torsdag 19 maj 2016

Positiva besked för måendet och formen vid kvällens träningstävling

I tisdags genomförde jag en mängd undersökningar hos farbror doktorn. Många prover togs också. De skulle höra av sig i onsdags, men det har ännu inte skett. Gissar dock att det inte kan ha varit allt för allvarligt, för då borde jag hört något?!

Efter min dåliga känsla i lördags vilade jag och provade inte kroppen på ett antal dagar. Då det ändå kändes ganska hyfsat åkte jag i tisdags på Vännäs CK:s träning. Där rullade vi lugnt förutom fem intervaller. 2 backintervaller och 3 slätdragsintervaller. Pulsen var något högre än vanligt, men sjönk bra efter ansträngning. Då de första kändes okej genomförde jag alla intervaller. Efter träningen kändes det bra i kroppen.

I går blev det vila då jag varit på konferens i Skellefteå onsdag och torsdag. I dag tänkte jag prova vara precis som förra torsdagen delta på en träningstävling i Umeå, och resonerade som så att om det inte känns bra avbryter jag. 

I kväll blev vi ett drygt 20-tal cyklister och väldigt många snabba starka cyklister. Jag insåg ganska snabbt att även om kroppen kändes okej skulle det bli till att bita i. 

Räknar vi bort masterstarten handlade det om ca 50 km cykling. 

Vid den första riktiga stigningen stack Erik From. Jag avvaktade och tänkte att någon tar nog detta ryck. Men så blev det inte. Efter en stund gav sig dock Mats Nygren i väg, men jag var en bit i från och fick inte rygg. Jag spurtade då ikapp Mats och vi hjälptes åt att gå ikapp Erik. När vi då tittade bakåt såg vi att 3 cyklister till var på väg att ansluta och vi släppte av lite.

Så var vi sex stycken och under resten av rundan rullade vi oftast på fem cyklister och i bland 6. Det gjordes ett antal utbrytningsförsök, men alla hämtades in. 

När jag uppskattade att det var ca en km kvar till mål stack Joel Bodén och jag spurtade i kapp. Vi fick en lucka och de andra närmade sig inte. Vi växeldrog hårt, men inte riktigt max. Efter ett tag insåg jag att det inte hade varit en km till mål, utan bra mycket längre. Vi hade alltså gått för tidigt.

Vi fortsatte trycka på, men så började de andra närma sig. När jag insåg att de skulle gå i kapp släppte jag av ytterligare några procent. Med bara några hundra meter kvar till mål var Erik From, Mats Nygren och Peder Larsson i kapp. De fick lucka. Detta då det är svårt att växla tempo efter att ha legat på ca 420 watt i nästan två km och dessutom blir benen ganska sura då. Jag ställde mig upp och lyckades trots allt spurta ikapp och förbi Peder Larsson, jag närmade mig också men nådde inte riktigt fram till Mats Nygren. Erik From var ett antal meter före. 

Trea i mål var bra. Särskilt bra var det att kroppen kändes stark hela rundan och känslan var god även efteråt. 

Att jag kände mig fräsch hela rundan och att det fanns en del sparat trots en normaliserad watt på en bit över 320 sista timmen, var upplyftande. Det blev ca 32 minuter över 300 watt och 17 minuter över 400 watt varav ungefär hälften av dessa över 500 watt. Snittfarten för fullfartsdelen på en bit under 50 km landade på ca 42 km/h.

Positiv dag för hälsan och positiv dag för cyklingen.

Efter avslutad runda väntade vi in huvudklungan. Därefter valde jag och Erik From att cykla tillbaka för att möta de sista cyklisterna, medan resten rullade tillbaka till start. Efter en bra stund insåg vi att några nog hade vänt och då bestämde vi oss för att cykla tillbaka.
Efter målgång. Bild hämtad från Gimonäs CK:s sida

Vi pratade om ditten och datten och hade det väldigt trevligt. Det kunde dock blivit mycket otrevligt då det visade sig att jag inte kunde vänster och höger. I en korsning säger Erik: Här svänger vi vänster. Jag vet inte vad som hände, men jag svängde höger. Det innebar att vi körde mot varandra och krokade ihop. Jag han tänka att nu blir det nog asfaltsbesök, men då båda agerade helt rätt och höll emot från båda håll lyckades vi båda hålla balansen och hålla oss på vägen. Riktigt tur. Jag hade skämts grande om jag fällt Erik så han åkt i backen och skadat sig och/eller cykeln. Det hade varit särskilt surt då han i morgon åker till Vänersborg för tävling.

