Vi har i alla fall skoj. Efter pannkakor och mjölkchoklad är det efter en timmes vila dags för match två. Med en avbytare och totalt 80 minuters matchtid får verkligen alla bra träning och de lär nog vara möra ikväll.
Jag har i hela mitt liv haft en passion för träning, sport och utbildning. De senaste åren har jag fastnat för cykling. Jag gör nu mitt yttersta för att njuta av sporten och utvecklas både som cyklist och människa.
lördag 2 november 2013
Glada barn är en sport
Sitter just nu på sporthallen i Umeå och väntar på sonens andra innebandymatch för dagen. Motståndarna har tränat länge, spelat många matcher och har avbytare. Våra grabbar har inget av detta. Vad de har är bra inställning, roligt på planen och med varandra. Det räcker inte till några segrar just nu, men det är inte viktigt just nu. På sikt blir det nog bra.
Vi har i alla fall skoj. Efter pannkakor och mjölkchoklad är det efter en timmes vila dags för match två. Med en avbytare och totalt 80 minuters matchtid får verkligen alla bra träning och de lär nog vara möra ikväll.
Vi har i alla fall skoj. Efter pannkakor och mjölkchoklad är det efter en timmes vila dags för match två. Med en avbytare och totalt 80 minuters matchtid får verkligen alla bra träning och de lär nog vara möra ikväll.
fredag 1 november 2013
Shopohollic, flygplan och nytt ansvarsområde
Nu är det verkligen laddat på många olika sätt. Efter att ha lämnat hunden hos svärmor begav vi oss av till Umeå.
Det blev en hel del inköp till sonen. Bland annat en fullständig längdåkningsutrustning. Det ligger helt rätt i tiden då skidleken börjar till veckan. Någon snö syns dock ännu inte till, så det blir till att köra barmarksträning ytterligare ett tag. Dessutom fick sonen nya kängor, täckbyxor och täckjacka.
För att jag och Katten inte skulle grina fick hon nya kängor och jag ett antal t-shirts. Eller fick och fick, det var ju inte så att de stod och delade ut alla grejer i sportaffären till mig, Katten och Melvin. Det var snarare så att vi fick grejerna och lönekontot fick sig en känga.
Sedan blev det kinamat och det blev en hel del friterad bläckfisk för mig och sonen. Katten höll sig så långt borta som möjligt från densamma. Trevligt - gott.
Därefter var det dags för Disneys Flygplan på bio. Bion var bra och sonen var nöjd. Allra bäst tyckte Katten att filmen var. Sonen undrade om hon ville ha den i julklapp.
Vid tretiden var det dags att bege sig hemåt. Vi behövde dock åka förbi en mataffär för att köpa middag. Katten sa att vi inte skulle ha så mycket. Jag vet inte hur det gick till, men innan vi var klara hade vi en helt full kundvagn med varor, som senare gjorde kylen och frysen helt smockfull.
Nu har vi ätit middag - tacos. För vad ska man annars äta på en fredag?! Själv har jag i och för sig bara ätit halv middag. Jag tog paus mitt i för att hoppa på trainern för ett kort och intensivt pass.
Utifrån förutsättningarna och att formen är långt borta kändes cyklingen helt ok. Nu ska jag kasta i mig lite mer tacos under Kattens favoritprogram - Idol.
I morgon bitti är det dags för innebandymatcher för sonen i Umeå. Vi åker efter tio och jag räknar med att vi är hemma vid fyra. Det är föresten sonens och lagets första matcher, ever.
Jag vet inte riktigt hur det gick till, men från och med i onsdags är jag visst tränare för sonens lag under resten under säsongen. Så det kan gå. Tur att jag hade lite för lite att göra så jag kan fylla på tillvaron.
Men sport är ju alltid kul. Jag har varit tränare för nästan alla åldrar och nivåer i flera olika sporter. Allt från 10-åringar upp till A-lag. Det har alltid på olika sätt varit roligt. Jag har dock aldrig tränat så unga killar som bara är 8 år, men det blir nog bra.
