Det är tungt att vara cyklist om man är tung. Det är inte lätt att bli lätt, men det är tyngre att inte lyckas.
Jag har nu inför varje cykelsäsong arbetat med att förutom den ordinarie träningen bli lätt och fit.
Att lägga vikt vid vikten har jag främst gjort under januari till april. Oftast har framgången varit begränsad. Det är rent allmänt för min del väldigt svårt att minska i vikt samtidigt som jag tränar väldigt hårt. Ju mer jag tränar ju mer äter jag, och drar jag ner för hårt på kosten får jag inte till kvalitén i träningen.
Denna gång har jag tänkt om. Satsningen på att vara extra nyttig har förlagts till hösten då det borde vara lättare att fokusera på kosten då träningsmängden samtidigt är lägre än under våren.
Från i mitten/slutet av augusti har jag nu satsat på att äta extra nyttigt. Då jag utifrån mitt mående inte haft motivation för "riktig" och kvalitativ träning har det varit lättare att vara ståndaktig inom matområdet.
I vanliga fall har jag väldigt svårt att hålla mig från kakor, chips och annat onyttigt - men hittills har det gått bra.
Jag kör inte med någon särskild kost eller någon tydlig metod. Några grundpelare finns dock. Jag äter mindre mängd kolhydrater än vanligt. Jag äter inga kakor, inget godis, inga chips och rent allmänt inte livsmedel som innehåller mycket socker. Jag äter extra proteinrik mat och försöker hitta produkter som känns matiga utan att innehålla allt för mycket energi.
I övrigt är ingen mat förbjuden, men all mat får dock hålla sig borta före 12.00 på dagarna. Dvs. jag äter inget före lunch. Jag väger mig inte heller utan det blir det som det blir.
Någon skulle kanske säga att jag kör någon variant av periodisk fasta. Ja, kanske det. Jag har dock inget behov att hamna i ett fack, utan jag kör the Tomas style och sedan får vi se var det leder.
Jag har alltså ändrat tid och upplägg för min extra nyttiga period på året. Nu får vi se om det blir ett bättre eller sämre utfall än vanligt när sommaren åter står för dörren.
Jag kommer att köra fullt ut på detta upplägg oktober ut och då har jag förhoppningsvis klarat 10 veckor utan att ha fallit dit. Först då ska jag kolla om jag blivit lätt som en fjäder eller om sumobrottaren är kvar.
Ojj! Tuunga grejer Tomas ;-)
SvaraRaderaDu kan ha en poäng där dock så är väl frukosten ett måste för att kroppen ska
fungera eller? Ibland så tränar jag ett morgonpass först sedan frukost. Läste någonstans
att en cyklist gjorde som så att han åt ett äpple och drack en kopp kaffe till frukost sedan
ut å träna. Äpplet och kaffet drog igång metabolismen å förbrukade mer kalorier än bara träningen gjorde... I alla fall. Lycka till!
Ja, det där med frukost finns det olika teorier om. Men långsiktigt är det nog något att satsa på... Jag provar hur som helst så här fram till 1 november , sedan får vi se.
RaderaMånga som tror att man måste äta flingor och bröd för att orka träna, den energi du tränar på är inlagrade kolhydrater i musklerna och den fett du har på kroppen, om man nu inte ska köra långa pass förstås, då bör man ju tillföra nått under tiden om man inte önskar vägga.
SvaraRaderaSen under tävling då bör man nog köra på mycket socker och liknande, dvs högoktanig bränsle.
Vad är målvikt? Och hur lång och tung är du nu Tomas?
Själv har jag dagligen samma tanke att måsta gå ner i vikt, men jag har den mindre och mindre ofta nuförtiden, jag har ju inget behov av att gå ner i vikt, cyklar ju numera i princip bara för den goda hälsans skull :-)
Helt rätt Stefan. Sedan om jag kör riktigt hårt har jag svårt att lyckas utan bra kolhydrater. Därför kör jag detta upplägg nu när det är off-seaon och passen är lugnare.
RaderaMålvikten är att ligga på 80 kg innan jul. Jag är 187 cm lång.
Min vikt när jag startade detta i mitten av augusti var ovanligt hög i och med att jag inte skött kost och träning på rätt sätt sedan min dotter blev dålig. Jag uppskattar att vikten då låg på 89 kg. Min "trivselvikt" som brukar vara "lätt" att hålla ligger kring 84-85 och rent allmänt under säsong försöker jag att inte gå över 83 kg. Rent allmänt är det svårt med vikten.