lördag 5 januari 2019

Jättekrash, ambulans och sedan intensiven

Resan till GC blev inte som jag hoppats.

Redan första rundan hände det. Jag vet inte exakt hur, men det blev en ful smäll då jag gick in med cykeln i ett räcke och sedan över. 

Så låg jag där i obygden, helt ensam. Lyckades ringa SOS o Katten som var på hotellet  

Tre holländska cyklister kom och höll mig  sällskap i de långa 40 minuter det tog innan ambulansen kom. Mådde inte alls bra 

På sjukhuset blev det en mängd undersökningar. In i rötgentunnel utan bedövning var en pärs. Efter tre timmar till intensiven och äntligen lite smärtlindring. 

Full av morfin här på intensiven sedan igår. Lär dröja innan jag är på benen. 

13 revben, skulderblad, nyckelben, och påverkad lunga  Allt på höger sida. Huvud och underkroppen klarade sig.

Riktigt tråkigt att förstöra denna resa för fyra familjer och att själv vara så dålig 

Hur länge jag blir kvar här? Ingen aning, men lär bli ett bra tag.


15 kommentarer:

  1. Oj, vad tråkig Tomas! Håller tummarna för att du repar dig så snabbt det går.

    SvaraRadera
  2. Du förstör inte för oss även om vi såklart saknar dig bland oss o vi så klart hade velat ha dig här. Kram

    SvaraRadera
  3. Så tråkigt Tomas så himla tråkigt! Se nu till att bli hel igen det är det enda som räknas jag håller med din bror du kan omöjligt förstöra en olycka händer så lätt och som cyklist ibland riktigt illa. Krya cykelbroder!!!

    SvaraRadera
  4. Otroligt tråkigt att höra! Skelettet läker med tiden, jkla tur du klarade ryggen o huvudet.
    Du kommer att ha nytta av din fysik under tillfrisknandet.
    Krya på dig.
    Hälsn Fredrik

    SvaraRadera
  5. Men mkt tråkigt att höra. Hoppas på snart tillfrisknande o att allt blir bra/Hans-Inge

    SvaraRadera
  6. Redan innan jag had öppnat bloggsidan och läst inlägget hade jag en kommentar färdig i huvudet: jag ville påpeka att rubriken var egentligen vad man kallar klickbete. Det är alltid tråkigt med krash och ambulans och obehaglig om det sker en allvarlig olycka i gruppen man cyklar med, men det är ändå fel och dålig stil att locka läsare med en sådan "säljande" rubrik, när du var inte den som blev illa skadad och hamnade på intensiven.

    Vad kan man säga? Att det känns särskilt trist och trist på ett specifikt sätt när det är en kompis som drabbats av oturen och det är precis så det känns just nu.

    "Look up the bright side"? Finns det sådana - utöver att hjärnan ycks fungera och att du är inte förlamad? Att cykeln kanske klarade sig bättre än cyklisten?

    Det var ändå bra att det skedde när du åkte ensam. Det hade varit värre om det hade varit någon annans fel.

    Det var ändå bra att det hände just dig. Det hade varit värre om det hade varit någon som inte har samma psykiska, fysiska, själsliga och sociala resurser att klara sig i situation som du har.

    Du är stark, uthållig och mogen nog att hantera de motgångar som du vill stöta på under rehabiliteringen. Återhämtningen och återbyggnaden sker inte snabbt, det vet du, men du skall bli starkare, snabbare och snyggare ut än vad du vågar tro - och det skall bli intressant att följa med dig på vägen dit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket konstig kommentar Jussi att börja skriva att det hade varit dålig stil att ha den rubriken om det inte hade varit Tomas själv som var skadad. Nu var det ju han som var skadad så varför då dra upp någon senario som inte stämmer?

      Radera
    2. Det får nog Tomas avgöra om kommentaren var konstig eller inte.

      Men om jag försöker förtydliga eller förklara: jag drog inte upp ett scenario, jag berättade hur jag tänkte. Det är nämligen så hjärnan kan fungera i vissa siuationer.

      Radera
  7. Hej
    Kan du ge oss läsare en inblick hur detta hände?
    Kan vara bra i preventivt syfte och kanske möjligt att lära oss av varandra

    SvaraRadera
  8. Verkligen tråkigt men du är frisk och kommer läka och det tar sin tid, skulderbladet läker snabbt likaså revebenen (4 v) och nyckelbenet (6v). Din grundkapacitet kommer hjälpa dig och du har antagligen ont som fan just nu. Men det viktigaste att du klarade huvudet och inre organ. Du kommer igen! Martin / Ortopeden

    SvaraRadera
  9. Så tråkigt att höra. Att döma från mängden kommentarer och hälsningar om ett snabbt tillfrisknande på Facebook hoppas jag du känner att vi är många som blev ledsna för din skull.
    Jag åker själv till GC nu i veckan och hade verkligen sett fram emot att hålla utkik efter dig i nån häftig stigning. Nu känner jag mig lite skraj när det blir så påtagligt med olyckor. Lovat mina vänner att ta det oerhört försiktigt på alla ställen som inte är säkra, utför och runt krön eller vägar med sämre asfalt.

    SvaraRadera
  10. Nej vad tråkigt att höra. Lider och känner med dig. Krya på dig och önskar dig snabb återhämtning.

    SvaraRadera
  11. Krya på dig! Du är en stor inspirations-källa.

    SvaraRadera
  12. https://www.svt.se/sport/cykel/fabio-jakobsen
    Fler som återhämtar sig från svår krasch.

    SvaraRadera