I helgen var jag nere i Svanesund för den näst sista tävlingshelgen i Swecup-Masters. Lördagens tempo på en bana där det aldrig tidigare gått bra blev lyckad med en andra plats. Jag var en minut snabbare än 2016 (jag var på VM 2017) och två minuter snabbare än 2015, så lite utveckling har nog skett.
Kjell Bengtsson tog en hel del bilder på cyklisterna under lördagen. Här kommer en på mig.
På söndagen var det dags för linjelopp och här kunde utfallet blivit bättre med lite mer offensiv cykling och en cykel som fungerade bättre.
Jag var dock kvar i tätgruppen när det blev spurt, men jag valde att inte kriga om topplaceringar. Jag är helt enkelt väldigt försiktig när det blir hetsigt etc. Sedan är jag fullt medveten om att jag ändå kan dras in i olyckor och krascher.
Söndagens lopp avslutades verkligen tråkigt då flera cyklister krokade ihop och gick i backen med stora skador som följd. Så tråkigt och jag lider verkligen med alla inblandade och deras nära och kära. Jag hoppas att ni alla snart får må bättre.
Resultatet är inte viktigt en sådan här dag, men hur som helst rullade jag in på en 14 plats.
Hela söndagen var det sedan hemresa som gällde. Många långa timmar. Övernattning, några timmar till och sedan framme på arbetet på måndag fm.
I går kväll packade jag upp och sedan jobbade jag ett längre tag med min cykel som inte alls fungerade under linjeloppet. Under loppet hoppade växlarna och kedjan fastnade vid flera tillfällen. Sedan rullade det tungt också. Efter en hel del arbete med cykeln där jag uppmärksammade flera fel är läget nu bättre.. Ett fel handlade om att bakhjulet inte längre fungerade som det skulle. Annat om själva växlarna och växelörat. Så åtgärderna blev inställningar av växlar, rengöring och smörjning, byte av växelöra och byte av hjul.
I kväll har vi haft gemensam träning i klubben och det blev ganska så mycket pangpang med andra trevliga klubbkompisar. Trevligt!
Mot slutet av träningen hände något mycket ovanligt för att vara 2018. Det började spöregna och ett tag regnade det så mycket att man knappt såg vägen och kompisarna. Det blev kallt, men det var inte så lång tid kvar av rundan så det var ändå hanterbart.
Ja, då får vi se hur kroppen reagerar efter kvällen och det får styra hur resten av veckans träningar ser ut inför lördagens Smack-tempo (norr om Märsta) som blir det sista tempot för denna säsong.
På söndagen är det sedan avslutning på linjecupen i Nynäshamn. Linjeloppet går på den enligt mig mest osäkra bansträckningen under hela säsongen där du åker på en 10 km lång rundbana där vägarna ofta är smala, svängarna är stängda och det kommer väldigt mycket mötande trafik.När det kommer bussar är det som allra mest osäkert. Sedan är banan lättåkt vilket gör fler hetsigare i sin cykling och att klungan trycks ihop. Jag kan tycka att det är underligt att det inte åtminstone går att enkelrikta vägen de få gånger det är tävling. Då rundan är så kort skulle det inte innebära någon längre omväg för boende och andra.
Jag hoppas för första gången få till ett bra lopp på Smacktempot, en tävling som inte tidigare passar mig. Sedan har jag ännu inte bestämt mig hur jag gör med söndagen och om jag ska starta eller ej.
Jag hoppas på pallplats på lördagen och pallplatser även i totalcuperna. Men mycket avgörs i helgen.
Ja, sedan avgörs också valet i helgen, och det är ännu viktigare än helgens tävlingar. Jag hoppas på att resultatet ska innebära att vi kan värna alla människors lika värde, ha en positiv kunskapssyn i skolan, värna och utveckla kvinnans rätt, fokusera på klimatsatsningar och en välfärd som är hållbar över tid. Jag hoppas också att vi i Sverige ser vår roll och vikten av samarbete i såväl klimat, fred, migration, handel mm. Sedan behöver vi klara att arbeta med de utmaningar som landet har, samtidigt som vi blir bättre på att lyfta hur positivt mycket är här i landet och som det varit länge. Inte lätt att ha två tankar i huvudet samtidigt, men det känns centralt.
Tyvärr finns det strömningar som motverkar allt detta, vilket känns mycket oroande.
Ja, sedan hoppas jag förstås att många bra och konstruktiva beslut ska komma de närmsta åren när det gäller cyklisters och cyklingens förutsättningar. Det handlar bland annat om förbättrade kommunikationer och en förbättrad säkerhet.
Tycker du gnäller väl mycket om linjebanor, kan det vara så att många veteraner inte kan hantera cykeln rätt? Fler kanske skulle göra som du, ge fan i att spurta om en 11 placering. Tycker vi ska vara glada att tävlingar arrangeras och inte gnälla på banorna!!! Passar det inte håll dig till Tempo!
SvaraRadera/ Jesper
Jo, så kan det säkert uppfattas. Sedan tror jag nog att jag inte gnäller mer än andra, men via bloggen syns förstås mina tankar mer. Jag tror också att jag sprider det positiva kring cykling mer än många andra.
RaderaNär det gäller det jag pratar om nu, dvs att det känns farligt brukar jag dock inte ta upp. Utan det brukar handla om att banorna inte passar mig då de inte är utslagsgivande. Vad gäller att hantera cykeln har du nog en poäng. Det handlar självklart om en själv, men du påverkas också av andra och det kan göra det osäkert. Ja, det skulle förstås bli säkrare om bara de som verkligen kan utmana i toppen och är säkra på cykeln spurtar.
Ja, jag är väldigt glad åt att banor tävlingar anordnas och jag anser mig vara konstruktiv i förslag till förbättringar. Att jag beskriver att banorna inte passar mig tänker jag inte är en så stor sak i det stora hela. Däremot är det förstås viktigt att det är så säkert som möjligt och då känns det inte som att det är optimalt med mötande trafik på den bansträckning som är till helgen. Det är ju trots allt allra viktigast att vi inte skadar oss.
Ja, det kan ju förstås vara så att jag ska hålla mig till tempo, men jag tycker även linjelopp är roliga. Och att vi alla ska arbeta för att de ska vara så säkra det går tycker jag känns rimligt.
Kan tillägga att jag inte hävdade att helgens tävlingar i Svanesund hade farliga banor. Hade det varit min ingång att det alltid är farligt med spurt och att det alltid ska undvikas så hade jag rimligen lyft det nu då det blev så väldigt stora skador på flera cyklister. Mitt val är att hålla mig från klungspurter är mitt eget val och att jag då inte tycker det är optimalt med platta banor är nog ganska självklart.
RaderaVäldigt tråkig ton i ditt svar Jesper. Särskilt sista meningen. Överlag känns ditt svar inte som särskilt konstruktivt Håller inte med om att det är gnäll om linjebanor förutom att de inte passar Tomas profil som cyklist. Och i detta inlägg är han väldigt konkret i vad som ej känns säkert vilket jag inte då klassat som gnäll utan konstruktiv kritik
Radera