälg med en U-formad aero profil!
Nav: Mig 70/Mag 170
Fälg: Tune Schwarzbrenner 38mm, tub
Eker: Sapim CX-Ray 20 fram/ 24 bak
Vikt: 1135g
Maxvikt: 100kg
Däcken är handgjorda holländska tubdäck med en bredd på 25 mm. Enligt recensionerna ska detta var riktigt fina grejer. Sedan är det förstås lite nervöst att hoppa på tubdäckstrenden.

Det ska bli mycket spännande att prova dessa hjul med de nya däcken och se vilka skillnader det blir för cyklingen. Jag hoppas på att de är något styvare och rappare och med bättre bromsverkan än de jag har. Dessutom ska de vara ca 400 gram lättare, vilket inte är fel.

Jag återkommer med ett omdöme på både hjul och däck.