För att bli snabb och rapp räcker det inte att satsa bara på ett område. Du måste täcka alla flanker. Du måste kunna trycka mycket watt och under den tid som insatsen kräver. Beroende på typ av insats måste du också vara mer eller mindre explosiv och uthållig. Att trycka mycket watt hjälper dock föga om du är en Michelingubbe.
Om vi exempelvis tänker oss 2 personer. Den ena väger 70 kg och den andre 90 kg. Om båda dessa personer klarar att trycka 300 watt i 20 minuter så innebär det att den lätte killen genererar ca 4,3 watt/kg medan den lite tyngre endast 3,3 watt/kg. Denna skillnad i watt har inte så stor betydelse i slätdrag, men ju brantare och längre backen blir desto större fördel för 70 snubben.
Hur mycket mer watt måste då den tunge klara för att de ska vara jämbördiga utifrån vikten? Jo närmare 90 watt extra eller ca 30%. Det är en extremt stor förbättring och tufft att uppnå. Ni som varit med vet att om du redan är i hyfsad form ökar du inte tröskelwatten med 30% hur som helst.
Om vi då tänker oss att 90 snubben minskar sin vikt med 10 kg samtidigt som denne försöker förbättra sitt wattal. Då måste förbättringen "bara" vara 15% för att uppnå samma watt per kilo som 70-snubben. En förbättring som är nog svår att uppnå.
Allt handlar alltså om att kunna trycka så mycket watt som möjligt och klara detta under den tid och med den variation som krävs utifrån "uppdraget". Det handlar också om att minimera motståndet på cykeln genom att bli mer aerodynamisk, lättare och många gånger smartare. Slutligen handlar det väldigt mycket om pannben och förmågan att verkligen ta ut det sista.
Hur ser det då ut för min del?
Uthållighet - Check
Pannben - Check
Syreupptagning - Hyfsad
Att trycka watt - På väg
Vikt - Liten bit på väg
Vad behöver jag då göra?
Öka watt och minska vikt. Jag arbetar redan med watt-delen, så nu är det dags att fokusera på vikten.
Från Michelingubbe till bergsget? Ja, i alla fall en liten bit på väg.
Men som bäst blir det nog från Michelingubbe till bara gubbe. Snart är det dags för den vandringen. Återkommer.
Ah! Vi är ganska lika ser jag :-)
SvaraRaderaEn fråga hur har du tänkt dig ta dig ner mot 80 pannor?
Frågar för att jag sett att jag stannar vid 86 varje sommar men skulle gärna plocka i alla fall
2-3 kilo till! Bäst för mig utan att tappa muskelstyrka runt 83kg! Men hur tusan kommer man dit?
Jag gillar både öl och sötsaker, inte bra inte bra alls :-(
Lycka till med din satsning vilket som hoppas du når dina mål!
Jag hoppas att först kunna beskriva mina mål i kommande inlägg, och sedan också lyckas. Men det är inte så säkert. Jag har liksom du en "trivselvikt" där jag brukar fastna och som är svår att komma åt. Men skam den som ger sig.
RaderaHa! Jag sa ju att vi verkar vara väldigt lika! Ok! Lycka till Tomas hoppas att du når dina mål. Jag håller tummarna...
SvaraRaderaSilvertejp funkar
SvaraRaderaSilvertejp är bra till mycket, men jag är tveksam till att den kan lösa denna utmaning.
RaderaHur tänkte du nu Stefan, tejpa igen munnen eller? ;-)
SvaraRaderaAtt det ska vara så svårt att låta bli allt det goda, dessutom nu när det går mot jul.
Det blir ju bara värre... Ah! Får nog fan tejpa igen matluckan ändå ;-)
Ja, det är nog mycket effektivt. Blir dock lite tungt med träningen om det blir helt stopp med intag. Inom kort blir nog det mesta väldigt tungt. Det blir nog till att hitta alternativ. Men det är klart. Silvertejp alla fredagskvällar och lördagar skulle nog göra skillnad.
RaderaNi har helt rätt i era funderingar ang tejpen, tejpa för munnen bara, mycket enkelt om man ska gå ner i vikt. Om det är optimalt kombinerat med träning, förmodligen inte alls.
SvaraRaderaJag gick ner från 90-82 säsongen 2012, helt värdelöst. Ja i bergen på mallis var det ju förstås perfekt, men hur ofta kör vi i dom stigningarna på hemmaplan typ aldrig. Så den tankevurpan skall jag inte gå på igen, den sommarn hade jag noll och inget tryck i pedalerna då det var slätkörning. Visst är minskad vikt bra, men om ni nu satsar på tempo och inte bergsbestigning så är det ren och skär effekt som jobbar mot luftmotståndet. Så vikten har en väldigt sekundär betydelse, möjligt om man kunde bli 3dm kortare så man slapp fånga vind som en spinnaker.
Slutsats, lagom vikt kombinerat med hög effekt, skit i w/kg ångesten så länge det är tempo på svensk flack bana som är målet
Ja, Stefan. Du har helt rätt kring att man aldrig ska kompromissa med trycket i benen. Det går alltid före en viktminskning. Jag tror dock att du kan utvecklas som cyklist och samtidigt tappa i vikt om man minskar på det onyttiga. Det som är viktigt är att inte minska på något annat. Vad gäller tempo har vikten mycket liten betydelse, precis som du skriver. Men jag satsar mest på linje, och då har det betydelse. Kör också en del lopp på MTB och även där påverkar det.
RaderaJag ska alltså, eventuellt i min enfald försöka att bli starkare och lättare.
Samtidigt blir det lite tråkigare då jag gillar godsaker.
Själv är det inte check på något alls just nu. Tjock, otränad och förkyld (för tredje veckan på raken)
SvaraRaderaDet är ju surt. Det enda som är bra är att du är konsekvent. Tur det är ett bra tag innan formen (på mer än ett sätt) ska ha dykt upp.
Radera