Det är mycket nytt som dyker upp just nu. Men snart är jag färdigkittad för försäsong och nästa säsongs tävlingar.
Som jag skrev förra veckan hade jag beställt en ny trainer som på ett ännu bättre sätt skulle möta mina behov.
Trainern dök upp i slutet av förra veckan, men än så länge har jag bara byggt ihop den, kalibrerat effektmätningen och kollat en del på appen.
Anledningen till det är att jag kunnat cykla ute en del, varit på konferens en del och dessutom har jag inte börjat med min strukturella inomhusträning än. Så egentligen är jag glad att jag inte hunnit prova. Lär ju ges tillräckligt med tillfällen de närmsta 6 månaderna innan det är dags för utesäsong igen.
Jag är nu alltså med Elite Direto. En helt ny trainermodell som enligt tester ska möta alla mina behov. Den ska också vara riktigt bra.
Vid tester har den jämförts med de dyraste trainers som finns på marknaden samtidigt som den prismässigt ligger många tusen under dessa.
Det ska bli spännande att testa och se om jag är blir lika nöjd. Jag kommer självklart tillbaka med ett omdöme. Jag hoppas dock alltså att det dröjer lite, för det innebär att vädret är hyfsat och jag kan fortsätta få till lite utepass.
Jag har i hela mitt liv haft en passion för träning, sport och utbildning. De senaste åren har jag fastnat för cykling. Jag gör nu mitt yttersta för att njuta av sporten och utvecklas både som cyklist och människa.
fredag 29 september 2017
torsdag 28 september 2017
Ny tempohjälm - Giro Aerohead ska göra mig ännu snabbare!
I samband med att jag åkte hem från VM i Frankrike bestämde sig flygbolaget för att först tappa bort mina cykelväskor och sedan försöka krascha innehållet. Cyklarna höll, men däremot inte min tempohjälm som också var i en av cykelväskorna.
Inte mycket annat att göra än att införskaffa en ny hjälm inför nästa säsong.
Jag tittade runt en hel del och försökte bilda mig en uppfattning om vilken hjälm som skulle passa mig bäst. Fokus var att hjälmen skulle vara snabb, särskilt i den position när du håller huvudet mycket lågt.
Som många av er vet har vi olika positioner på våra tempohojar, och min position utgår från låg huvudställning i relation till ryggen.
Nu kanske ni tänker att en hjälm kan inte ha så stor betydelse, alternativt att ni tänker är hjälmen snabb är den snabb och vice versa.
Jag skulle säga att inget av detta stämmer. Handlar det om sekunder så har hjälmen en väldigt stor betydelse och kan vara den avgörande faktorn om du hamnar på pallen eller ej. Min uppfattning vilket backas av tester visar också att olika hjälmar är bäst beroende på position på cykeln.
Ni som ännu inte är övertygade om att hjälmens lilla förbättring har betydelse så kan jag säga att om jag varit två sekunder snabbare per kilometer skulle jag vunnit alla tävlingar säsongen som var. I snitt hade det för tävlingarna 2017 till och med bara behövts att jag var 1 sekund snabbare/km för att vinna. Av den anledningen kan få sekunder ha stor betydelse.
Målet är då förstås att bli snabbare till nästa säsong, och då handlar det om att titta både på styrka, vikt och utrusning.
Hur som helst fastande jag för Giros nya Aerohead. Jag valde dessutom den version med mindre ventilation (finns två varianter) då den ska vara lite snabbare. Att det blir för varmt lär inte vara någon större risk om inte sommarvädret tydligt ändrar sig de kommande åren, så därför vågade jag ta den varmare varianten.
Denna hjälm ska enligt många vara den bästa utifrån mina premisser. Sedan har jag sedan tidigare alltid kört med Giro, och jag har varit nöjd.
Enligt testerna ska jag bli ca 9 sekunder snabbare på ett tempolopp bara av att nästa år köra med denna hjälm (i jämförelse med Giro Advantage som jag haft i 3 säsonger). Inte så mycket, men det är ganska många lopp som jag skulle klättrat en eller flera placeringar om jag varit 9 sekunder snabbare.
Hur verkar då hjälmen? Ja, den ser helt klart speciell ut.
Inte mycket annat att göra än att införskaffa en ny hjälm inför nästa säsong.
Jag tittade runt en hel del och försökte bilda mig en uppfattning om vilken hjälm som skulle passa mig bäst. Fokus var att hjälmen skulle vara snabb, särskilt i den position när du håller huvudet mycket lågt.
Som många av er vet har vi olika positioner på våra tempohojar, och min position utgår från låg huvudställning i relation till ryggen.
Nu kanske ni tänker att en hjälm kan inte ha så stor betydelse, alternativt att ni tänker är hjälmen snabb är den snabb och vice versa.
Jag skulle säga att inget av detta stämmer. Handlar det om sekunder så har hjälmen en väldigt stor betydelse och kan vara den avgörande faktorn om du hamnar på pallen eller ej. Min uppfattning vilket backas av tester visar också att olika hjälmar är bäst beroende på position på cykeln.
Ni som ännu inte är övertygade om att hjälmens lilla förbättring har betydelse så kan jag säga att om jag varit två sekunder snabbare per kilometer skulle jag vunnit alla tävlingar säsongen som var. I snitt hade det för tävlingarna 2017 till och med bara behövts att jag var 1 sekund snabbare/km för att vinna. Av den anledningen kan få sekunder ha stor betydelse.
Målet är då förstås att bli snabbare till nästa säsong, och då handlar det om att titta både på styrka, vikt och utrusning.
Hur som helst fastande jag för Giros nya Aerohead. Jag valde dessutom den version med mindre ventilation (finns två varianter) då den ska vara lite snabbare. Att det blir för varmt lär inte vara någon större risk om inte sommarvädret tydligt ändrar sig de kommande åren, så därför vågade jag ta den varmare varianten.
Denna hjälm ska enligt många vara den bästa utifrån mina premisser. Sedan har jag sedan tidigare alltid kört med Giro, och jag har varit nöjd.
Enligt testerna ska jag bli ca 9 sekunder snabbare på ett tempolopp bara av att nästa år köra med denna hjälm (i jämförelse med Giro Advantage som jag haft i 3 säsonger). Inte så mycket, men det är ganska många lopp som jag skulle klättrat en eller flera placeringar om jag varit 9 sekunder snabbare.
Hur verkar då hjälmen? Ja, den ser helt klart speciell ut.
Hjälmen levereras i en hård och snygg "låda" vilket är mycket bra. Risken för skador minskar och hjälmen är lätt att få med sig.
När vi öppnar finns hjälmen på ena sidan och visiren på den andra.
Det finns en dragkedja så att du kan stänga in visiren så risken för skador minskar och du undviker att de faller ut om du öppnar "lådan" på fel sätt.
Det följer med två olika visir. Ett som du använder i solsken och ett genomskinligt.
Visiren har magneter i överkant och fästes på hjälmen via dessa. Det är alltså bara att lägga visiret mot hjälmen, så är det på plats. Sedan lyfter du bort visiret med handen. Visiret förefaller sitta hårt och bra.
Du tar alltså på dig hjälmen och sedan sätter du på visiret. När jag så provade hjälmen kändes den mycket skönare än den Giro jag tidigare haft som klämt hårt runt öronen och kinderna. Bra passform och bra sikt.
Hjälmen är ju inte testad i skarpt läge, men det känns helt klart lovande och förhoppningsvis ska jag trivas med detta visir som känns helt annorlunda än det som satt på Giro Advantage jag tidigare haft. På den har jag inte ens använt visiret, utan cykelglasögon. Ska jag få vinsterna av min nya Aerohead krävs dock att jag använder visiret.
Det ska bli spännande att prova denna hjälm i skarpt läge, men vid en första titt känner jag mig i alla fall väldigt nöjd.söndag 24 september 2017
Nytt hjul - Zipp 808 NSW
Ja, det händer en del vad gäller material just nu inför nästa cykelsäsong. Några delar kvar, men sedan är jag i alla fall i hamn materialmässigt.
Jag har tyvärr fått en del skador på mitt framhjul jag brukar ha på tempohojen, så nu har jag blivit med ny kompis. Jag fortsätter med Zipp, men nu blev det alltså en uppgradering från vanliga zipp 808 till Zipp 808 NSW. Ska enligt uppgift vara lite snabbare. Vi får hoppas de har rätt.
Hjulen har i alla fall fått väldigt goda omdömen i olika tester. Det gäller såväl snabbhet, hur de fungerar i kantvind och bromsförmåga. I tempo räknas varje sekund, så är de bara lite snabbare kan det bli guld värd. Testerna indikerar att de ska vara klart bättre än de vanliga 808:orna som jag hittills haft. Blir spännande att se om den detta stämmer i verkligheten också.
Åtminstone ser hjulet väldigt snabbt och fint ut.
Jag har tyvärr fått en del skador på mitt framhjul jag brukar ha på tempohojen, så nu har jag blivit med ny kompis. Jag fortsätter med Zipp, men nu blev det alltså en uppgradering från vanliga zipp 808 till Zipp 808 NSW. Ska enligt uppgift vara lite snabbare. Vi får hoppas de har rätt.
Hjulen har i alla fall fått väldigt goda omdömen i olika tester. Det gäller såväl snabbhet, hur de fungerar i kantvind och bromsförmåga. I tempo räknas varje sekund, så är de bara lite snabbare kan det bli guld värd. Testerna indikerar att de ska vara klart bättre än de vanliga 808:orna som jag hittills haft. Blir spännande att se om den detta stämmer i verkligheten också.
Åtminstone ser hjulet väldigt snabbt och fint ut.