lördag 5 april 2014

Mallorca 2014 - Bergen på västkusten.

För femte dagen samlades vi utanför hotellets entré för en gemensam cykeltur. Avfärden idag skedde 09.30 och för första gången sedan första dagen var alla 9 cyklister med.

Idag skulle det bli en riktigt varm dag i solen. Planen var att åka kustvägen med ett antal rejäla stigningar.

Vi cyklade från Playa de Palma ända bort till Palmanova innan vi svängde upp mot Calvia och bergen. Det innebar att vi var tvungna att ligga väldigt länge efter cykelbanorna och överallt fanns långsamma cyklister, flanörer och andra. I slutet av rundan blev det en klart kortare del vi körde vid stranden, men då var det ännu värre då det var små barn som sprang omkring, de som skulle lära sig cykla, de som körde inlines, ännu fler flanörer, cyklister som vinglade mm. På hemvägen var det här nära rejäla krockar mer än en gång. Bland annat prejades bror av en kvinna med hörlurar som uppenbarligen inte hörde honom. Det var bara ogjort att de gick i backen.

Totalt innebar ovanstående att jag fick ca 40 minuter på utvägen av återhämtningsträning och på hemvägen ca 20 minuter för att trampa ur benen. På hemvägen var det helt ok förutom risken för incidenter. Men att första 40 minuterna i dag ligga på en snittpuls motsvarande ca 60% kändes inte optimalt.

När vi svängde av mot Calvia, vidare mot Andtrax och sedan kustvägen blev det allt bättre tempo. Efter att gjort den långa Andtraxklättringen drog jag i väg utför. När jag susat ner ca 4 km och insåg att ingen låg efter stannade jag. Det kom då en cyklist och sa ”Your friends have problem.”. Jag vände då och klättrade upp för stigningen igen. Nästan ända uppe visade det sig att punktering 8 på resan hade inträffat. Denna gång blev det dock ingen väntan för mig, då punkteringen var åtgärdad precis då jag anlände.
Efter utförskörning två i samma backe nådde vi snart kustvägen, och efter ett antal mil hittade vi ett fantastiskt café som låg längst upp på en höjd och nedanför stupade det mot vattnet. Det var verkligen fint och mina två kaffe och chokladtårta satt fint.

Efter fikat hade jag bestämt mig för att grilla de andra då några av resenärerna sett oförskämt pigga ut under alla cykelrundor, så jag körde riktigt hårt i ca 30 minuter innan det var dags att svänga av mot Valdemossa. När jag stannade hade mitt mission uppnåtts – endast bror var med hela vägen och alla var nog trötta. Denna del av ön tycker jag för övrigt både är vackrast och roligast att köra. Det blir många höjdmeter men det går lite mer böljande upp och ner.

 Vid denna avfart kunde man också svänga av för en kortare väg mot Palma. På grund av trötthet respektive bensmärta vek två av kompanjonerna av här.

Efter pausen blev det en rejäl stigning och även här gick det på bra. Jag, bror och Helmersson hade startat sist då vi hade säkerställt att alla hittade avtagsvägen. Helt plötsligt ser jag Klas och Jonas stå och fota. Jag sänker farten i uppförsbacken, då hör jag ett rejält skrik och känner ett stort tryck mot cykeln. Bror hade gått på hjul. Men med mycket stor skicklighet och viss tur lyckades han undvika att falla. Riktigt starkt. Detta var för övrigt första gången någonsin som någon av oss gick på hjul på den andra trots otaliga utlandsresor och träningar hemma. Trots att det inte blev något fall fick bror sedan lite ont i axeln och handen, men totalt sett gick det bra.
Väl uppe bar det utför mot Valdemossa. Eftersom vi ville ha många höjdmeter i dag och dessutom äta på ett riktigt fint ställa åkte vi vidare mot Deia. Ner till Deia är det en riktigt trevlig utförsbacke där vi tryckte på bra. Bara ett antal hundra meter före restaurangen fick Helmersson sin andra och gruppens nionde punktering. Det blev alltså ytterligare ett ofrivilligt stopp.







Efter en lagad punktering och några hundra meters cykling blev det en riktigt bra lunch, även om klockan redan var tre. En fin by, en bra restaurang, strålande sol och trevligt sällskap – kan det bli bättre!?

Efter att för egen del ha ätit vitlökspasta skulle vi direkt ta 280 höjdmeter på 6 kilometer. Jag hade bestämt mig för att för första gången under dagen ta det lugnt uppför. När bror drog i väg lät jag honom åka och det blev en bra lucka. Men så insåg jag att det var tråkigt att lägga därbak och jobbade i kapp. Det blev ytterligare en högkvalitativ backe. För övrigt var bror pigg hela dagen och det syntes ingenting av de sjukdomssymptom han haft.

Efter det rullade vi ner för att åter vara i Valdemossa. Nu var det bara några mil kvar, mest på slätta eller svagt utför. Jag bestämde mig åter för att trycka rejält, och under ca 30 minuter gick det riktigt hårt och farten pendlade mellan 40 och just under 60 km/h.

För övrigt tryckte jag också på i en längre nedförsbacke i dag och bror, Johan och Klas hängde på. Som fortast låg vi på nästan 80 km/h. En riktigt trevlig och snabb upplevelse.













Totalt blev detta en riktigt bra dag. Jag kände mig stark hela dagen och cyklingen i bergen blev verkligen högkvalitativ. Dessutom fint väder och trevligt fika- och matstopp.

För egen del avverkade jag nästan 14 mil på nästan fem timmar och just under 2000 höjdmeter.

Efter fem dagar är jag uppe i just under 22 timmar och 60 mil. Nu får vi se hur mycket träning det kan bli våra sista två dagar på resan.

fredag 4 april 2014

Mallorca 2014 - Binnisalem, Binali, Sencelles, Sineu, Porreres, Lluc Major

Dag 4 med cykling på Mallorca är nu avslutad.

Vi var medvetna om att det precis som i går skulle regna delar av dagen. Det gjorde att vi försköt starten till klockan ett. Då vi samtidigt körde förmiddag igår blev det en extra lång vila mellan passen, då vi var i mål igår vid halv tre. Det är ju bra att få lite vila då målet är att köra alla sju dagar vi är här. Sedan får vi se hur det går med det.

Idag blev vi fem cyklister på rundan då Micke, Johan och Klas valde att ladda för morgondagens bergsetapp och bror inte var frisk. Det finns dock hopp om att bror ska kunna köra imorgon då han är klart bättre i dag. Jag hoppas verkligen det går.

På förmiddagen var det riktigt regnigt och surt, och vi förberedde oss för kanske 12 grader och om vi hade tur inget regn. Just före ett slog vädret om och det blev riktigt bra. Det var över 20 grader och för första gången sedan vi kom var det ordentligt med sol. I stället för en massa kläder räckte det med cykelbyxor och cykeltröja. Inte helt fel.

Idag var planen att köra hyfsat långt, med hyfsat fart, med få och korta stopp och inte så många höjdmeter. Allt lyckades! Vi drog inte ens på oss någon punktering idag. Det blev alltså en kanonrunda.
Vi utgick från hotellet på Playa de Parma, via Santa Maria till Binnissalem. Därefter passerade vi Binali och Sencelles innan vi stannade för fika i Sineu.
Vid fikat var Tellné riktigt ”modig” och beställde två koppar kaffe. Servitrisen förstod ingenting och blev mycket fundersam. När även jag gjorde detsamma började hon skratta och skaka på huvudet. Det är visst inte vanligt att man dricker så mycket kaffe här i landet. Stannar vi på ett fikastopp i Sverige brukar jag hinka i mig 5-7 koppar, men det är alltså inte läge här. Detta var för övrigt första fikastoppet sedan vi kom hit som det var riktigt varmt när vi satt och slappade.

När vi rullade vidare passerade vi Petra och Manacor för att stanna i Felanitx på en mack för att fylla på vatten. Sedan Porreres, Lluc Major och småvägarna tillbaka till hotellet.

Totalt blev det ca 140 km på en bit under 4,5 timmar och ca 700 höjdmeter.

Alla kämpade på bra under hela dagen. Mot slutet var det lite tyngre för några, men alla gick på ändå. För egen del kändes kroppen som den skulle. Det blev ett distanspass som hade bra kvalité, men samtidigt blev jag inte särskilt trött. Med andra ord optimalt för fortsättningen. Sedan får vi se hur 16,5 timmars cykling på fyra dagar känns när vi i morgon åter ska möte bergen. Vi vet ju sedan tidigare att när det är småkuperat och mycket slätdrag som i dag så är jag stark. I bergen blir det lätt tyngre när man ska dra sin tunga lekamen uppför en massa berg. Nu kändes det bra dag 2 då vi tog 2.600 höjdmeter, men i morgon är det alltså dag fem. Då är det en helt annan historia.

Vi har i alla fall enligt prognoserna riktigt fint väder att se fram emot. Sedan är kustvägen riktigt fin. Så även om kroppen skulle vara seg finns annat som jag hoppas väger upp.   

Avslutningsvis måste jag också tack David Lif för bra tips i går på bloggen kring mina växlar. I dag flöt de på perfekt!

torsdag 3 april 2014

Mallorca 2014 - Gå på hjul, regn och östkustcykling

Dag 3 av vistelsen på Mallorca visste vi skulle bjuda på regn. Enligt väderleksprognoserna skulle vädret bli allt sämre under dagen så därför var avgång i dag satt till nio.

Vi blev precis som igår 8 av 9 cyklister till start, men idag var det Tellné som valde att vila bland annat utifrån att han hade en deadline för sitt arbete.

Eftersom vi inte hade så stor lust att köra allt för länge i dåligt väder hade vi planerat för bara 10 mil i dag och dessutom inte särskilt kuperat.

Tanken var att i dag och i morgon då det också signaleras för regn köra något kortare och lättare för att om benen och huvudet vill braka på bra de sista tre dagarna av resan då väderleksrapporterna säger att det ska bli varmare.

Vi hade inte kört särskilt länge, men då vi var på tidigare okörd mark hade vi tvingats stanna två gånger för att säkerställa att vi var på rätt väg. En gång var vi det, en gång inte.

Bara en liten stund senare kom vi till en längre backe och då var det dags för resans första och förhoppningsvis enda krasch.

Vi körde om en annan grupp, men innan alla han om reste sig någon upp i den andra gruppen, alla fick bromsa och längre bak gick Jonas på Lundins hjul. Det blev en bra krasch med blodvite. Skadorna blev främst på knäna, händer och fingrar. Dessutom gick benvärmarna sönder. Den helt nya Garmin 810 flög all världens väg, men klarade sig trots allt. Man kan säga att Jonas hade tur i oturen. Det är aldrig roligt att krascha, men det blev inga allvarliga skador och efter lite mekande med cykeln var vi igång igen.
Vi han dock bara cykla ca 300 meter efter kraschen innan det var dags för dagens första punktering som denna gång Johan bjöd på. Av någon outgrundlig anledning satt det ett häftstift i hans däck!
Som ni läst från tidigare dagar har vi haft en del punkteringar, och detta var den 6 i raden och innan dagen var slut hade dessutom Klas åkt på en punktering. Sju punkteringar på 3 dagar måste vara någon form av rekord!? Det är i alla fall helt osannolikt, då vi vanligtvis bara brukar ha någon enstaka punktering på en utlandsresa, om någon. Är det en komplott mot gruppen!?

När vi väl kom igång efter vägletande, krasch och punktering fortsatte anledningarna till stopp. Inte mindre än två gånger hade vi folk som tappade rulle och då fick vi stanna och vänta.
 När vi stannade för fika som var det första planerade stoppet hade vi redan nästan 90 minuters oförutsedda stopp på drygt 90 minuters cyklinade! Då är det inte helt lätt att få flyt i åkningen. Efter fikat blev det något bättre, men även idag blev det för många stopp för min smak, och jag hoppas att vi både har mer tur med punkteringar och annat och att vi inte drar på oss för många ”onödiga” stopp de närmsta dagarna.

