Efter gårdagens mindre lyckade Arlanda race track där jag rullade in med klungan och nästan kraschade var det i dag chans till revansch.
I dag var också den tävling i Stockholms fyradagars som jag haft mest fokus på och störst förhoppningar på.
Jag rullade mot Södertälje och hamnade i köer även idag. Det är helt klart inte lätt att tajma ankomst när det står i stort sett stilla i trafiken. Jag nådde dock Södertälje och Kringeltempot i god tid, trots allt.
Då det var vägbyggen som ställde till det för arrangören hade banan justerats. För egen del kände jag direkt att det inte var till min nackdel. Det var nu en tekniskt lätt bana och med inte allt för många höjdmeter.
Efter lite snack med olika cyklister blev det ca 15 km uppvärmning innan det var dags för start.
Trots ovanligt många deltagare i dag hade jag en förhoppning att dyka in på topp fem. Jag hade bestämt mig för att gå ut riktigt hårt i medvinden och sedan kämpa på i motvinden på tillbakavägen.
En minut efter mig startade David Scott som vunnit de två senaste deltävlingarna i Sverigecupen, så jag insåg att jag behövde hålla bra tempo om jag inte för första gången skulle bli omcyklad på ett tempolopp.
Jag ville nog lite för mycket till en början och snittade 51 km/h de första tre kilometrarna och de första fyra minuterna landade på 400 watt. Jag insåg att jag behövde sänka intensiteten om jag inte skulle behöva ta taxi tillbaka till mål, så jag lugnade mig lite och hittade en mer rimlig intensitet.
Dock så blev tyvärr intensiteten lite väl låg ett tag för att jag skulle återhämta mig, men farten var ändå hyfsad.
Jag började dock bli lite orolig att jag inte var så snabb i dag då jag inte såg några cyklister framför mig på hela vägen fram till vändningen. Samtidigt var farten bra, och känslan okej, så jag var inte helt uppgiven.
När jag närmade mig vändningen såg jag att jag tagit in på alla tre som startat före mig, vilket gjorde mig mer positiv. När jag väl vänt går det ganska länge innan jag möter David Scott från Norrtälje CK och jag inser att jag nog gått ganska bra på utfärden. Nu gäller det "bara" att orka tillbaka.
Jag började bli trött och pulsen var hög. Samtidigt var jag trött på ett bra sätt och orkade hålla i trycket i pedalerna. Det var egentligen bara när det var lite utför och medvind som wattalen gick ned då jag helt enkelt växlade ur. De flesta har en 55 fram, medan jag bara har 53 i utväxling. Detta borde jag verkligen fixa. Vet inte om jag varit snabbare totalt, men det är inte otroligt i alla fall.
Hur som helst flöt det bra och jag susade förbi killen från CK Fix som startat före mig. När jag inser att målet är nära trycker jag på kring 400 watt och ser att målet är närmare än vad jag trodde. Kanske hade jag orkat gå all-in tidigare!?
Väl i mål hade jag nästan gått ikapp de som startat 2 och 3 minuter tidigare, men inte riktigt.
Jag tittar bakåt och tiden rullar på. När David Scott bryter mållinjen ser jag att jag är ca 30 sekunder snabbare än honom i dag och börjar få förhoppningar om en riktigt god placering.
Wattsiffrorna som visar nästan 360 i snitt och en snittfart på ca 45 km/h indikerar också att dagen nog är ganska lyckad.
Tillbaka till tävlingscentret pratar jag med Patrik Boström från CK Fix (Skåne) som alltid är snabb och förstår då att han slagit mig med 4 sekunder. Nu är frågan hur många fler som är före.
Ganska snart dyker resultatlistan upp och den visar att det i dag blir min andra pallplats i Sverigecupen denna säsong. Tvåa för andra gången och alltså bara 4 sekunder från segern som Patrik Boström tog. Ungefär 20 sekunder tillgodo på tredjeplacerade Stefan Ljungberg från Cykloteket Racing Team.
Fyra blir David Scott från Norrtälje CK som rullar in ungefär 32 sekunder efter mig.
Jag är riktigt nöjd! Tangerat rekord vad gäller placering. Wattrekord och snittfartsrekord. Riktigt skoj. Innan säsongen hade jag förhoppningar om att kanske ta en pallplats vid något tillfälle. Nu har jag redan två pallplatser.
I tempocupen ser det också riktigt bra ut då jag nu har platsiffrorna 2, 4, 4, 2. Det innebär för tillfället en andra plats efter Patrik Boström.
Idag har också Katten varit ute på äventyr. Hon har kört Bikeboost i Umeå. ca 100 km linjelopp och hon var riktigt stark och hade bra tryck hela rundan. Hon var själv riktigt nöjd och detta gav mersmak inför hennes deltagande i sin SUB-grupp på Vätternrundan.
För övrigt vill hon tacka en av medcyklisterna som hjälpte henne då hon tappade sin ena vattenflaska. Cyklisten var så hygglig att hon fick en av hans flaskor, vilket var mycket viktigt för att loppet skulle gå bra. Jag vet inte vem du var, men Katten tror att du kände mig. Ge dig gärna tillkänna så att Katten kan återlämna vattenflaskan och tacka dig en extra gång.
Nu är det alltså två dagar kvar av Stockholms 4-dagars. Jag har redan uppnått det jag ville i och med dagens lopp, så eventuella placeringar de två kommande tävlingarna är ren bonus. Men det är klart, särskilt i morgon på linjeloppet vill jag göra ett okej lopp. På måndagens snäva GP-lopp på en väldigt kort bana som körs en mängd varv har jag inga förväntningar alls.
Riktigt positivt rent allmänt att formen blir allt bättre och jag hoppas att jag får hålla mig frisk och kry så kanske det finns lite mer att hämta här framöver.
Nu är det dags att börja förbereda sig för i morgon med lite packande och annat.
Fruktansvärt bra Tomas! Din tid i mål ger den exakta snittfarten 44,82 km/h!!! Chapeau!!!!
SvaraRaderaTack Mazze😄. Snittfarten var till och med högre då sträckan var längre än den uppgivna. Min Gps visade 45.8, vilket också Strava gjorde.
RaderaÄnnu bättre!!!
SvaraRaderaDu är i form!!!
Ja, min bästa tempoform - hittills...
RaderaBra kört! Stort grattis👍
SvaraRadera/Fredrik
Tack Fredrik. Roligt en dag när trycket, känslan och resultatet alla går rätt.
SvaraRadera