Lite tokigt med ett nytt år. All träning jag gjort fram till i går är nere på noll och helt plötsligt är ingen träning genomförd. Finns motivationen att börja om?
Tur kanske att jag också räknar träningen från när jag räknar att säsongen 2016/2017 började, dvs 1 oktober. Så då är ändå lite träning genomförd.
Tanken var ursprungligen att jag idag skulle rulla igång i samband med Tour de Ski, men jag blev försenad och kom igång först lite senare.
Enligt min träningsplanering är det nu dags för två veckor med många träningspass som kryddas med olika typer av intervaller. Denna typ av träning är toppen när jag klarat av intervallerna för dagen som jag planerat och jag får känna mig duktig.
Samtidigt är det lite kymigt med dessa träningsveckor, då jag vet hur jobbigt det är, att motivationen behöver vara hög för att klara av att hålla i när det tar emot, och framför allt för att det är riktigt surt de dagar kroppen inte fungerar som den ska och målen inte uppnås.
Idag var det därför med lite blandade känslor som jag äntrade cykeln i garaget. Min utveckling under hösten och vintern har ju mestadels varit positiv och jag ville inte gärna få en dålig start på det nya året. Det var därför viktigt att få till intervallerna.
Fyror var min specialitet under försäsongen inför 2016. Denna försäsong har jag knappt alls haft denna ingång. Nu ska det dock bli många fyror de närmsta två veckorna.
Nu var frågan hur hårt jag skulle gå för att få upp pulsen till rätt nivå utan att bli allt för sliten. Jag ska ju köra många intervaller kommande vecka.
Jag fixade kring 375 watt på min senaste tjuga, så att utgå från det kanske skulle vara lämpligt!?
Cyklingen startade i dag väldigt lugnt de första tjugo minuterna. Sedan blev det 15-20 sekunder på ca 400 watt var tredje minut under 15 minuter för att väcka kroppen.
Nu var det så dags för intervallerna. För att få upp pulsen bättre utan att behöva maxa var målbilden en kadens på 110. Jag rullade igång och försökte hålla kring 375 watt.
Första fyran landade på 378 watt, och kanske var det lite för lågt? Snittpulsen blev bara drygt 83%, men å andra sidan kändes benen ändå lite trötta mot slutet. 109 i kadens.
Jag ökade därför på den andra fyran och inledde på 400 watt första minuten. Det insåg jag dock blev lite väl i överkant och jag började få lite väl mycket mjölksyra efter två minuter då jag insåg att jag behövde lägga in en tyngre växel för att få en lägre kadens. Det blev sämre tryck samtidigt som jag återhämtade mig lite. På en lättare växel igen och jag avslutade okej. 383 watt, 111 i kadens och 85% i snittpuls. Fortfarande bara ca 1,5 minuter på pulszon fem, men benen var lite för trötta för att få upp pulsen mer.
Den tredje fyran låg jag nästan halva tiden på en tyngre växel, vilket gjorde att det blev lite lättare. 109 i kadens och 384 watt.
Den sista fyran körde jag redan från början på en tyngre växel och pejsade mig kring 380 watt. Det var rejält jobbigt, men kontrollerat. En minut i mitten med lättare växel innan jag åter växlade upp. Med ca 90 sekunder kvar tryckte jag på lite mer och låg en bit över 400 watt vilket gjorde att jag för hela fyran landade på i snitt 391 watt och 108 i kadens. Snittpulsen fortfarande inte högre än 86%. Däremot drog pulsen iväg bra sista minuten.
Sammantaget får jag vara nöjd med dagens träning som totalt landade på 80 minuter, men där 64 minuter knappt var i styrfart. Däremot tycker jag mina fyror blev bra. Något låg puls, men jag hade inte riktigt benen för att köra på högre watt och dessutom ska ju fler intervaller genomföras inom kort. Men wattalen var bra, särskilt med så hög kadens vilket inte är optimalt för att prestera bästa möjliga effekt.
Det blev i alla fall i snitt 109 i kadens, Snittpuls på 84,5%, 6 minuter i pulszon fem och i snitt 384 watt under mina 16 minuter med tryck.
Träningen avslutades med 15 mycket lugna minuter innan det var dags för dusch. Därefter till mor och far för att äta lite köpepizza tillsammans med dem och bröderna med familjer.
Åter hemma efter en trevlig kväll.
Ja, nu får vi se hur den gamle återhämtar sig från intervallerna och hur det då känns vid morgondagens cykling.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar