söndag 12 januari 2014

Jag är coolast och smartast - eller?

Det är viktigt att tro på något och hålla sin linje. Ska självförtroende och resultat förbättras är det viktigt att fokusera på det som är lyckat och på det man gör bra, samtidigt som man självklart ska arbeta med sina utvecklingsområden. Att skapa målbilder som du ser framför dig och arbetar mot är också en stor framgångsfaktor.

Vad tror du på? Vad tror jag på? Ni vet hur det är, man tar till sig det man själv vill. Det gäller nog lite till mans och i livet i allmänhet.

För att exemplifiera hur "sanningen" kan se ut ska jag berätta om detta här.

I min ungdom läste jag att vänsterhänta är intelligentare och mer kreativa än högerhänta. Jag fastslog att det var en självklar sanning och jag har därefter bortsett från eventuella andra rön och tankar som kommit.


Det finns en mängd utredningar och forskningsresultat som säger att kaffe är fantastiskt bra för hälsan. Varje gång en ny rapport kommer, så lyfter jag in den som en sanning - Kaffe är det bästa. Vid de tillfällen det sägs något annat - lyssnar jag inte.

Nu såg jag i dag på Eurosports hemsida - Cyklister är coolast och smartast. Det var alltså precis som jag misstänkte.... Självklart tar jag också detta som en sanning.

Tänk att vara både vänsterhänt, cyklist och en som häller i sig kaffe. Kan det bli bättre?! Jag har så tur........

Om dessa tankar och "vetskaper" gör mig till en bättre cyklist? Skulle inte tro det. Men det känns i alla fall bra att vara helt objektiv i mina bedömningar.

Vill du veta vad som står på eurosports hemsida som verifierar min coolhet och smartness, så hittar du det här:

Coolast och smartast enligt britterna - cyklister

Töntigt med cykelhjälm och lycra? Inte i Storbritannien. Enligt en undersökning uppfattas cyklister som både smartare, mer generösa och coolare än folk i allmänhet.

Undersökningen har beställts av British Heart Foundation och har genomförts av forskare vid Mindlab. De har testat hur människor omedvetet reagerar på olika sporter.

Resultatet visar att cyklister uppfattas som 13 procent intelligentare och coolare än andra, och 10 procent generösare i välgörenhetssammanhang, skriver The Independent.

Dessutom avslöjas cykelkläderna i lycra gå hem hos allmänheten. 63 procent visade sig gilla materialet lycra.

48 procent var mer attraherade av idrottare än andra kändisar. 23 procent säger att de hellre skulle dejta en cyklist än någon annan idrottare.

27 procent skulle vilja ha en cyklist i sitt quiz-lag på puben, jämfört med bara 18 procent som skulle sätta sin tillit till en fotbollsspelares allmänbildning.

”Implicit Association Tests” mäster omedvetna svar och kan därför visa vad människor verkligen tycker, säger neuropsykologen David Lewis.

- De ger inblick i folks uppfattningar opåverkat av en vilja att anpassa sig till andra människors åsikter. De här resultaten visar att vi ser cyklister som några som har egenskaper som de kan vara stolta över, säger han.

4 kommentarer:

  1. Ah men tack Tomas! Det är ju det jag alltid känt att jag på nått vis är såå mycket smartare å trevligare än alla andra ;-)
    Faktiskt när man då och då träffar på nån "surkart" på jobbet så tänker i alla fall jag ibland "du borde ut å cykla din stackare så skulle du bli så mycket mer till freds med livet"...
    Kaffet är bara såå bra! Jag har två espressomaskiner hemma såå ;-)
    En helt manuell där man maler sina bönor i kvarn själv och en Nespresso som man laddar med kapslar. Skulle inte kunna vara utan dessa.
    Lycra, jamen äre så konstigt egentligen? Se oss vältränade lycrister det tänder väl alla på eller? Hehehe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra att vi är överens. Träna skulle göra många gott. Jag har inte två kaffemaskiner, men det räcker med den vi har som är helautomatiskt och som maler hela bönor. Nästan ingen rengöring etc - bara gott kaffe. Vill du ha kaffe har du detta inom en minut. Hur bra som helst. Ja, det är nog så - det är inte lycran utan de som finns inuti, kan vi alla fall inbilla oss...

      Radera
  2. Läste och funderade en stund... Kan det vara så!? Sökte ev andra sanningar och fann ;-)
    http://18milesperhour.tumblr.com/universaltruthsofcycling
    Nu är jag tveksam till om det någonsin blir cykel som blir min sport :-D
    Trevlig läsning iaf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Peder du är ju fortfarande ung så du har tiden för dig.

      Rolig läsning du hade hittat. Det var en hel del igenkänning.

      Radera