Att träna sonens lag kanske blir det närmsta jag kommer en innebandyplan efter min vadskada som satte stopp för all innebandyaktivitet från oktober i fjol?!
Det blev en hel del inköp till sonen. Bland annat en fullständig längdåkningsutrustning. Det ligger helt rätt i tiden då skidleken börjar till veckan. Någon snö syns dock ännu inte till, så det blir till att köra barmarksträning ytterligare ett tag. Dessutom fick sonen nya kängor, täckbyxor och täckjacka.
För att jag och Katten inte skulle grina fick hon nya kängor och jag ett antal t-shirts. Eller fick och fick, det var ju inte så att de stod och delade ut alla grejer i sportaffären till mig, Katten och Melvin. Det var snarare så att vi fick grejerna och lönekontot fick sig en känga.
Sedan blev det kinamat och det blev en hel del friterad bläckfisk för mig och sonen. Katten höll sig så långt borta som möjligt från densamma. Trevligt - gott.
Därefter var det dags för Disneys Flygplan på bio. Bion var bra och sonen var nöjd. Allra bäst tyckte Katten att filmen var. Sonen undrade om hon ville ha den i julklapp.
Jo, jag lovar. Sonen tittade när filmen började...... |
Nu har vi ätit middag - tacos. För vad ska man annars äta på en fredag?! Själv har jag i och för sig bara ätit halv middag. Jag tog paus mitt i för att hoppa på trainern för ett kort och intensivt pass.
Utifrån förutsättningarna och att formen är långt borta kändes cyklingen helt ok. Nu ska jag kasta i mig lite mer tacos under Kattens favoritprogram - Idol.
I morgon bitti är det dags för innebandymatcher för sonen i Umeå. Vi åker efter tio och jag räknar med att vi är hemma vid fyra. Det är föresten sonens och lagets första matcher, ever.
Jag vet inte riktigt hur det gick till, men från och med i onsdags är jag visst tränare för sonens lag under resten under säsongen. Så det kan gå. Tur att jag hade lite för lite att göra så jag kan fylla på tillvaron.
Men sport är ju alltid kul. Jag har varit tränare för nästan alla åldrar och nivåer i flera olika sporter. Allt från 10-åringar upp till A-lag. Det har alltid på olika sätt varit roligt. Jag har dock aldrig tränat så unga killar som bara är 8 år, men det blir nog bra.
Att träna sonens lag kanske blir det närmsta jag kommer en innebandyplan efter min vadskada som satte stopp för all innebandyaktivitet från oktober i fjol?!
Rivstart och flygplan
Efter en bra sommar med mycket trevlig och bra cykling, goda resultat och god form blev det av olika anledningare en längre vila under september/oktober. Förra veckan blev det därefter en riktig rivstart på förberedelserna inför säsongen 2014.
På en vecka fick jag ihop nästan 24 timmars effektiv träning under vår vistelse på Cypern. Efter att vi kom hem i söndags så har jag nu kört två pass på trainern och målsättningen är att köra ytterligare ett under dagen.
Formen är långt i från på topp, men det finns mycket tid att bli starkare. Nu handlar det om att motivera mig för den tuffa träningen som krävs och att jag får vara frisk och skadefri.
Idag åker vi in till Umeå för lite shopping till sonen - skidor mm. Därefter ska vi se på bio - flygplan. En film som sonen pratat om i flera månader och nu ska det bli av.
På en vecka fick jag ihop nästan 24 timmars effektiv träning under vår vistelse på Cypern. Efter att vi kom hem i söndags så har jag nu kört två pass på trainern och målsättningen är att köra ytterligare ett under dagen.
Formen är långt i från på topp, men det finns mycket tid att bli starkare. Nu handlar det om att motivera mig för den tuffa träningen som krävs och att jag får vara frisk och skadefri.
Idag åker vi in till Umeå för lite shopping till sonen - skidor mm. Därefter ska vi se på bio - flygplan. En film som sonen pratat om i flera månader och nu ska det bli av.
torsdag 31 oktober 2013
Allt du behöver veta om att cykla på Cypern - del 3
Cykla LVG - landsväg på Cypern.
Så var det dags för den tredje och kanske sista delen i ”Allt du behöver veta om Cypern och cykling”.
Backar
Så var det dags för den tredje och kanske sista delen i ”Allt du behöver veta om Cypern och cykling”.
Backar
1.
Vill du träna i backar finns det väldigt många
alternativ på Cypern. Korta, långa, branta,
flacka osv.
2.
Det finns långa jobbiga avsnitt, kuperad terräng och
mycket lättrampade avsnitt.
3.
Den längsta backe jag provade på var 27 km lång.
4.
De sista 16 km av den 27 km långa backen hade en
snittlutning på 7%. Snittlutningen i vissa
partier uppgick till 10%. Med andra
ord är det inte svårt att köra sig trött om det är det
man vill.
5.
Generellt är det färre serpentiner än på Mallorca och
Gran Canaria. Vägarna är rakare
och det gäller även i backarna. Det är oftast
långa raksträckor, med få svängar. Det finns
dock vägavsnitt där backarna slingrar
sig i roliga serpentiner.
Vart cyklar jag under
året
1.
I
januari och februari är det enligt mig bäst att Cykla på Cypern
2.
I
mars till maj är det en bra idé att åka till Mallorca
3.
I
april till september är Sverige ett trevligt cykelland.
4.
När
säsongen avslutas i Sverige så känns Cypern som ett riktigt bra alternativ.
Inte så långt
att åka, varmt och skönt, bra vägar mm. Så åker jag fler gånger i
oktober-november blir det
nog Cypern.
5.
Vad
jag förstår är huvudsäsongen på Cypern från oktober till februari.
6.
Vissa
åker till Kreta för att åka landsväg. I förhållande till Cypern skulle jag
alltid välja
Cypern.
7.
Som
cykelö skulle jag om jag väger in alla detaljer säga att Mallorca är den bästa cykelön.
Vädret
1. Här blåser det nästan lika mycket som när vi
brukar cykla på Gran Canaria i januari.
2. Det är mycket finare väder på Cypern i slutet
av oktober än på Gran Canaria i januari-mars
eller Mallorca i april.
Att hitta rätt - Kartor
1. Ska du cykla på Cypern och inte bara hålla
dig efter kusten? Se till att ladda hem en bra app
med karta. Utan den är det
risk att du är ute och seglar rejält.
2. Se till att du dessutom har en online
GPS-lösning i telefonen. Sedan har du dessutom med
dig en fysisk karta.
3. På denna ö kan du aldrig ha med dig för många
kartlösningar.
4. Kartorna och verkligheten skiljer mer här än
på andra resor.
5.
Varje dag bestämde jag mig för en tur, men ofta blev
det något annat. Det är nämligen så
att vissa vägar finns, men inte på kartan. Andra
vägar finns på kartan men inte så långt
ögat når. Lägg till att man inte
riktigt vet om vägen helt plötsligt slutar, eller övergår till
grus.
7.
Även
om man inte alltid hamnar där man tänkt från början hittar man ändå en trevlig
väg.
8. Vägarna i
gamla stan vid stranden i Larnaca är verkligen smala. Att de är enkelriktade
och
går som ett virrvarr gör inte läget lättare. Men fint är det.
9. I de olika
byarna så är det långt ifrån alltid skyltat. Framför allt så är inte
skyltningen logisk.
Men cyklar man runt en stund brukar det alltid gå att hitta
rätt.
10. På kartan över Cypern kan ett ortsnamn med 10
hus se likadant ut som ett med 500 hus.
Det gör att man aldrig vet vad som
väntar. Spännande.
Bra turer
1.
Det finns många bra turer och väldigt många vägar är
asfalterade.
