Som jag tidigare nämnt fick min racer en rejäl skada på ramen när vi var på Gran Canaria. Jag har i många inlägg nämnt alla möjliga turer som följt av detta. Idag kommer det som blir sista kapitlet i sagan.
När skadan inträffade var det första beskedet att det endast var en estetisk skada. Det visade sig dock snart att det var värre än så. Ramen hade gett vika och blev allt mjukare. Det var bara att inse att cykeln var slut. (Men kanske inte riktigt lika demolerad som bildexemplet nedan)
I och med detta besked och intyg från Canyon om detta var jag säker på att kontaken med Trygg Hansa bara skulle vara en formalitet. Så var det inte. Det visade sig i kontakt med handläggaren att de inte var intresserade av att mitt ärende och försäkringen gällde inte. Handläggaren hävdade att enda sättet försäkringen skulle gälla var att jag kört i hop med en kompis. Jag undrade om det verkligen inte fanns något annat sätt - och svaret var nej. En kollega jag pratade med tycker jag skulle frågat om den inte gällt om jag krockat med en ovän....
Jag fick acceptera detta resonemang även om det kändes helt ologiskt och frustrationen gick genom kroppen. Det var bara att beställa ny cykel utan att på något sätt kunna kompenseras för detta. En riktigt dyr affär.
I dialog med många olika cyklister började jag få klart för mig att det kanske inte var självklart att försäkringen inte gällde. Något kanske hade gått fel i dialogen med handläggaren? Utifrån det lusläste jag försäkringsreglerna och blev på det klara på att jag ansåg att försäkringen borde gälla.
Jag tog åter kontakt med Trygg Hansa och fick denna gång prata med en annan handläggare. I dialog med denne insåg jag att han ansåg att jag borde fått ett JA redan i första skedet. Jag tänkte att - nu löser det sig. Men det gjorde det inte. Det visade sig att handläggare ett redan avslutat mitt ärende och därför kunde handläggare två inget göra. Han tipsade mig dock om att överklaga beslutet till något som kallas Civilskador inom Trygg Hansa. Därefter hände ingenting och ingenting.
Så hade jag helt plötsligt ett meddelande på min mobil. Det var handläggare ett som ville jag skulle ringa upp. Jag ringde det telefonnummer som handläggaren uppgett och fick som alla tidigare gånger i kontakt med Trygg Hansa stå i telefonkö. Denna gång ca 30 minuter. När jag väl fick svar visade det sig inte vara ett direktnummer till handläggaren, utan jag hade hamnat hos någon helt annan. Denna person kunde inget säga och "min" handläggare fanns inte där. Jag lyckades dock få ett direktnummer. Senare under dagen lyckades jag få kontakt med handläggaren.
Han beskrev då att min överklagan gått igenom. Jag skulle ersättas motsvarande 70% (avdrag för 3 år) av vad det i dag skulle kosta att köpa en motsvarande cykel. Därefter var det också ett självriskavdrag på 1500 kronor.
Hade jag fått veta dessa avdrag vid första kontakten med försäkringsbolaget hade jag nog blivit lite besviken att avdraget blev 30% istället för bara 20% vilket jag egentligen anser är det rätta. Frågan var om man ska utgå från inköpsdatum eller första bruksdatum när ersättning avgörs. Cykeln är bara använd från april 2011, men är inköpt före jul 2010. Att cykla på en racer under den tiden är inte särskilt troligt. Jag har dock förståelse för bolagets resonemang att inköpsdatum gäller.
Nu när jag ställt in mig på att ersättningen skulle bli noll, även om det var fel - så är allt mer än noll bra. Nu skulle det bli rejält mycket mer än noll.
Så när jag i dag tittade på mitt bankkonto hade en ansenlig summa tickat in. En summa som täcker en stor del av inköpet av min nya cykel. Detta känns riktigt bra. I slutändan vinner oftast rättvisan....
Kanon! Hade ju som sagt varit helt sjukt om du inte fått något.
SvaraRaderaHelt klart, men inget är solklart när det handlar om försäkringar.
RaderaTja! Jag tutade på er i Svallet av ren avundsjuka för att ni fick cykla och jag fick köra sur-vit-volvo ;) Jag kunde tyvärr inte vara med ikväll :(
SvaraRaderaJag behöver köpa nya däck till racern, vilka rekommenderar du, vad kör du på?
/Jonas
Jag kör på GoVest hjul - Tyr 55. De känns riktigt bra och är "snabba". Jag har haft de för kort tid för att bedöma hållbarheten, men är än så länge nöjd med mitt köp. De känns också prisvärda då väldigt många hjul av denna typ är markant dyrare. En annan aspekt var också att jag ville undvika tubdäck. Sedan finns det självklart en djungel av hjul med för- och nackdelar för de flesta.
RaderaHan frågade ju om däck och inte hjul...
RaderaContinental GP 4000s är däcken jag skulle rekommendera.
Nu såg jag att han själv hade förtydligat nedan och att du gett ett bra tips :-)
RaderaTur då att vi hade samma tips, så blev det lättare för Jonas med sitt val.
RaderaHmm.
SvaraRaderaJag undrade om vilka DÄCK du kör på, inte hjul? Mitt backdäck är helt utslitet så jag skall beställ nya. Det finns ju en hel massa att välja på. Man vill ju hitta ett bra vikt/pris-förhållande.
/Jonas
Då svarar jag att Continental gp 4000s är bra, prisvärda och utifrån förutsättningarna lätta däck.
RaderaTack! Det gick ju bra till slut ;-)
Radera/Jonas