Efter fikat hittade vi några riktigt fina och snirkliga vägar och det blev flyt i åkningen en längre tid. När det var 30 km kvar stannade vi och vissa tog på sig kläder för att möta det annalkande regnet, medan andra hoppades att det inte skulle komma.
 Precis när vi skulle åka kom en extrem regnskur och med det blåsten. De som inte tagit på sig allt de hade gjorde det nu. Jag vet inte riktigt vad som då hände men gruppen drog iväg innan de två sista var klara. Jag valde då att vänta på dem för att försöka dra upp de till huvudgruppen, och om det inte gick säkerställa att alla hittade tillbaka.

Vi hade ca en minut att hämta in, och vi tog kontinuerligt på gruppen framför. Jag försökte samtidigt att inte köra för hårt så att alla i vår grupetto skulle orka hålla rulle. Så gick gummibandet av, och det blev lugn körning därefter för att vi skulle få med oss alla till hotellet.
Nu var det inte längre någon cykelpropaganda. Storm och spöregn!

När inte gruppen framför oss stannat relativt snabbt tänkte jag att de tagit sig till hotellet. Men så efter att vi kört ca 20 km med bara tre i gruppen såg vi de andra fem. De hade stannat. Jag vet inte riktigt varför, men tror att det berodde på att bror inte mådde bra.

Han hade klagat hela rundan och nu på kvällen är det mycket sämre. Magont, huvudvärk, frossa och feber. Inte alls skoj. Jag hoppas verkligen att en natts sömn och eventuellt vila i morgon kan göra att han snart är på det igen. Det är ju verkligen tråkigt för honom att vara här om han inte kan cykla.

Åter till själva passet. Sista dryga milen kördes lugnt. Ja, självklart då med ett extra stopp för punktering. Väl framme på hotellet kunde vi konstatera att om vi inte haft alla dessa stopp hade vi hunnit köra hela rundan utan att få regn på oss. Men nu är det som det är.
 För övrigt kom Lundin på en genial idé på hur man torkar kläder och skor när det inte finns något att hänga dylikt på och det är regnigt ute. Jag byggde då en likadan för att om möjligt ha torra skor till i morgon. Att upphängningen dessutom är mitt under utblåset för värmen är extra optimalt för torkfunktionen. Dock inte lika optimalt för stanken i rummet!
För min del kändes dagens cykling som en relativt lugn resa trots att jag låg längst fram och bröt vinden i ca 2 timmar av de 3.20 som vi cyklat i dag. Däremot känns det att gårdagen var en relativt tuff dag och inte är benen helt krispiga trots allt. Jag hade planerat att skarva på vår gemensamma tur med ca en timme, men när spöregnet kom vek jag ned mig och avslutade tillsammans med övriga i gruppen. Att köra i spöregn och frysa är inte särskilt skoj.

Fortfarande har jag mycket att lära. Häromdagen levde min cykel om som ett tröskverk och jag hittade inte felet. Stefan Lindbäck lämnade då en kommentar på min blogg som löste problemet. Tack för det Stefan. Det var så enkelt som att smörja gängorna för pedalerna. Men inte så enkelt att jag kom på det själv. Nu hade jag inget bra fett, så jag för lösa det ”på riktigt” när jag kommer hem.

När cykeln slutat med sitt enerverande ljud har det dock börjat med ett nytt. Mina elektroniska växlar ligger inte riktigt rätt och det smäller och har sig när jag växlar och ibland hoppar det mellan växlar. Jag har för mig att man kan kalibrera detta, men jag har ännu inte lärt mig hur. Jag är helt klart inte född till mekaniker trots att det vimlar av sådana i vår släkt. Eller kanske just därför?!

Jag fick också en fråga på gårdagens inlägg: Fick ni några bra tider upp för Coll de Soller och Puig Major? Vad svarar man på det? Jag har ingen koll. Jag vet inte ens var man börjar ta tiden och vart målet är. Jag vet inte heller vad en bra tid är. Vad jag vet är att vi körde ganska så hårt upp för Puig Major utan att för den skulle gå på max. Upp för Coll de Soller gick vi lite lugnare, ca 15 watt. Jag vet också att jag blev bra trött.

För övrigt, är det någon som vet vad en bra snittwatt är uppför säg Puig Major? Då tänker jag inte på världseliten utan en ganska bra svensk cyklist. Vet du vad du haft för watt uppför?

För morgondagens cykling som kommer att starta lite senare då vädret verkar bli sämst på förmiddagen är planen ca 4 timmars effektiv cykeltid. För att det ska gå krävs färre och kortare stopp då vi alltså börjar ganska sent. Sedan får vi se hur många som hänger på och hur kropparna känns. Vi har sagt att slutligt beslut tas vid frukost i morgon bitti.


Vi lägger ytterligare lite trevlig cykling till handlingarna….

onsdag 2 april 2014

Mallorca 2014 - Militärbacken, Valdemossa, Coll de Soller, Puig Major och Fornalutx mm

Idag var det dags för den andra cykelturen på Mallorca. Idag valde 8 stycken att följa med.

Vi planerade för frukost klockan 8 och avfärd 9 då vi i dag tänkte bestiga många berg och köra ganska långt. Det hela fallerade ganska snabbt då vi inte kom iväg förrän 09.15. Då vi dessutom kvällen innan inte hunnit köpa vatten och tilltugg innan alla Supermarkets var stängda blev det ett extra stopp på ca 20 minuter. Att vi sedan skulle köra en ny väg ur staden och fick leta oss fram ett tag gjorde också att tiden drog iväg.

Vi tog oss slutligen ut ur staden genom Militärbacken som var en bra och trevlig backe. Den var inte så lång men ganska så brant, i snitt 6,4%. Vad jag vet är brantaste backen i Umeåområdet, Rödtjärnsbacken och den är under 6%, och det är inte ofta man hittar backar i Sverige på 5% eller mer.
 Efter militärbacken bar det av utför. I början av utförsåkningen körde Jonas B på en stor sten med punktering till följd. Det blev åter ett oplanerat stopp. Då hade vi dessutom stannat högst upp i militärbacken och väntat på varandra.


Med andra ord blev det inte en så effektiv start på dagen, men ju längre dagen gick fick vi allt bättre snurr, stoppen blev kortare och incidenterna uteblev.
Ja, inte helt förstås. Med ca 20 km drog jag på mig en punktering när jag korsade en järnväg. Så går det när man är tung i gumpen….

För övrigt höll brors cykel ihop hela dagen och han hade inga som helst problem.
Åter till dagens runda.

Planen var i dag att cykla ca 150 km, vilket är ganska mycket då man befinner sig en stor del av tiden i rejäla backar.
Under väntan på lunchen diskuterades hur turen skulle fortskrida.
 Som ett led i den planen cyklade vi via Puig Punyeint till Valdemossa där det blev lunch efter 2 timmar och tio minuters cyklingstid. Det blev pasta för oss alla och det smakade riktigt bra.


Efter lunch blev det en liten stigning innan det blev en längre utförslöpa till Deia. Det är inte bara skoj att köra uppför, även utförslöporna är härliga och jag gillar att swischa fram i bra fart.
 Vi hade innan rundan började löst det så att den som ville cykla lite kortare kunde cykla antingen 6 mil eller 10 mil. Nu var alla cyklister så starka att alla var med hela vägen hem. Vi körde fri fart i alla backar och det med att alla inte cyklade upp för öns högsta topp gjorde att jag tror att alla var lagomt trötta innan dagens slut.
Poserade på Mallorcas högsta topp
Vi åkte alltså via Soller, förbi Fornalutx och sedan blev det en redig klättring upp till Puig Major. 13,5 km stadigt uppåt med en snittlutning på 5,7% är inte fy skam. Jag hängde med tätgruppen upp och jag tyckte åtminstone att det var jobbigt och att tempot var riktigt bra.
Väl uppe på toppen väntade vi in övriga och vände sedan tillbaka samma väg ända till Fornalutx, en by som tidigare varit utnämnd till världens finaste by. Där var det dags för fika. För min del blev det kaffe och en blåbärscheescake. Då personalen på stället tyckte att det var för lite kvar av kakan för att räcka till oss tre som beställde den fick vi även en bit av en annan sort. Man kan säga att det blev ett rejält fika.
 Nu hade vi cyklat 10 mil och 2000 höjdmeter. Vi hade då ca 5 mil kvar, men nu var det förutom en rejäl stigning mest utför eller plattåkning. Det gjorde att på våra ca 15 mil blev det 2600 höjdmeter.
 Den backe som var kvar efter fikat var Coll de Soller som är ca 7 km med 5,5% lutning. Totalt blev det under dagen totalt 6 mer eller mindre rejäla stigning med en snittlutning på 5% eller mer. Sedan tillkom många mindre stigningar.