Nu gick det bra, så jag får bara skämmas lite och åka hem och träna på höger och vänster.

I helgen är det tävlingar i Sverigecupen i Vänersborg, men jag har sedan många månader bestämt mig för att hoppa just denna tävlingshelg. Jag bedömer att jag inte kan åka på exakt varje tävling och då valde jag att missa just denna då det är GP och linje och inget tempo. Men det är klart att det alltid är lite surt att hoppa tävlingar, särskilt när det nu börjat så bra i cupen och formen känns fin. Men det är som det är. Jag laddar för 4-dagars i Stockholm om två veckor och hoppas då vara både frisk och i hyfsad form.

tisdag 17 maj 2016

Läkarbesök med EKG, hjärttest och ett blankt bröst!?

Som många av er läst var det kaos med kroppen på distansrundan i helgen.

Det har känts lite bättre de senaste dagarna och min plan var då att prova trycka på i en kommande träning och om problemen återkom besöka läkare.

Jag har fått många tankar och idéer om vad jag borde göra och inte göra, och utifrån dessa och mina egna känslor så hände något i dag på lunchen.

I morse var jag inte på väg till någon läkare, men så blev mitt möte före lunch klart lite tidigare än beräknat och helt plötsligt bestämde jag mig för att gå till Hälsocentralen som ligger väldigt nära Barn- och utbildningskontoret. Jag tänkte att jag går dit och hör vad de säger.

Jag hade alltså inte bokat någon tid, men då jag pratade med receptionen så svischade det till och jag fick hjälp.

Det blev först ett EKG, sedan blodtryck och undersökning av lungor och hjärta. Sedan bestämdes att ett antal blodprover skulle tas. Det handlade om sänkan, ett test för att kolla om hjärtat är särskilt ansträngt och om det varit eller är något större problem med hjärtat och slutligen ett allergitest mot de vanligaste delarna som man brukar vara känslig mot.

Jag måste säga att det gick väldigt fort, det var professionellt och med ett bra bemötande.

EKG såg bra ut, medan resten av proverna behövde analyseras. Läkaren skulle återkomma i morgon.

Det känns hur som helst bra att få kolla upp hjärtat utifrån att jag självklart blir lite orolig när pulsen går i spinn och kroppen känns underlig. Sedan var det ju väldigt positivt att även få kolla om jag har allergi som jag funderat på hela våren men inte tagit mig i väg för att kolla.

Jag gissar att så här snabbt och effektivt hade det nog inte varit om det inte handlade om hjärtat, men det var hur som väldigt positivt.

Det känns skönt att EKG var bra och nu hoppas jag att även resten är ok. Då var det nog bara ett oförklarligt engångstillfälle det som hände i helgen.

Här skulle jag nu kunnat lägga in en bild på mitt delvis rakade bröst (de behövde raka för att kunna sätta fast elektroderna för EKG). Men jag kan konstatera att det inte är riktigt rumsrent här på bloggen. Jag kan också konstatera att Katten skrikskrattade när hon såg hur jag såg ut, vilket förtydligade att jag nog håller bröstet för mig själv.

Frågan är nu om jag ska låta allt växa ut, eller om jag behöver raka bort allt hår och starta om från början?

måndag 16 maj 2016

En olustig känsla

Efter lördagens haveri då pulsen gick överstyr har det känts lite underligt och spänt i kroppen. Jag vet inte om det beror på att det är något tok, eller om det helt enkelt är stress och oro då jag tycker det känns olustigt och stressande när hjärtat inte vill vara med på rätt sätt.

Jag rullade väldigt lugnt på cykeln en stund i går, och då blev det varken bättre eller sämre. Idag var planen att köra tempoträning i Umeå med Gimonäs, men det kändes inte läge att göra en maxinsats i dag. Alternativet var då att åka ned på motionsträningen som vi har på måndagar, men inte heller det kändes bra. Det bästa var att vila och vara hemma med sonen.

Katten åkte till Umeå och cyklade med SheRides. Hon hade haft en bra kväll - skoj.

Om det känns hyfsat i morgon ska jag vara med på vår gemensamma träning i klubben och lite kontrollerat försöka trycka på och då känna hur kroppen känns. Jag hoppas verkligen att svaret blir att allt är under kontroll och att den olustiga känslan i lördags var ett undantag. Om inte väntar farbror doktorn.

Vätternrundan - Allt du behöver veta för att lyckas - Del 2

Då var det dags för den fjärde och sista delen där jag skriver om Vätternrundan och vad som kan vara bra att tänka på för att få en trevlig och framgångsrik runda. 

I fjol cyklade jag för fjärde gången och var då ansvarig för Team Sportia Umeå Sub 8. Vi nådde alla våra mål och nästan alla kom inte på en tid under 8 timmar. Själv var jag väldigt nöjd med samarbetet och organisationen kring detta. 

För egen del söker jag större fysiska utmaningar, då jag nu cyklat många gånger på ungefär samma tid. Det gör att jag satsar på annat än att cykla Vätternrundan år 2016. Skulle det framöver kommer något erbjudande att delta i en snabbgrupp som cyklar riktigt fort kanske jag tänker om, i annat fall är jag nog klar med Vätternrundan. Åtminstone för de närmsta åren.

Här kommer så det fjärde inlägget jag skrev i fjol, som förhoppningsvis är lika aktuellt i år.

..........................................................
Mål
Vad har du för mål när du ska cykla Vätternrundan? Kanske handlar det om att besegra banan och ta sig runt inom maxtiden, ta sig i mål på under 16 timmar eller kanske 8 timmar, eller så är målet att ha en god och positiv känsla och ta det som en upplevelse utan att fundera på tiden? Det viktiga är att du sätter ett mål som på något sätt utmanar och stimulerar, men är möjligt att klara. Först då kan nog rundan bli en positiv upplevelse och att du vid målgång känner en tillfredsställelse.

Tidsschema
Har du ett tidsatt mål bör du lägga upp en plan för loppet. Du bör beakta ett flertal aspekter innan du lägger upp din tidsplan och var du bör befinna dig när en viss tid har förflutit. Här tänker du på banans utformning, hur kuperat det är på olika delar av banan, var du tänker stanna och hur länge, och att det kan vara svårt att hålla farten de sista milen. Men framför allt, glöm inte att ta in hur vindarna blåser som en mycket viktig faktor. I ett tidigare inlägg delger jag dig det mesta du behöver veta: Vätternrundan – Ett framgångsrikt tidsschema för att nå ditt mål.

Banan och backar
Vätternrundan är inte särskilt kuperad, men självklart ska en hel del höjdmeter besegras. Oavsett ambitionsnivå gäller det att vara smart i dessa stigningar och inte köra slut på sig. Backarna är bara en liten del av sträckan och den största delen av tiden ägnas inte i dessa. Därför är det viktigt att du har kraft till all annan cykling. Kör man slut på sig i backarna finns inte den kraften. Jag har gjort ett längre inlägg som behandlar det mesta du behöver veta och fundera kring: Vätternrundan– Banan och backar.

Klungkörning
Vätternrundan– Allt du behöver veta för att lyckas, del 1 kunde du läsa om olika typer av klungkörning och varför klungkörning är bra. Det handlade om ett-led, två-led, belgisk klunga mm.
Här fortsätter jag med lite fler tankar kring klungkörning.

Vad ska du då tänka på vid klungkörning?
  • Utgångspunkten är att vara uppmärksam, koncentrerad och tänka på att kommunicera ordentligt. Du behöver också veta hur klungkörning går till och känna till de tecken som används.
  • Visa alltid tecken i de situationer det behövs.
  • Försök att hålla en likartad intensitet uppåt, på slättan och utför. Det innebär att farten ökar utför, och sänks uppför.
  • Utgångspunkten är att när du är först i klungan håller du farten. Se till att varken öka eller sänka.
  • Målet är att hålla en jämn fart utan onödigt ryckande och att vi cyklar så att bromsarna behöver användas så lite som möjligt.
  • När du kommer fram till en backe bibehålls farten i början av backen för ca 40-50 meter in i backen sänka farten. Sänks farten direkt får cyklisterna bakom bromsa kraftigt, vilket både innebär en säkerhetsrisk och att cyklingen blir ineffektiv.
  • Ska du byta led längst fram eller längs bak i klungan är det viktigt med kommunikation. Längs fram ges en signal från cyklisten bredvid när du är förbi och kan byta led. Längst bak ropar vi sist så cyklisten vet att det är dags att byta led.
  • Hastigheten uppför ska vara lagom, dvs det ska inte gå fortare än att alla hänger med. Vad som är ”lagom” är ju olika för olika personer, så om du vet med dig att du är relativt stark uppför så tänk på att ta det lugnt! Tänk på att ta det lugnt även när du når toppen, så att hela klungan hinner uppför hela backen innan du ökar farten. Detsamma gäller för övrigt vid rondeller och korsningar – tänk på att ofta är kedjan lång, så accelerera inte för fort ut ur dessa så att kedjan stretchas ut. 
Säkerhet i klungan
  • Tänk på att säkerheten i klungan är VIKTIGAST! Vi ska INTE vurpa.
  • Ha alltid marginal så att du inte kör in i framförvarandes bakhjul. Detta är särskilt viktigt i alla uppförsbackar - om framförvarande ställer sig upp förflyttas cykeln 10-20 cm bakåt och du riskerar att köra in i dennes bakhjul. Tänk på att ställa dig upp försiktigt med jämn fortsatt kadens i uppförsbackarna. Om möjligt, ge tecken.
  • Ligg rakt bakom framförvarande cyklist. Beroende på hur van du är anpassar du avståndet. Du har nytta av suget från framförvarande cyklist upp till 3 meter, men målsättningen för att det ska vara effektivt bör vara att du ligger max en meter bakom framförvarande cyklist. Vana cyklister ligger närmare än så.
  • Ligg aldrig med ditt framhjul vid sidan av framförvarandes cyklists bakhjul. Risk för krasch.
  • Tänk på att fortsätta ha säkerhetsavstånd även när du blir trött. Det gäller både i sidled och bakåt. 
  • I klungan sitter du ned, med undantag från när du är sist, då det är okej om du kort vill resa dig. 
  • I klungan sköter vi dryck- och matintag på ett säkert och kontrollerat sätt. Med fördel en bit ned i fältet.
  • Ge tecken för faror i tid: framförvarande cyklister, farthinder, gropar, refuger, skyltar osv. Ropa "Bil" om så behövs, upprepa i klungan! Men detta får heller inte gå till överdrift, vi ska inte hålla på och vifta för minsta lilla gruskorn eller brunnslock, det ställer till mer oreda i klungan än det är värt. Koncentrera er på att varna för det som verkligen kan orsaka incidenter. 
  • Det är också viktigt att i så god tid som möjligt ge tecken då vi kommer till korsningar etc.
  • I rondeller visar vi tecken för rondell och åt vilket håll vi ska.
  • Vidarebefordra alla tecken bakåt som framförvarande cyklist ger.
  • Blir det en klungvurpa så stannar hela klungan snabbt för att se hur det har gått. Om sjukvård behövs ringer den som snabbast kan 112.  
Omkörning vid klungkörning
  • Tänk på att hålla ut ordentligt från de vi kör om, och inte vika in för tidigt när vi har passerat. Det tar en bra stund för en lång klunga att köra om en lika lång klunga som bara cyklar ett par km/h långsammare, så tänk på trafiksituationen. Förhoppningsvis får vi inte möte under det fåtal ggr som vi behöver göra klungomkörningar, men om det händer så går säkerheten före allt annat!  
  • Om det behövs med hänsyn till situationen på vägen måste vi i god tid göra cyklister vi planerar att köra om uppmärksamma på att vi kommer med högre hastighet bakom genom att ropa ”Omkörning” eller något liknande. Vi skriker inte ex ”Håll höger!” eller något annat hetsigt. Ropa gärna ”tack” eller något annat till andra cyklister som viker av till höger.
Att ge tecken
När du är ute och cyklar med andra – använd alltid tecken. Det finns några utgångspunkter som gäller:  
  • Ge tecken i god tid, så cyklister bakom hinner uppfatta det, agera och skicka meddelandet vidare.
  • Visa tydliga tecken och hitta inte på egna tecken.
  • Överdriv inte så du visar tecken för minsta lilla hål, men du ska alltid visa tecken när det behövs.
  • Om framförvarande cyklist visar ett tecken, visar du direkt samma tecken för cyklisterna bakom dig.
Några tecken du bör känna till:
  • Svänga – Håll ut handen i sidled åt det håll vi ska svänga.
  • Sänka farten – Handen ”pumpar” upp och ned med handflatan nedåt. Vi behöver sänka farten på grund av hinder, trafiksituationen eller ett allmänt svårcyklat parti. Det kan också vara så att om farten är mycket hög i gruppen och vi ska stanna om ett tag visar vi först tecken för att sänka farten innan tecken för att stanna visas.
  • Stopp/Stanna – Uppsträckt hand med öppen handflata. Tänk på att först sakta ned och sedan stanna. Bromsar vi för fort kan det leda till en krasch.
  • Hinder – Klappa på din skinka/vifta mot din skinka på den sida där hindret finns. Hinder på höger sida klappas med höger hand på höger skinka och tvärtom.
  • Skada/problem på vägen – peka med fingret på den sida av cykeln där ”problemet” finns. Det kan handla om ett hål i vägen, en skada på vägen, ett dött djur, en kvist, glas eller liknande.
  • En längre skada på vägen – Håll ned den arm där skadan finns och pendla fram och tillbaka med armen. Då vet man att det finns skador på denna sida och att de finns under en lite längre sträcka och inte på ett specifikt ställe.
  • Grus eller liknande – Håll ned armen på sidan där det finns grus eller liknande, vrid armen så handflatan pekar nedåt och för handen framåt och bakåt.
  • Muntlig information – När du ser större problem kan du även skrika exempelvis hål. Det gäller även om du av någon anledning inte kan släppa styret då tecken borde ges.
  • Bil – Cyklar du i klunga ropar du bil längst fram i klungan och längst bak bil bakom. Detta används utifrån behov ur säkerhetsaspekt eller exempelvis att vi bör släppa förbi bilar.
Ja, det var några saker att tänka på inför Vätternrundan som nu närmar sig med stormsteg. Lycka till nu alla!



söndag 15 maj 2016

Vätternrundan: Allt du behöver veta för att lyckas, del 1

Jag fortsätter på samma linje och delar med mig av tankar kring Vätternrundan. Detta gör jag genom att åter aktualisera de inlägg jag skrev i fjol kring Vätternrundan. Detta blir det tredje av fyra inlägg.
De senaste dagarna har jag delat nedanstående inlägg vilka båda varit mycket populära.
Vätternrundan - Banan och backar, Så blir du framgångsrik och når dina mål
Vätternrundan - Ett framgångsrikt tidsschema för att nå dina mål

I detta inlägg går jag in på en mer generell beskrivning av vad du bör tänka på när du ska cykla. Del ett kommer i dag och inom kort dyker del 2 upp.

Här följer så inlägget inför fjolårets runda som är lika aktuellt inför årets Vätternrunda.

..................................................
Här ger jag dig första delen av (nästan) allt du behöver veta när du ska cykla Vätternrundan.
Träningsförberedelse
Självklart ser träning och förberedelser olika ut beroende på vilken målsättning du har, träningsbakgrund, tidigare erfarenheter mm.
Generellt kan jag säga att om du ska få en hyfsat okej upplevelse och ta dig runt på ett bra sätt är det bra att ha minst 100 mil utomhuscykling under april-juni, i benen innan start. Du bör också vid minst ett tillfälle provat på en sträcka på minst 15 mil.
För dig som vill cykla på ca 7 till 11 timmar och inte ”bara” har en målsättning att komma runt bör du ha en historia av strukturerad träning, en tydlig målinriktad träningsplanering med kontinuerligt ökat tryck på kroppen följt av återhämtningsperioder. Då krävs också en större träningsmängd.
Nog sagt om träning. Nu är vi ju snart där, och träningen är antingen gjord, eller så är det för sent. Det är nämligen viktigt att tänka på att inte köra för hårt nära loppet. Det handlar om att våga vila och vänta på formen. 
Formtoppning

Energi före- under och efter loppet

Cykeln
Är cykeln nyservad med fräscha komponenter? Har du nya slangar och däck? Om inte, är det dags att fixa detta nu. Pump, slang och insexnyckel i en cykelväska är bra att ha. Ska du cykla mitt i natten – glöm inte cykellampa.
Klädsel
Vad gäller planering av klädsel inför loppet är det viktigt att hålla koll på väderleksrapporterna och självklart också fundera hur din starttid kan påverka vilken klädsel du ska använda.
Det gäller också att tänka på att du kommer att cykla under lång tid och att vädret då kan förändras under tiden du cyklar.  
En grundtanke är att använda kläder med lagerprincip. Det innebär att du under loppet kan ta av, respektive på kläder allt eftersom vädret förändras. Att frysa är inte bra, men inte heller att ha alldeles för mycket kläder. För att få till detta gäller det att ha en plan, och du praktiskt innan Vätternrundan provat hur du förvarar kläderna allt eftersom du tar av dig etc.
Du bör också ha provat olika typer av kläder i olika väder för att hitta en bra nivå på klädseln.
Skulle det regna är det rent generellt svårt att stänga ute regnet. Tänk i stället att du har lager på laget och att du ytterst har ett bra vindskydd.
Riskerar det bli kallt och/eller regnigt – glöm inte skoskydd. Kan du hålla fötterna varma och dessutom ser till att ha handskar som håller dig varm har du en bra grund. Fryser fötter och händer spelar klädseln i övrigt liten roll.   

Dryck och kost under loppet
Se till att ha kläder, ryggsäck, cykelväska eller något annat där du kan ha med dig energi när du cyklar. Det gäller även om du planerar att stanna i varje depå. Det är ca 40-50 km mellan depåerna och du bör få i dig något åtminstone varje halvtimme, vilket gör att du bör äta även mellan depåerna.
Du bör dricka mellan 0,6 och 1,0 liter per timme. Då du cyklar så länge är sportdryck ett bra alternativ. För dig som stannar i depåerna, se till att ha fulla flaskor och energi i fickorna när du lämnar varje depå.
Vänta inte på att du ska bli törstig eller hungrig innan du börjar äta och dricka. Ät och drick från början av loppet.
För er som tänker cykla riktigt fort blir utmaningen att noga planera hur mycket dryck som behövs och hur/var du fyller på vätska. Du bör då också tänka igenom hur mycket du ska ha druckit per timme för att inte få vätskebrist i kroppen, eller att för tidigt få slut på vätska i flaskorna. Sedan gäller det att dricka ”lagom” så du inte behöver göra ett oplanerat stopp för att göra dina behov. Kör du i en klunga försvinner då klungan och du lär inte se den igen.
För dig som kör fort och inte stannar är det också viktigt att tänka igenom hur mycket energi du planerar att göra av med och bestäm gärna vad och hur ofta du ska äta.

Varför cykla i klunga?
Att cykla tillsammans sparar mycket energi. Att ligga bakom ett antal cyklister kan spara upp till 40 % energi.
Det innebär att om du i vanliga fall på egen hand kan cykla i 30 km/h så är det väldigt lätt för dig att cykla 30 k/h om du ligger bakom andra cyklister. Om du ska bli lika trött som när du själv cyklar i 30 km/h behöver du cykla snabbare när du ligger i en klunga. Dock ska du cykla väldigt länge så är du inte väldigt tränad kan det vara så att du inte håller högre fart än när du cyklar själv. Men istället klarar du att hålla samma snittfart i 12 timmar som du kanske på egen hand klarar i bara några timmar. Alla oavsett ambitionsnivå är alltså snabbare/uthålligare tillsammans än när man är själv.

