Att få till en position på sin tempohoj handlar inte bara om att det ska gå snabbt och att du ska kunna sitta i positionen tillräckligt bekvämt för den sträcka som ska cyklas.
Nej, det handlar också om de regler som reglerar hur cykeln får vara inställd. Ja, sedan innan du överhuvudtaget börjar fundera på det behöver du säkerställa att ramen och hjulen är godkända av UCI.
Det finns en mängd regler för hur en tempohoj får se ut, men är ramen godkänd kan du släppa den delen.
Sedan finns det detaljer som reglerar hur stort avstånd det behöver vara mellan hjul/däck och ram, sadelns längd mm. Dessa delar väljer jag att släppa i detta läge. Vanligtvis är det inga problem kring ram och hjul och när du köper sadeln får du helt enkelt kolla att den är godkänd.
Nedan ser du ett utdrag av reglerna som du hittar på SCF:s hemsida.
Men viktigast att tänka på:
a) Sadeln får inte luta mer än 9 procent.
b) Den yttersta spetsen på tempopinnarna får inte vara längre fram än 75 cm mätt från vevaxelns centrum (du mäter efter marken utifrån en lodrät linje från vevaxel respektive pinnar).
c) Sadelns främsta del ska vara minst 5 cm bakom vevaxelns centrum.
d) Du får öka avståndet till mellan 75-80 cm i punkt b eller från 5-0 i punkt c. Dock får du inte göra båda delarna.
e) Är du minst 190 cm lång och valt att utöka till 80 cm enligt punkt d får du flytta ytterligare 5 cm framåt till 85 cm.
f) Pinnarnas översta del får vara mindre än 10 cm högre än centrum på övre delen av stödpunkterna för armbågarna.
Om du fixat inställningarna innan säsongen börjar så får du vid första tävlingen vara beredd på justeringar när cykeln då kontrollmätas. För egen del har jag nu justerat min cykel sedan tidigare säsonger, så vi får se hur det går vid nästa tävling. Jag tror det ska vara okej, men man vet aldrig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar