lördag 2 november 2013

Glada barn är en sport

Sitter just nu på sporthallen i Umeå och väntar på sonens andra innebandymatch för dagen. Motståndarna har tränat länge, spelat många matcher och har avbytare. Våra grabbar har inget av detta. Vad de har är bra inställning, roligt på planen och med varandra. Det räcker inte till några segrar just nu, men det är inte viktigt just nu. På sikt blir det nog bra.


Vi har i alla fall skoj. Efter pannkakor och mjölkchoklad är det efter en timmes vila dags för match två. Med en avbytare och totalt 80 minuters matchtid får verkligen alla bra träning och de lär nog vara möra ikväll.




fredag 1 november 2013

Shopohollic, flygplan och nytt ansvarsområde

Nu är det verkligen laddat på många olika sätt. Efter att ha lämnat hunden hos svärmor begav vi oss av till Umeå.

Det blev en hel del inköp till sonen. Bland annat en fullständig längdåkningsutrustning. Det ligger helt rätt i tiden då skidleken börjar till veckan. Någon snö syns dock ännu inte till, så det blir till att köra barmarksträning ytterligare ett tag. Dessutom fick sonen nya kängor, täckbyxor och täckjacka.
För att jag och Katten inte skulle grina fick hon nya kängor och jag ett antal t-shirts. Eller fick och fick, det var ju inte så att de stod och delade ut alla grejer i sportaffären till mig, Katten och Melvin. Det var snarare så att vi fick grejerna och lönekontot fick sig en känga.

Sedan blev det kinamat och det blev en hel del friterad bläckfisk för mig och sonen. Katten höll sig så långt borta som möjligt från densamma. Trevligt - gott.

Därefter var det dags för Disneys Flygplan på bio. Bion var bra och sonen var nöjd. Allra bäst tyckte Katten att filmen var. Sonen undrade om hon ville ha den i julklapp.

Jo, jag lovar. Sonen tittade när filmen började......
Vid tretiden var det dags att bege sig hemåt. Vi behövde dock åka förbi en mataffär för att köpa middag. Katten sa att vi inte skulle ha så mycket. Jag vet inte hur det gick till, men innan vi var klara hade vi en helt full kundvagn med varor, som senare gjorde kylen och frysen helt smockfull.

Nu har vi ätit middag - tacos. För vad ska man annars äta på en fredag?! Själv har jag i och för sig bara ätit halv middag. Jag tog paus mitt i för att hoppa på trainern för ett kort och intensivt pass.

Utifrån förutsättningarna och att formen är långt borta kändes cyklingen helt ok. Nu ska jag kasta i mig lite mer tacos under Kattens favoritprogram - Idol.

I morgon bitti är det dags för innebandymatcher för sonen i Umeå. Vi åker efter tio och jag räknar med att vi är hemma vid fyra. Det är föresten sonens och lagets första matcher, ever.

Jag vet inte riktigt hur det gick till, men från och med i onsdags är jag visst tränare för sonens lag under resten under säsongen. Så det kan gå. Tur att jag hade lite för lite att göra så jag kan fylla på tillvaron.

Men sport är ju alltid kul. Jag har varit tränare för nästan alla åldrar och nivåer i flera olika sporter. Allt från 10-åringar upp till A-lag. Det har alltid på olika sätt varit roligt. Jag har dock aldrig tränat så unga killar som bara är 8 år, men det blir nog bra.

Att träna sonens lag kanske blir det närmsta jag kommer en innebandyplan efter min vadskada som satte stopp för all innebandyaktivitet från oktober i fjol?!

 

Rivstart och flygplan

Efter en bra sommar med mycket trevlig och bra cykling, goda resultat och god form blev det av olika anledningare en längre vila under september/oktober. Förra veckan blev det därefter en riktig rivstart på förberedelserna inför säsongen 2014.



På en vecka fick jag ihop nästan 24 timmars effektiv träning under vår vistelse på Cypern. Efter att vi kom hem i söndags så har jag nu kört två pass på trainern och målsättningen är att köra ytterligare ett under dagen.

Formen är långt i från på topp, men det finns mycket tid att bli starkare. Nu handlar det om att motivera mig för den tuffa träningen som krävs och att jag får vara frisk och skadefri.

Idag åker vi in till Umeå för lite shopping till sonen - skidor mm. Därefter ska vi se på bio - flygplan. En film som sonen pratat om i flera månader och nu ska det bli av.

 

 

torsdag 31 oktober 2013

Allt du behöver veta om att cykla på Cypern - del 3

Cykla LVG - landsväg på Cypern.

Så var det dags för den tredje och kanske sista delen i ”Allt du behöver veta om Cypern och cykling”.


Backar
1.      Vill du träna i backar finns det väldigt många alternativ på Cypern. Korta, långa, branta,  
          flacka osv.
2.      Det finns långa jobbiga avsnitt, kuperad terräng och mycket lättrampade avsnitt.
3.      Den längsta backe jag provade på var 27 km lång.
4.      De sista 16 km av den 27 km långa backen hade en snittlutning på 7%. Snittlutningen i vissa
          partier uppgick till 10%. Med andra ord är det inte svårt att köra sig trött om det är det  
          man vill.
5.      Generellt är det färre serpentiner än på Mallorca och Gran Canaria. Vägarna är rakare   
          och det gäller även i backarna. Det är oftast långa raksträckor, med få svängar. Det finns  
          dock vägavsnitt där backarna slingrar sig i roliga serpentiner.

Vart cyklar jag under året
1.      I januari och februari är det enligt mig bäst att Cykla på Cypern
2.      I mars till maj är det en bra idé att åka till Mallorca 
3.      I april till september är Sverige ett trevligt cykelland.
4.      När säsongen avslutas i Sverige så känns Cypern som ett riktigt bra alternativ. Inte så långt
          att åka, varmt och skönt, bra vägar mm. Så åker jag fler gånger i oktober-november blir det
          nog Cypern.
5.      Vad jag förstår är huvudsäsongen på Cypern från oktober till februari.
6.      Vissa åker till Kreta för att åka landsväg. I förhållande till Cypern skulle jag alltid välja
          Cypern.
7.      Som cykelö skulle jag om jag väger in alla detaljer säga att Mallorca är den bästa cykelön. 
Vädret
1.      Här blåser det nästan lika mycket som när vi brukar cykla på Gran Canaria i januari.
2.      Det är mycket finare väder på Cypern i slutet av oktober än på Gran Canaria i januari-mars
          eller Mallorca i april.

Att hitta rätt - Kartor
1.      Ska du cykla på Cypern och inte bara hålla dig efter kusten? Se till att ladda hem en bra app
         med karta. Utan den är det risk att du är ute och seglar rejält.
2.      Se till att du dessutom har en online GPS-lösning i telefonen. Sedan har du dessutom med
         dig en fysisk karta.
3.      På denna ö kan du aldrig ha med dig för många kartlösningar.
4.      Kartorna och verkligheten skiljer mer här än på andra resor.
5.      Varje dag bestämde jag mig för en tur, men ofta blev det något annat. Det är nämligen så
          att vissa vägar finns, men inte på kartan. Andra vägar finns på kartan men inte så långt
          ögat når. Lägg till att man inte riktigt vet om vägen helt plötsligt slutar, eller övergår till
          grus.
7.      Även om man inte alltid hamnar där man tänkt från början hittar man ändå en trevlig väg.
8.      Vägarna i gamla stan vid stranden i Larnaca är verkligen smala. Att de är enkelriktade och
          går som ett virrvarr gör inte läget lättare. Men fint är det.
9.      I de olika byarna så är det långt ifrån alltid skyltat. Framför allt så är inte skyltningen logisk. 
          Men cyklar man runt en stund brukar det alltid gå att hitta rätt.
10.  På kartan över Cypern kan ett ortsnamn med 10 hus se likadant ut som ett med 500 hus.
         Det gör att man aldrig vet vad som väntar. Spännande.

Bra turer
1.      Det finns många bra turer och väldigt många vägar är asfalterade.
2.      Bland annat är sträckan Pera-Kampia-Kapedes-Kataliontas-Mathiatis-Sia Mosfiloti bra. 
3.     Böljande terräng, fin natur, bra asfalt och serpentinsvängar främst från Kampia
         till Mathiatis.  Överlag finns många och bra vägar i närheten av Pera.
 
 
4.      Jag har inte lyckats hitta några färdiga beskrivna turer på nätet, och det fanns inte heller
          några sådana hos uthyraren. I stället får du använda din egen fantasi.
5.      Bor du i Larnaca får du räkna med att ca 20-30 km per dag blir en form av transport innan
          du kan cykla på lugnar finare vägar.
6.      Bor du i Larnaca finns det en mängd vägar att ta sig in och ut ur staden. Bor du vid
          stranden, ta sikte på skyltar som visar att du ska mot flygplatsen, cykla förbi saltsjön och
          sedan tar du höger vid skylt som visar Medevial fort. Det är allra bästa och lättaste vägen
         till hotellet.

Ockuperat land

 
 
 
 1.    Inte optimalt när en så liten ö är uppdelad sedan Turkiets invasion 1974. När vi tycker det 
         är synd att vi inte kan cykla överallt, hur ska det då kännas för de som bor på ön?
2.      Finns det större flagga än den som Turkiet målat upp på sin sida av ön, riktad mot den
          grekcypriotiska sidan och syns på flera mils håll? Underlättar sådana uttryck återförening?
3.      För några år sedan röstade man om återförening. Turkcyprioterna röstade ja, medan
         Grekcyprioterna röstade nej. Känns inte helt logiskt, och det är nog långt borta innan
          Cypern är ett enat land.
4.    Vill du snabbt komma fram till gränsen och se hur landet är avspärrat, och sedan ha bra cykling när du åker vidare – cykla till en by som heter Troulloi. Därefter trampar du längs med gränsen under några mil och då syns både vakttorn och FN- personal som medlar i området.
Har du frågor eller synpunkter kring Cypern och cykling eller annat, skriv en kommentar.

onsdag 30 oktober 2013

Allt du behöver veta om att cykla på Cypern - del 2

Cykla LVG - landsväg på Cypern.      

Så var det dags för del 2 i ”Allt du behöver veta om Cypern och cykling".

      Reflektioner – Hyra cykel
1.      Det finns väldigt få cykeluthyrare på Cypern. Själv har jag inte kunnat hitta någon uthyrare överhuvudtaget i Larnaca. Jag tror det är tunt även i övriga städer.
2.      Efter en del sökande hittade jag två cykeluthyrare, både stationerade i en liten by som heter Kalavasos. Kalavasos ligger mitt emellan Larnaca och Limassol. Det innebär ca 50 km åt vardera håll.
3.      Jag valde att hyra av Cycle in Cyprus som ägs av en svensk. http://www.cycle-in-cyprus.com. De hyr ut både LVG och MTB.
4.      Jag bokade cyklarna hemifrån flera månader innan resan. Bokningen skedde via e-post. Dialogen var bra och jag fick snabb återkoppling etc. Kostnaden för en veckas hyra ligger på 125 euro, vilket kändes helt ok.
5.      När du hämtar cyklarna, se till att komma ihåg körkort eller pass som de tar i pant under tiden du hyr cyklarna.
6.      Du tar dig till Kalavasos med buss. Från Larnaca åker du antingen med buss 408 eller de gröna bussarna till Kofinou. Från Kofinou åker du med buss 401 till Kalavasos. Bussresorna tar vardera ca 45 minuter (30 min med de gröna bussarna), plus ca 45 minuters väntan i Kofinou. Kostnaden för att åka 401 och 408 hamnar på 1.50 euro per person. Väljer du de gröna bussarna blir totalkostnaden 4 euro.
7.      Cyklarna var helt okej. De var dock tyngre och inte så explosiva som cyklar jag brukar hyra. Cyklarna var också ganska slitna. Dessutom var växlarna inte riktigt rätt inställda och slangarna som fanns i däcken och även reservslangarna var redan lagade. Som förklaring till det senare kan vara att ägaren anlände till Cypern först någon dag efter att vi hyrt cyklarna, och att det sköttes provisoriskt av en anställd. Enligt ägaren skulle han aldrig använda begagnade slangar.
 
8.      Men trots viss kritik. Jag cyklade över 60 mil under veckan och cykeln höll ihop på ett bra sätt.
9.      Ägaren är på plats från sista veckan i oktober fram till mars månad, och det är också under den tiden själva uthyrningen äger rum.
10.  Cycle in Cyprus har också särskilda träningsveckor och hyr dessutom ut lägenheter för boende.


11.  Är du bara där för träning och inte så mycket annat skulle jag till en annan gång överväga boende i Kalavasos. Byn var mycket fin och mysig. Det är nära till uthyraren och framför allt är det nära till de finaste cykelvägarna. Dock blir det lite bökigt med transfer till och från flygplatsen.
12.  Ta med egna pedaler.
13.  Ta med däckavtagare då däckavtagarna som fanns med i sadelväskan var helt slut och inte fyllde sin funktion.
Natur, miljö och backar
1.      Överlag är det väldigt lite växtlighet och kalt på ön. Kanske beror det på att vi åker först i slutet av oktober och att sommarvärmen bränt bort det mesta? Eller så beror det helt enkelt på att det är väldigt torrt på ön.
2.      Katten liknar naturen vid den amerikanska öken.
3.      Det finns otroligt många stora fina hus på ön, framför allt om du kommer en bit inåt landet.
4.      Nästan varje by har en fantastisk kyrka. I vissa fall är den många hundra år gammal, i andra fall nästan helt ny.  
5.      Det är väldigt mycket skräp vid vägarna. Då handlar det både om det vi i dagligt tal tänker på när vi säger skräp, men också gamla bilar och annat stort rostigt skräp.
Reflektioner  – Vägarna
1.      Ok asfalt, men sämre än på Mallorca och Gran Canaria. Dock klart bättre än på Kreta.
2.      Utifrån att man kan hamna i partier där däcken far illa bör det övervägas att ha med en extraslang på rundan, förutom den som ingår vid cykelhyran. Vi drabbades av 3 punkteringar på två personer och 7 dagars cykling.
3.      När du tror du behärskar något, blir du ofta ouppmärksam eller slarvig. Det kan vara bra att tänka på när du är ute i trafiken på Cypern. Detta då de har vänstertrafik. De första dagarna känns allt väldigt bakvänt och svårt. Efter några dagar börjar det fungera bra, men fortfarande sitter det inte i ryggmärgen. Därför är det viktigt att hålla upp koncentrationen i korsningar, rondeller mm.
4.      På Cypern är det ok att cykla på motorvägen, och det fungerar också bra. Visst, inget man väljer, men ett måste för att exempelvis ta sig ut ur Larnaca.
5.      Vägarna som kallas för mainroads har nästan ingen trafik. På secondary roads är det nästan öken.
Människor, bilister och cyklister
1.      Jag blev lika överraskad varje gång någon hälsade när jag är var med cykeln. Det skedde från bilar, från personer som var på sin gård, eller människor ute på promenad. Här har vi i Sverige en del att jobba på.
2.      Bilisterna var respektfulla mot oss cyklister och tog stor hänsyn till att vi var oskyddade.
3.      Det är väldigt bra förutsättningar för cyklister. Bra vägar, hänsynsfulla bilister, mycket bra väder, bra alternativ för att cykla både i långa backar, kuperad terräng eller på slätta.
4.      Trots goda förutsättningar är det väldigt få cyklister ute på vägarna. Vi såg max mellan 1 och 5 cyklister per dag.
Jag återkommer med Allt du behöver veta om Cypern och cykling – del 3.
 

 

 

tisdag 29 oktober 2013

Allt du behöver veta om att cykla på Cypern - del 1

Cykla LVG - landsväg på Cypern.

Under min vistelse på Cypern publicerade jag en del reflektioner kring Cypern och Cykling, respektive Cypern och livet. Ska vi vara helt ärliga kanske det i många fall inte var reflektioner utan mer av funderingar och/eller konstateranden. Men visst låter det snyggt med reflektioner!?

Jag ska här i några inlägg presentera allt matnyttigt jag kan komma på kring att cykla och befinna sig på Cypern. Mitt fokus ligger som vanligt på LVG-cykling, men mycket är överförbart till MTB. Det finns också en del info som kan vara intressant för dig som inte cyklar.

Här kommer – ”Allt du behöver veta om Cypern och cykling – del 1”
Flygresan
1.      Vi åker oftast med Norwegian. Det gör vi för att de har låga priser, oftast är punktliga och det finns bra benutrymme på flygplanen.
2.      Vi kan konstatera att Wifi på flygplan inte innebär att man är uppkopplad någon större del av tiden.
3.      Planera inte att göra en massa måsten på flyget där du behöver Wifi, det riskerer att leda till stor frustration.
4.      Det är få flygbolag som flyger till Cypern på den tiden av året då det är som bäst för cyklister. Det vill säga när varken Sverige eller Mallorca finns tillgängligt. Jag har dock blivit tipsad om att det fungerar mycket bra att satsa på flygbolag som mellanlandar innan de når Cypern. Vill du åka direktflyg från Stockholm, ja då verkar det bara vara Norwegian som gäller.
Transfer till och från flygplatsen
1.     Flyget landar vanligtvis på flygplatsen nära Larnaca (landets huvudflygplats).
2.      Taxi till och från flygplatsen in till Larnaca ska i dagsläget kosta 12 euro. Så är dock inte alltid fallet. När du anländer till flygplatsen så är det rena ”High Chaparall”. Alla vill köra dig och det är mycket svårt att få en bild av kostnaden och vilka som är seriösa och inte. Vi fick ett pris på 15 euro. När vi skulle betala ville chauffören ha 20 euro. Vi invände, och då kostade det 15 euro.
3.      Till flygplatsen när vi skulle åka hem besökte vi taxicentralen som ligger på strandpromenaden. Vi fick där veta att det skulle kosta 12 euro. Väl framme på flygplatsen var priset fortfarande 12 euro.  
4.      De flesta taxibilar är Mercedesar av lite äldre stuk, och sedan. Det innebär att det är bra plats inne i bilen men det finns väldigt lite plats för packning. Generellt är det nog svårt att få med mer än 2 vuxna personers packning. Är ni fler måste ni alltså ha flera taxis.
5.      Det går bussar till och från flygplatsen. Dock går de inte särskilt ofta och de slutar gå vid åtta på kvällen. Dessutom är bussarna ofta ganska små, så har du med egen cykel kan det bli problem.
6.      Har du med egen cykel bör du ha förbokat särskild transfer och säkerställt att cykeln ryms.


Bussar och bussresor
1.      Det finns en särskild hemsida där du hittar alla bussturer på hela ön. http://www.cyprusbybus.com.
2.      De blå bussarna är gratis. De bussarna används på de flesta busslinjer på ön. Sedan finns det andra bussar som är nästan gratis (lite osäkert hur de kategoriseras, och på vilka linjer de går). På båda dessa typer av busslinjer går det inte så många bussar per dag.
3.      De gröna bussarna är så kallade direkbussar och går mellan de större städerna. De är lite mer bekväma, går ca 1 gång/timmer och kostar ca 4 euro per person.
4.     Om du åker med de blå bussarna så innebär det förutom att det är helt gratis en mer flexibel resa. Kanske åker bussen från busshållplatsen innan den ska? Kanske stannar busschauffören helt plötsligt vid en affär för att handla Då förväntas resenärerna sitta kvar i bussen och väntar. Kanske händer det dig också en del andra oväntade händelser. 
5.      Bussarna är generellt sett i tid. Ska man åka en blå buss, se till att vara i tid, då de faktiskt till och med kan åka något före sin ordinarie tidtabell.
Maten och restauranger   
 
1.      På restaurangerna i Larnaca pratar de allra flesta bra engelska (gissar att så är fallet även i andra städer på ön), och det finns menyer på engelska.
2.      I vissa mindre byar pratar restaurangpersonalen ingen engelska och menyn är på rena grekiskan. Då är det inte helt lätt, men det brukar alltid lösa sig, då personalen är väldigt serviceinriktad och gör sitt bästa för att vi ska förstå varandra.
3.      Ska du cykla och åka runt i mindre byar är det främst Gyrus Pita eller Cyprus Kebab som gäller. Många gånger finns inget annat alternativ.
4.      Gyrus Pita och Cyprus Kebab har oavsett var vi ätit, varit väldigt fräscht, både grönsakerna och köttet. Köttet finns som kyckling, fläsk och lamm/får. Vi kör oftast med fläsk, då det enligt oss oftast smakar bäst.  Brödet till Pitan och Kebaben är riktigt goda. Kebabvarianten är mycket större än Pitan. Kebab på Cypern är något helt annat än kebab i Sverige.
5.      En passus när det gäller maten – det är som på många andra håll utomlands bristande tillgång på vegetariska alternativ. Det gäller främst under cykelturerna i små byar, men även till viss del i restaurangerna i städerna.
6.      All mat är bra, både inhemskt, grekiskt, libanesiskt, grill, italienskt  - allt jag provat har varit till belåtenhet. Slutsats: Cypern har liksom Grekland bra mat.
7.      Maten är klart bättre än på andra cykelöar som Mallorca och Gran Canaria.
Toaletter
1.      ”Alla” restauranger oavsett var man är har en toalett.
2.      Inte många mackar eller affärer har toalett.
3.      Alla toaletter vi besökt har varit otroligt fräscha. Det har inte spelat någon roll vart vi varit, toaletterna har varit bra. Även i de minsta kyffen och där exteriören ser lite tveksam ut, så är toaletten fräsch.
4.      Varför har inga toaletter lås? Ja inte vet jag. Jag har inte hittat någon logisk förklaring. Jag kan dock konstatera att i detta land används inte lås på toaletterna, åtminstone inte på herrarnas.
Att ha med på varje cykeltur
1.      Se till att fylla på flaskorna innan start då det kan dröja ett tag innan du hittar en affär. Det gäller framför allt om du väljer att cykla inåt landet. Generellt sett är det dock lätt att hitta ställen att köpa vatten på under cykelturen, så risken är liten att du går ”torr”.
2.      Ta med energi som räcker några timmar. Då klarar du dig en bra stund utan affär både vad gäller vatten och energi.
3.      Då det inte finns cykelaffärer eller reparatörer så långt ögat når föreslår jag 2 reservslangar.
4.      Silvertejp att laga både det ena och det andra på cykeln. Exempelvis en provisorisk lagning av en punktering om du inte har fler slangar.
5.      En bra cykelpump. Det vill säga en pump där du får upp däcktrycket så pass bra att du kan köra på det utan att efterpumpa med bättre pump. Det är självklart också en fördel om arbetsinsatsen för att nå trycket inte gör att du får pumpa på i en ”evighet” och bli helt färdig. Detta är extra viktigt här i förhållande till andra öar jag cyklat på då det är mycket svårare att hitta ställen att pumpa sin cykel på.
6.      Pengar för vatten, energi, lunch, och oförutsedda utgifter
7.      Insexnyckel för cykeln.
8.      Telefon med GPS och installerad kartapp och en fysisk karta. Det behövs, jag lovar.

Allt du behöver veta om Cypern och cykling - del 2
Jag återkommer med tankar kring bland annat, människorna, cykeluthyrare, naturen, bergen, vägarna, boende, bilister och bilar, ockupation, bästa årstid för cykling mm.
 

Min blogglista