Varianter på klungkörning
Att cykla med andra är alltså utgångspunkten. Sedan finns många olika sätt att cykla tillsammans beroende på en mängd faktorer. Jag beskriver kort några alternativ.
Upphovsman alla klungbilder: Christer Hedberg


Ni kan ligga på ett led och turas om att ligga längst fram. Den som är lite starkare drar oftare och längre. Ni kan också lite mer strukturerat ligga i ett led där den som är först bara ligger där en kort stund. Sedan svänger cyklisten ut till vänster och sänker farten. När alla cyklister kört om lägger sig cyklisten sist i ledet. På detta sätt blir det automatiskt en ny cyklist som hamnar först och tar vind, som sedan faller av och hamnar sist igen. Så rullar det på och alla är på alla positioner ungefär lika lång tid.







Att cykla i två-led är också vanligt. Här finns alternativet att det är några få som turas om att ligga först och de flesta mest åker med. Det passar bäst om kapaciteten skiljer ganska mycket mellan olika cyklister.

Två-led där höger cyklist faller av
Vill vi köra strukturerat i två-led finns det flera sätt att hantera detta. Ett är att det är cyklisten längst fram till vänster bestämmer hur länge de som är först ska ligga där (i dialog med cyklisten till höger). När det bedöms lämpligt ökar cyklisten till vänster farten och lägger sig först i högra ledet, och släpper sedan av farten till den fart cyklisten just höll. Den som låg tvåa i vänstra ledet är då först tillsammans med cyklisten som nyss låg först i vänstra ledet. Efter ett tag cyklar cyklisten till vänster om och lägger sig i högerled. Det innebär alltså att varje cyklist först ligger först i vänster led och sedan i höger led. Därefter blir det ett längre tag som cyklisten ligger längre bak i klungan. När du hamnar sist i högra ledet byter du till det vänstra ledet.
Ett annat sätt att hantera växlingarna är att det är första cyklisten i det högra ledet som styr farten och när den inte längre vill ligga först sänker cyklisten farten och när den vänstra cyklisten då passerat den högra cyklisten byter denne till det högra ledet. Hela tiden utan att sänka eller höja farten. I övrigt fungerar detta alternativ på samma sätt.

Belgisk klunga med snabba ledet till höger
Vill du cykla riktigt snabbt i en snabbklunga är det belgisk klunga som gäller. Här ligger vi i två-led men båda leden går hela tiden i olika fart. Vanligast är att högerledet är det långsamma ledet (vindriktning kan göra att det blir tvärtom) och håller då ca 2 km lägre fart än det vänstra ledet. Kontinuerligt kommer då cyklisten längst fram i vänstra ledet cykla om första cyklisten i högra ledet. I det skedet byter cyklisten led och sänker farten till höger leds fart. 
Längst bak i klungan byter du led från höger till vänster när du hamnat sist. Att köra belgisk klunga är både tekniskt och taktiskt utmanande, men om gruppen klarar detta på ett bra sätt går det att hålla högre fart med samma insats än med andra varianter av klungkörning. Däremot är belgisk klunga att föredra först när det ska gå riktigt fort. Enligt mitt sätt att se det handlar det om att cykla Vättern på under 9 timmar.



I Allt du behöver veta när du ska cykla Vätternrundan, del 2
  • Banan och backar
  • Att tänka på när du kör i klunga
  • En effektiv klungkörning
  • Att tänka på för att göra cyklingen så säker som möjligt
  • Tecken/Signaler som varje cyklist bör känna till
  • Att cykla om andra cyklister/grupper
  • Ett framgångsrikt tidsschema
Del 2 kommer preliminärt i morgon.

Är det något ytterligare du vill att jag lämnar mina tankar kring. Skriv en kommentar.