2. Bland annat är sträckan Pera-Kampia-Kapedes-Kataliontas-Mathiatis-Sia Mosfiloti bra.
3. Böljande terräng, fin natur, bra asfalt och serpentinsvängar främst från Kampia
till Mathiatis.
Överlag finns många och bra vägar i närheten av Pera.
4.
Jag har inte lyckats hitta några färdiga beskrivna
turer på nätet, och det fanns inte heller
några sådana hos uthyraren. I stället
får du använda din egen fantasi.
5.
Bor du i Larnaca får du räkna med att ca 20-30 km per
dag blir en form av transport innan
du kan cykla på lugnar finare vägar.
6.
Bor du i Larnaca finns det en mängd vägar att ta sig
in och ut ur staden. Bor du vid
stranden, ta sikte på skyltar som visar att du
ska mot flygplatsen, cykla förbi saltsjön och
sedan tar du höger vid skylt som
visar Medevial fort. Det är allra bästa och lättaste vägen
till hotellet.
Ockuperat land
1. Inte optimalt när en så liten ö är uppdelad sedan
Turkiets invasion 1974. När vi tycker det
är synd att vi inte kan cykla
överallt, hur ska det då kännas för de som bor på ön?
2.
Finns det större flagga än den som Turkiet målat upp
på sin sida av ön, riktad mot den
grekcypriotiska sidan och syns på flera mils
håll? Underlättar sådana uttryck återförening?
3.
För några år sedan röstade man om återförening.
Turkcyprioterna röstade ja, medan
Grekcyprioterna röstade nej. Känns inte helt
logiskt, och det är nog långt borta innan
Cypern är ett enat land.
4. Vill
du snabbt komma fram till gränsen och se hur landet är avspärrat, och sedan ha
bra cykling när du åker vidare – cykla till en by som heter Troulloi. Därefter
trampar du längs med gränsen under några mil och då syns både vakttorn och FN-
personal som medlar i området.
Har du frågor eller synpunkter kring Cypern och cykling eller annat, skriv en kommentar.
onsdag 30 oktober 2013
Allt du behöver veta om att cykla på Cypern - del 2
Cykla LVG - landsväg på Cypern.
Så var det dags för del 2 i ”Allt du behöver veta om Cypern och cykling".
Reflektioner – Hyra cykel
Så var det dags för del 2 i ”Allt du behöver veta om Cypern och cykling".
Reflektioner – Hyra cykel
1.
Det
finns väldigt få cykeluthyrare på Cypern. Själv har jag inte kunnat hitta någon
uthyrare överhuvudtaget i Larnaca. Jag tror det är tunt även i övriga städer.
2.
Efter
en del sökande hittade jag två cykeluthyrare, både stationerade i en liten by
som heter Kalavasos. Kalavasos ligger mitt emellan Larnaca och Limassol. Det
innebär ca 50 km åt vardera håll.
3.
Jag
valde att hyra av Cycle in Cyprus som ägs av en svensk. http://www.cycle-in-cyprus.com. De
hyr ut både LVG och MTB.
4.
Jag
bokade cyklarna hemifrån flera månader innan resan. Bokningen skedde via
e-post. Dialogen var bra och jag fick snabb återkoppling etc. Kostnaden för en
veckas hyra ligger på 125 euro, vilket kändes helt ok.
5.
När
du hämtar cyklarna, se till att komma ihåg körkort eller pass som de tar i pant
under tiden du hyr cyklarna.
6.
Du
tar dig till Kalavasos med buss. Från Larnaca åker du antingen med buss 408
eller de gröna bussarna till Kofinou. Från Kofinou åker du med buss 401 till
Kalavasos. Bussresorna tar vardera ca 45 minuter (30 min med de gröna bussarna),
plus ca 45 minuters väntan i Kofinou. Kostnaden för att åka 401 och 408 hamnar
på 1.50 euro per person. Väljer du de gröna bussarna blir totalkostnaden 4
euro.
7.
Cyklarna
var helt okej. De var dock tyngre och inte så explosiva som cyklar jag brukar
hyra. Cyklarna var också ganska slitna. Dessutom var växlarna inte riktigt rätt
inställda och slangarna som fanns i däcken och även reservslangarna var redan
lagade. Som förklaring till det senare kan vara att ägaren anlände till Cypern
först någon dag efter att vi hyrt cyklarna, och att det sköttes provisoriskt av
en anställd. Enligt ägaren skulle han aldrig använda begagnade slangar.
8.
Men
trots viss kritik. Jag cyklade över 60 mil under veckan och cykeln höll ihop på
ett bra sätt.
9.
Ägaren
är på plats från sista veckan i oktober fram till mars månad, och det är också
under den tiden själva uthyrningen äger rum.
10. Cycle in Cyprus har också särskilda
träningsveckor och hyr dessutom ut lägenheter för boende.
11. Är du bara där för träning och inte
så mycket annat skulle jag till en annan gång överväga boende i Kalavasos. Byn
var mycket fin och mysig. Det är nära till uthyraren och framför allt är det
nära till de finaste cykelvägarna. Dock blir det lite bökigt med transfer till
och från flygplatsen.
12. Ta med egna pedaler.
13. Ta med däckavtagare då däckavtagarna
som fanns med i sadelväskan var helt slut och inte fyllde sin funktion.
Natur, miljö och backar
1.
Överlag
är det väldigt lite växtlighet och kalt på ön. Kanske beror det på att vi åker
först i slutet av oktober och att sommarvärmen bränt bort det mesta? Eller så
beror det helt enkelt på att det är väldigt torrt på ön.
2.
Katten
liknar naturen vid den amerikanska öken.
3.
Det
finns otroligt många stora fina hus på ön, framför allt om du kommer en bit
inåt landet.
4.
Nästan
varje by har en fantastisk kyrka. I vissa fall är den många hundra år gammal, i
andra fall nästan helt ny.
5.
Det
är väldigt mycket skräp vid vägarna. Då handlar det både om det vi i dagligt
tal tänker på när vi säger skräp, men också gamla bilar och annat stort rostigt
skräp.
Reflektioner – Vägarna
1. Ok asfalt, men sämre än på Mallorca och Gran Canaria.
Dock klart bättre än på Kreta.
2.
Utifrån att man kan hamna i partier där däcken
far illa bör det övervägas att ha med en extraslang på rundan, förutom den som
ingår vid cykelhyran. Vi drabbades av 3 punkteringar på två personer och 7
dagars cykling.
3.
När
du tror du behärskar något, blir du ofta ouppmärksam eller slarvig. Det kan
vara bra att tänka på när du är ute i trafiken på Cypern. Detta då de har
vänstertrafik. De första dagarna känns allt väldigt bakvänt och svårt. Efter
några dagar börjar det fungera bra, men fortfarande sitter det inte i
ryggmärgen. Därför är det viktigt att hålla upp koncentrationen i korsningar,
rondeller mm.
4.
På Cypern är det ok att cykla på motorvägen, och det
fungerar också bra. Visst, inget man väljer, men ett måste för att exempelvis ta
sig ut ur Larnaca.
5.
Vägarna som kallas för mainroads har nästan ingen
trafik. På secondary roads är det nästan öken.
Människor, bilister och
cyklister
1.
Jag
blev lika överraskad varje gång någon hälsade när jag är var med cykeln. Det
skedde från bilar, från personer som var på sin gård, eller människor ute på
promenad. Här har vi i Sverige en del att jobba på.
2.
Bilisterna
var respektfulla mot oss cyklister och tog stor hänsyn till att vi var
oskyddade.
3.
Det
är väldigt bra förutsättningar för cyklister. Bra vägar, hänsynsfulla bilister,
mycket bra väder, bra alternativ för att cykla både i långa backar, kuperad
terräng eller på slätta.
4.
Trots
goda förutsättningar är det väldigt få cyklister ute på vägarna. Vi såg max
mellan 1 och 5 cyklister per dag.
Jag återkommer med Allt
du behöver veta om Cypern och cykling – del 3.