Totalt blev det ca 37 km med en snittlutning på en bit över 5,5%. För er som bor kring Umeå motsvarar det att köra upp för Rödtjärnsbacken 25 ggr!


Efter Coll de Soller var det inte särskilt tung cykling kvar, men självklart började tiden på sadeln och tidigare stigningar ta ut sin rätt. Totalt blev det ca 6 timmar och som jag skrev tidigare 2.600 höjdmeter och ca 150 km. Genom att det är många höjdmeter som avverkas, att man köra genom mycket bebyggelse och att det i vissa avsnitt utför är svårt att hålla fart, blev inte snittfarten särskilt hög.
Vi cyklade vidare via Bunyola och La Cabaleta  innan vi nåde Playa de Palma där vi bor.

För att tjäna tid inför morgondagens cykling svängde vi in på en Supermarket innan vi var riktigt hemma, för att proviantera.

Det var verkligen roligt att under dagen kunna konstatera att alla verkligen gjort ett bra jobb med sin träning inför resan och att vi alla höll ihop hela rundan var självklart ett plus.

Idag var det bra väder hela dagen (ca 20 grader), dock ganska blåsigt från och till. Solen var inte framme så mycket, men jag är mycket nöjd med vädergudarna.

I morgon verkar det dock bli markant sämre med kyla i luften och en hel del regnande. Vi tror att vädret blir allt sämre under dagen, så vi planerar för att komma iväg klockan 9. Det blir utifrån vädret troligen bara drygt 3 timmars cykling i morgon och samtidigt blir det inte så många stigningar.


Jag var hur som helst mycket nöjd med dagens runda och hoppas att även morgondagens runda blir trevlig.

tisdag 1 april 2014

Mallorca 2014 - Hyrcyklar och Randa

På utsatt tid 11.20 landade vi i dag på Mallorca. Allt hade gått smärtfritt hela morgonen och hela resan. Sedan startade problemen…..

Det började med att vi fick vänta en bra bit över en timme på vårt bagage. När vi sedan skulle ta vår förbeställda transfer visade det sig att de ansåg att en av cykelväskorna var för stor, och dessutom var de inte så pigga på att ta cyklar alls. Jag fick dividera med bolaget ca 30 minuter och åtminstone 7 personer på plats eller i telefon blev inblandade. Till slut kom de fram till att vi kunde prova om grejerna rymdes i den minibuss som beställts. Det var ju bra, men hade kanske varit ett alternativ redan från början!?
Transfern tog bara 10 minuter. Vi checkade in och sedan gick de som inte hade med sig cyklar för att hämta hyrcyklarna. Väl på plats hos hyrfirman efter en promenad på kanske 20 minuter fick de veta att det skulle vara stängt 2,5 timmar. De fick gå tillbaka till hotellet, byta om mm. Därefter blev det lunch för dem och sedan åter till hyrfirman.

När grabbarna gick till hyrfirman första gången satt vi tre som hade med oss egna cyklar ihop dem. Det visade sig snabbt att en avgörande detalj till brors cykel hade försvunnit. Han fick sedan ägna flera timmar åt att åka runt och se om det gick att få tag på reservdelar, helt utan resultat. Det gick att cykla på cykeln i dag, men det fungerade inte långsiktigt.

