tisdag 26 juni 2018

Tempointervaller och familjecykling i finvädret

Idag har vädret varit helt strålande. Lite som utomlands helt enkelt.

Efter gårdagen med lite strapatser och färjeturer runt här i Västerås var det i dag dags för lite träning. Idag var det 14 dagar sedan jag tryckte på det minsta på träning, men idag kändes det för första gången på länge hyfsat okej i kroppen.

Jag plockade därför ut tempohojen för att köra ca en timme. Jag rullade igång och det kändes ganska bra. Inte topp, men bättre än på slutet då kroppen inte velat vara med. Att jag sedan hittade fina vägar, vacker natur och toppenväder hjälpte förstås till.

Jag drog av en intervall på 16 minuter där jag började relativt lugnt kring 300 watt och sedan höjde sista 10 minuterna till ca 340 watt. Sedan blev det relativt lugnt rull fram till vändning efter drygt 20 km cykling. Sedan tillbaka samma väg. Med ca 15 km kvar blev det en andra intervall på ca 6 minuter. Nu på 355 watt. Därefter ganska så lugnt tillbaka.

Sammantaget var känslan bättre än den varit på ett tag, men det är klart att jag hoppats att det känts ännu lättare än vad det gjorde.

Tillbaka på campingen hade jag cyklat ca 1 timme och ca 40 km.

En kort paus och sedan var det dags för riktigt lugn socialcykling med Melvin och Katten.

Nu med racern.
Melvin rullade på fint och trots att dagens runda var 40 km, så rullade han på utan att klaga. Istället var han på gott humör i det fina vädret.
Ja, cykling kan vara riktigt bra på många sätt, oavsett hur fort det går. Sedan är det förstås lite svårt för mig att cykla så pass lugnt. Men jag klarade det ganska okej.
Efter halva vägen stannade vi vid Stora Rytterne kyrkoruin. En av de äldsta kristna minnesmärkena från 1200-1300 talet. Det fanns också två runstenar från 1100-talet.
Efter en paus var det hemväg som gällde. 
Det blev alltså ca 40 km till, men alltså i återhämtningsintensitet. Inte någon träningseffekt alltså, utan mer av kvalitetstid med familjen. 
När vi väl var tillbaka på campingen åkte jag och Melvin direkt till servicebyggnaden för att gå på toa. Jag var slö och tänkte inte ta av mig hjälmen. Ja, jag vet att det inte är okej enligt "cykelreglerna", men så var det. Men så kliade det i huvudet och jag tog av mig hjälmen. Då flög en geting ut från hjälmen! Hyfsat tur den inte stack mig då jag är hyperallergisk mot just getingar.

Vi rullade till husbilen och jag hämtade min ryggsäck. Sedan åkte jag och Katten med cyklarna till en affär och handlade. Därefter fixade jag lite grillat till middagen.

Nu på kvällen har det varit väldig sommarlik med Allsång på Skansen och sedan Midsommer.

I morgon fortsätter finvädret och på torsdag åker vi vidare norrut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar