onsdag 17 april 2013

Mallorca 2013 – dag 4: Petra är trevlig och mysig

Efter tre långa cykeldagar med nästan 45 mil och 16 timmar i sadeln kom vi igång lite senare i morse. Frukost först nio och avfärd med cykeln vid tio. I dag hade vi bestämt oss för ytterligare en cykeltur på östra sidan som bjuder på fina miljöer och i dag på vackert väder, men i övrigt inte är så krävande terräng.


Vi ställde in distanstempot som tidigare dagar och cyklade via Sa Pobla och Muro för att landa i Petra.

Som vanligt var det ett hundratal cyklister som tagit sin paus på torget och satt och lapade sitt kaffe eller dylikt. Vi tänkte som alla tidigare luncher på denna resa satsa på pasta bolognese, men ändrade oss och tänkte nytt. Det blev en sandwich med kyckling och lite annat. Den smakade helt okej, men var till mängden vad jag skulle kalla ett fika. Rent allmänt var det inte heller vad jag brukar äta till lunch, men såväl Katten, bror och hans fru brukar köra på sandwich när vi är utomlands, så helt fel kan det kanske inte vara? Men jag brukar i alla fall alltid välja något annat. Men inte i dag - framför mig låg en sandwich. Det blev också cola och kaffe. Petra är verkligen en trevlig, mysig och avslappnande by.


Vi tog en annan väg tillbaka till Alcudia och nu var det både lite utför och vi tryckte på lite mer. Pulsen låg fortfarande inom pulszon 3, men trots detta snittade vi över 33 km. Totalt hamnade vi på 75 kilometer i dag. Ansträngningen var ganska låg, och vad som var positivt var att kroppen fortfarande håller ihop. Jag kände mig stark, min vad mådde bättre idag och endast min gamla ”krigsskada”  i knäet påminde mig lite om att vi nu efter dagens tur cyklat ca 52 mil på fyra dagar. Ja, en sak glömde jag – rumpan börjar kännas en del. Eller om sanningen ska fram – den är snart bortdomnad.

 
En annan otroligt positiv del är att förkylningen håller sig i schack. Det var nog min krishantering som jag beskrivit i tidigare inlägg som gjort susen. Fast å andra sidan – än är jag inte i hamn. Krishanteringen är bara lyckad om ingen dag ställs in på grund av sjukdom. Vi får se hur det blir med detta.
På hotellet finns en särskild byggnad där det är cykel- och kanotförvaring, mycket praktiskt. I övrigt är hotellet av en ganska bra standard, maten är tillräckligt bra för mig, och vyerna från hotellet mycket fina. Till stranden är det bara ca 2 minuter, men dit har vi inte hunnit än.


Eftersom det blev en så pass kort runda i dag hann jag dock både med en promenad på ca 2 timmar och att arbeta några timmar.

Som jag kanske nämnt har vi halvpension (för den som undrar menar jag på hotellet) vilket är mycket praktiskt då vi tränar så mycket. De tidigare dagarna har vi varit noga med att bara dricka cola till middagen, men i dag slog vi på stort och smakade på vinet som ingick. Jag provade både det röda vinet och sangrian. För att vara ett vin som ingår vid All Inclusive/Halvpenson var det ganska gott. Vad gäller mängden ska för er som nu är oroliga sägas att det totalt bara blev 1,5 glas.

Nu är vi åter på hotellrummet och som vanligt sitter vi på var sin säng och blandar arbete, lite bloggande och allmänt slösurfande. I övrigt gör vi vårt yttersta för att återställa kaloribalansen, dock inte riktigt enligt kostriktlinjerna. Det blir mycket chips, kakor och choklad - gott men kanske inte riktigt rätt!?
Hur det blir med torsdagens cykling har jag ännu inte bestämt. Bror planerar vilodag. Själv har jag känt mig så pass pigg att jag gärna kör en runda om det känns likadant imorgon. Jag får återkomma med utfallet av detta.
  
Vädret är som jag nämnt, fortfarande fantastiskt. Tyvärr verkar det vänta sämre väder framåt helgen.

2 kommentarer:

  1. Ta en vilodag du också! Är det inte så att kroppen behöver det också för att tillgodogöra sig träningen bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt att behöva göra mor besviken, men det var inget att göra något åt. Vi får se om det blir vilodag en annan dag...

      Radera