Efter tre dagars vila på grund av arbete och innebandy med sonen var det åter dags att äntra trainern. Man kan ju tycka att det borde gå lätt och att jag borde tillgodogjort mig all bra träning jag kört före vilan - men icke.
I dag var jag trött. I dag var jag seg. Idag var jag gammal. Idag var jag sur. Idag var jag uppgiven. Idag var jag frustrerad. I dag var jag som spagetti i benen. Idag hade jag andning som en fisk. Med andra ord - "toppen".
Jag behövde i stort sett bara titta på pedalerna för att mjölksyra och seghet skulle uppstå. Att trampa var i stort sett omöjligt.
Okej då. Jag överdriver en del - men inte kändes det bra.
Gav jag då upp? Sket jag i allt?
Nej inte alls. Jag försökte ändå köra mitt pass som det var tänkt. Det skulle bli 120 minuters trampande i hyfsat tempo och var nionde minut skulle det genomföras en etta. När tio ettor var körda skulle en 10 minuters tröskelintervall genomföras. Därefter lugnt fram till slutet av passet.
Jag kan säga att jag gjorde allt detta. Jag kan säga att det inte var många minuter som kändes bra. Otroligt nog kändes tröskelintervallen efter ca 100 minuters cykling bäst. Tröskeln kördes ordentligt och bra, medan jag för att hantera övriga delar av passet lade mig på lägre intensitet än vad jag ursprungligen planerat. På ettorna blev det väl inte heller några toppensiffror.
Jag är ändå stolt och nöjd att jag inte gav upp. Bara det leder ju en framåt.
Snittpulsen på rundan hamnade på 81% och som högst 89%. Jag körde på ca 300 watt under tröskelintervallen, ca 350 watt under ettorna och snittet för rundan hamnade på måttliga 247 watt.
Vi får verkligen hoppas att det känns bättre nästa pass.
Lärdomen av dagens träning måste vara att du ska aldrig vila?! Åtminstone inte tre dagar i rad. Det verkar fullständigt "livsfarligt". Jag vågar då inte vila i morgon, så då kör jag igen.
Seghet efter en längre vila är väl rätt vanligt. Tror det är bättre en att träna två el tre dagar och sedan vila en istället för att köra 7 - 3...
SvaraRaderaDu har så rätt, men ibland rår man inte över förutsättningarna. Vi skulle varit heltidsproffs - då hade det varit lättare. Vi får helt enkelt satsa på det....
RaderaNä tyvärr måste man ibland anpassa sig efter yttre omständigheter.
RaderaJag är med på satsningen! ;-)
Det låter bra. Då tränar vi på i vår och väntar på erbjudanden om kontrakt...
RaderaDet trodde jag vi skulle få redan i januari 2012 då vi cyklade om cykelcity
Raderahttp://jocke-blogg.blogspot.co.uk/2012/01/gran-canaria-5-kontaktsforslag-nasta.html
Cykelcity la ju iofs ned sitt lag efter den säsongen. Kan har varit att de blev omcyklade av oss som avgjorde
Ja, jag trodde det var kirrat, men så just innan det var dags för kontrakt lade de ned. Det är min tolkning...
RaderaJag håller med Jocke där! Tre dagar är för lång tid som jag ser det. :-)
SvaraRaderaNär jag kör mina tunga veckor är det en dag utan cykel men då är det styrketräning istället. Sen är det rullpass på återhämtningsveckan istället för hel vila.
Vi har snackat om det jag och min träningskompis vila heldag är egentligen inte bra för cykelbenen de blir seega... Men samtidigt finns det en värld utanför vår otroligt nog! Så det är inte bara alla gånger, lycka till!
Helt klart är tre dagars vila för länge och bör undvikas om det är möjligt. Att jag skulle träna varje dag och då fylla ut med "rullpass" är inte möjligt utifrån min agenda. Det hinns helt enkelt inte med. Alla mina träningar behöver vara sådant som för mig framåt på ett eller annat sätt, och däremellan behöver det ligga vilodagar. Dock helst max 1-2 per vecka. Mazze, du har helt rätt i ditt tänk, men det är vad verkligheten säger är möjligt. I bland är det till och med som denna vecka där verkligheten förbjuder träning tre dagar i rad.
RaderaSå är det! Bara gilla läget och köra på ordentligt de dagar du kan som du själv säger :-)
SvaraRaderaPrecis
RaderaSå tycker Mattias Lundqvist att man ska lägga upp veckoplaneringen:
SvaraRaderaTräna varannan dag om du har 3 pass per vecka.
Träna 2 dagar vila 1 dag om du har mer än 3 pass
Träna 3 dagar vila 1 dag om du har mer än 4 pass
Träna 2 dagar (varav 1 dag dubbelpass), vila 1 om du har mer än 5 pass per vecka
För personer med elitambitioner kan ett dubbelpass (fm./em.) vara att föredra i veckan för att öka träningsmängd men samtidigt behålla vilodagar
Se till att alltid ha minst en vilodag per vecka helt utan konditionsträning.
Det låter rimligt, och det är också något jag brukar följa om förutsättningarna ger den möjligheten. Jag försöker generellt köra på 3 dagar och en vila. Ibland lägger jag in mer träning med endast en vilodag och då blir det lugnare veckan efter. Ja detta är i teorin. "Tyvärr" har man ju arbete och familj, och då går det inte alltid att träna efter optimala förutsättningar.
RaderaÅ jag följer trainingpeaks upplägg för en 50-åring. Det är två hårda veckor en lätt. För er ungdomar under 50 är det 3 hårda 1 lätt. :-)
SvaraRaderaDock så är det styrketräning på vilodagen under de hårda veckorna i schemat. Det tror jag beror på att man kör så hård cykelträning de övriga dagarna att det helt enkelt inte går att ha både styrke- och cykelträning samma dag.