När jag satt ihop min cykel visade det sig att den helt plötsligt börjat knäppa när jag trampar. Hyfsat irriterande. Jag har inte heller lyckats lista ut var ljudet kommer ifrån och de åtgärder jag gjort har inte gett resultat.  Vad som är extra underligt är att när jag lägger hårt tryck i trampningen försvinner ljudet. Risken är att jag måste dras med detta hela veckan…

Efter många timmar var vi slutligen ute på vår första cykeltur för resan. För att ytterligare förhöja utmaningarna körde vi fel ett antal gånger innan vi nådda Randa som skulle bli dagens klättring. Det blev ca 5 km bra stigning. Jag hade planerat att ta det relativt lugnt uppför då det var första träningsdagen, men några grabbar drog iväg rejält. Efter ett tag tänkte bror och jag att vi skulle cykla ikapp dem, men de körde på så pass bra att vi inte han ikapp alla. Vi verkar ha starka grabbar med på resan.
 Förutom denna ansträngning blev det enligt min mening en lugn första dag. För egen del fick jag ihop ca 80 km, medan den gemensamma turen var några mil kortare. Jag han nämligen köra en del under allt väntande innan vi började vår resa.
 Nu tillbaka till Randa. Väl på toppen tog vi det lugnt ett tag innan vi rullade ned. Väl nere väntade och väntade vi på tre i gruppen. Efter ett tag började vi bli oroliga och började cykla upp igen. Efter några kilometer såg vi dem stående vid vägen. Det visade sig att bror fått punktering, och inte bara en gång. Någon form av fel på däcket/fälgen var det.  Bakdäcket var också förstört då bror fick panikbromsa vid punktering nummer två för att inte krascha. Vi provade att tejpa bakdäcket med silvertejp, men bror kom bara ca 100 meter. Det var inte bakdäcket som var problemet, utan det blev den tredje punkteringen på framdäcket. Det slutade med att bror tvingades åka taxi tillbaka till hotellrummet.

Vi andra rullade då vidare, då det började bli mörkt. Efter att ha haft motvind och motlut mest hela vägen till Randa var det nu utför och medvind. Vi låg hela vägen mellan 40 och 70 km/h utan någon större ansträngning.

Väl tillbaka på hotellet blev det dusch mm innan middagen.

Innan middagen var bror tillbaka. Han hade då hunnit med att köpa fyra slangar, två däck och ett komplett vevlager. Av detta kunde han ta en reservdel så att hans cykel skulle fungera i morgon. I och med detta, att han byter slangar och däck hoppas jag bror har större tur i morgon.

I morgon får den som vill och kan sig en rejäl genomkörare. Vi planerar ca 15 mil i bergen. Den som vill cykla kortare kan vika av antingen så det blir ca 6 mil eller ca 10 mil.  Själv planerar jag den längre sträckan och hoppas benen känns bra imorgon och att den störande förkylningen väljer att ge upp.

Avslutningsvis blev det ändå en bra cykelrunda (kanske inte för bror) idag, trots alla problem som uppstod. Cykling är verkligen roligt


För övrigt har Norwegian ännu inte hört av sig kring de fel som de begått kring betalningen av resan som jag skrivit om tidigare. Service?

Norwegian - mer än fullpris o bristande service!

Då är vi på väg mot varmare breddgrader efter en övernattning i anslutning till Arlanda. Jag brukar aldrig ha problem att somna, men eftersom jag mest arbetat sista tiden och sovit lite kryddade jag natten med att ligga vaken ett antal timmar. Jag var med andra ord inte helt utvilad när klockan ringde 05.00.

Nu avgår flyget till Mallorca och om allt går som det ska landar vi där 11.20. Planen är att om allt flyter på åtminstone hinna en 3 timmars cykeltur i eftermiddag inkluderad backen i Randa. Vi får se hur det går med det.

Som en passus kan nämnas att när jag diskuterade med Norwegian i lördags kring bagage och medhavda cyklar erkände de att de begått flera fel. Det ledde fram till att de minskade kostnaden för bagage inklusive cyklar till 1400 kronor. De behövde dock mitt bankkort för att först debitera hela kostnaden och sedan dra av med summan som vi inte skulle betala. Man var alltså tvungen att göra så för att det skulle bli rätt.

Under lördagen började dragningarna från mitt konto, vilket fortsatte på söndag. På söndag kväll hade 9 dragningar gjorts motsvarande 4.800 kronor. Ungefär 2.000 över fullpris och 3.400 mer än vad jag skulle betala.

Detta ledde till nya kontakter med Norwegian. De hävdade först att inget var fel, och när jag insisterade, sa de att vi återkommer om en stund. Den stunden har varit snart ett dygn, och ännu ingen kontakt. Vi kan säga att Norwegian har lite förbättringsutrymme.....

söndag 30 mars 2014

Snart Mallorca - Ingen cykel på Norwegians flyg!

Nu är det riktigt nära. I morgon måndag är det avfärd från Umeå mot Mallorca. Det blir övernattning på Arlanda och vi bör landa på Mallorca vid halv tolv på tisdag och allt går som det ska.

Tanken är att varje dag den närmsta veckan skriva om spännande och roliga cykeldagar och lite annan kuriosa. Då vi är nio cyklister med på resan borde det finnas mycket stoff att skriva om!?

Själv hoppas jag att förkylningen jag drog på mig i slutet av veckan har gett med sig inom några dagar. Det som skapar hopp är att sonen som smittat mig, inte var dålig så länge.

Jag brukar vara riktigt nöjd med Sembo och Norwegian och oftast använda dem för mina utlandsresor, så också denna gång.

Tyvärr har det denna gång varit många problem kring bokningarna, och så sent som i går lördag höll jag på fem timmar för att få ordning på allt. Sista samtalet genomfördes 21.30! Bland annat hittade de helt plötsligt på att det var fullt på planet och vi inte fick ta med våra cyklar.

Som ett tips till er som inte uppfattat det har Norwegian ändrat sin policy kring cyklar på deras flyg. Tidigare tog varje plan obegränsat med cyklar så länge de var packade i ett "hårdskal". Nu är maxantalet fyra stycken per flyg. Vi bokade tidigt, så det borde inte ha varit något problem. Men något hände i samband med att våra flyg bokades om (har tidigare skrivit kring detta). Efter många timmar fick vi trots allt ta med cyklarna.

För framtiden blir det ännu viktigare att boka resorna tidigt om man vill ta med sin cykel. För övrigt en helt sjuk regel. På flyg till ex Mallorca brukar det vara många cyklister och många vill ha med sin cykel. Nu blir det max 4 stycken. Är men en cykelklubb som åker och exempelvis 6 stycken vill ha med sig cykeln spelar det ingen roll om man bokar tidigt. Då får vi lotta vilka fyra som får ta med sig cykeln, förutsatt att ingen annan redan bokat in sig och sina cyklar.

Nu hoppas jag att allt kring bokningar, bagage, medhavda cyklar, hotellrum, avbokningar mm ska vara löst. Allt detta har jag fått hantera och jag har säkert skickat och tagit emot ett 30-tal mail och genomfört upp till 20 samtal. Jag orkar inte skriva om allt tjafs, men inte har det varit helt smärtfritt. Det är heller inte helt lätt att få prata med rätt person i så stora företag. Men som sagt. Jag tror nu att allt ska vara okej. Det har dessutom tagit på sig att de gjort ett antal fel och kompenserat oss för detta.

Tills vidare har jag bestämt mig för att det varit ett olycksfall i arbetet för Sembo och Norwegian och tänker nog anlita de även framöver. Som vi säger "En gång är ingen gång - Två gånger är en vana". De får alltså en chans till. Förutsatt att inget ytterligare nu inträffar.......

Det är intressant att när man hanterar en resa för många så händer allt detta. Tidigare har vi aldrig haft något som helst problem.

Ja , nu ska jag försöka sova bort förkylningen, arbeta under måndagen och sedan lyfter planet i morgon kväll.