fredag 17 maj 2013

Potthål


Så var det fredag och vädret är fantastiskt. Det finns inget trevligare och bättre än en cykeltur i riktigt fint väder. Jag hade hoppats att det idag skulle bli premiär på min nya cykel – tror ni det blev så?! Nej precis. Cykeln är fortfarande kvar i Järfälla. Verkar vara populärt där.

Jag lät dock inte detta få mig att bli nedslagen. Min ”gamla” cykel är ju en bra och fin trotjänare – så länge den inte hinner gå av på mitten innan den får gå i pension.

 Jag bestämde mig för en tretimmars tur. Det innebar att jag åkte från Vännäs, via Gräsmyr, Hörnsjö, Tallbergsbroarna, Bjurholm och sedan hem. En runda på totalt 9 mil.

Detta är en ganska backig och krävande runda, och idag var den dessutom krävande på ett annat sätt – för koncentrationen. Redan ifjol var vägen mellan Hörnsjö och Tallberg dålig, i år var den inte dålig utan bedrövlig. Jag gissar att det åtminstone var ett hundratal potthål som alla var och en hade lett till skadade hjul och en krasch om man kört ned i dem.
Det syns inte så bra på bilderna, men de flesta hålen var mellan 5-15 cm djupa och från ca 20-40 cm i diameter. Inga roliga hål att köra ned i.
 
Miljön vid Tallbergsbroarna är dock fantastisk, och rundan var riktigt bra. Jag njuter verkligen av cykling när vädret är fint.

 
 
Idag körde jag med väldigt varierad intensitet för att få till naturliga intervaller. Jag körde lite lugnare på platten och tryckte på rejält på de korta och långa backarna. Dessutom körde jag några tröskelintervaller. De sista tre milen var det också rejäl motvind. Allt detta bidrog till att passet blev ganska så tufft.

 
Efter 2 timmar och 45 minuter var jag hemma igen och det var dags att laga mat. För en gångs skull fixade vi Tacos på en fredag. Eller också var det så att jag skulle skriva – som vanligt blev det tacos på en fredag.






torsdag 16 maj 2013

Snigelfart.


Det känns som det händer i snigelfart. Det känns som att det finns viss förbättringspotential.


Nu är det snart tre dagar sedan min cykel rapporterades vara i Järfälla. Enligt bror så finns inga fler avstämningspunkter på internet innan cykeln står på bron. Jag har roat mig med att räkna ut hur fort cykeln transporteras.

Om vi tänker oss att den nu haft 72 timmar på sig från Järfälla till Vännäs. Vi tänker vidare att det borde vara så att den bara kan transporteras i 11 timmar i sträck (enligt de bestämmelser som finns om arbetstid för den som ansvarar för transporten). Det skulle innebära att den då transporteras 11 timmar/dag, tisdag till torsdag - totalt 33 timmar.

Det är ca 62 mil från Järfälla till Vännäs. Det skulle då innebära att cykeln transporteras i en fart som understiger 20 km/h. Det skulle vara intressant att se denna transport komma körandes efter E4:an. Kanske sker transporten via epatraktor? Nej, då borde den redan vara här, de klarar trots allt minst 30 km/h. Jag lutar åt att det är med häst och vagn. Hur snabbt kan de transporteras? Jag måste nog fundera på det så jag vet när cykeln kan förväntas vara på plats.

Det går i alla fall konstatera att om jag åkt flyg ner till Stockholm och därefter buss till Järfälla, packat upp och monterat cykeln och slutligen cyklat hela vägen hem - så hade cykeln redan varit på plats här hemma. Nu har jag haft fullt upp på jobbet, så det har inte varit möjligt. I annat fall hade det kunnat vara en idé.

Det är alltså så att cykeln transporteras långsammare i kartongen än uppbackad och i bruk. Det är i och för sig bra.

Skönt och lätt

Att sitta skönt och länge, att väga lätt och trampa på är alla viktiga aspekter. Nu har det i dag dykt upp två nya produkter som är tänkta att bidra till detta.

Den sadel som följer med den cykel jag beställt som verkar ha fastnat på posten i Järfälla är inte tillräckligt bra. Den sadel jag har idag spelar på sista versen, och därför har det blivit ett nytt sadelinköp. En snygg lätt sadel från Specialized. Extra tunn, och skön?

Idag kom också de nya pedaler jag beställt. Det blev shimanos nya dura-ace. De ska både vara lättare, och fungera bättre än tidigare modeller. Vi får se om så är fallet.

Nu längtar jag bara efter cykeln så jag får montera ihop den, sätta på mina nyinköp och ge mig ut på vägarna. Förhoppningsvis dyker cykeln upp innan helgen så det till och med blir premiär i solsken. Det är min förhoppning, men föga troligt!?

onsdag 15 maj 2013

Fast i Järfälla!

Det har slagit mig många gånger att logiken kring paketleveranser inte är logiska. De allra flesta gånger kostar frakten mindre och transporten går fortare från Tyskland eller Spanien än om jag beställer något inom Sverige. Hur är det möjligt?

Fastnar en transport från Tyskland eller Spanien så är det då inte i dessa länder, utan någonstans i Sverige. Dessutom tar en transport inom Sverige ibland bara en dag, en annan gång över en vecka. Var finns logiken i det?

Det är extra spännande nu när man kan följa transporterna via nätet, och kan då också se hur de fortskrider. Jag har roat mig med att följa min nya cykels väg hem till Vännäs. Det är intressant. Från  fabriken i Tyskland till Järfälla i Sverige tog det ett dygn. Det var snabbt. Nu har cykeln dock inte rört sig ur fläcken på länge. Den har snart varit två dygn i Järfälla. Undrar vad den gör där?

Kanske har vi några i postpersonalen som är ute och provcyklar, kanske har de glömt kartongen på parkeringen eller i ett förråd, eller kanske finns någon ännu mer logisk förklaring?

Vi får hoppas att cykeln inte fäst sig vid Järfälla allt för mycket och snart är på väg till husse...

I like my bike

Den senaste veckan har jag gjort mitt bästa för att få Sverige ur lågkunjunkturen. Mitt första bidrag till detta dök upp idag. Det handlade om diverse prylar från Cyclecomponents.


Bland annat ett enklare mekställ, som kan vara bra att ha.


Slangar och däck behövs ju alltid.

Jag passade också på att ladda upp med lite energi inför sommarens utmaningar.

Jag berättade häromveckan att min MTB var ur fas och att kedjan hoppade ca 500 ggr på 90 minuter. Efter en ordentlig genomgång och ett felsök hittade jag problemet. Det visade sig att en av länkarna på kedjan fått sig en smäll och det innebar att kedjan inte gick att böja ordentligt.

Jag gissar att skadan inträffade när vi i slutet av september körde ett multisportlopp och jag körde in i issörja blandad med en djup vattenpöl som gjorde att det tog tvärstopp. Det blev en rejäl vurpa med vad jag trodde för stunden endast en kall och blöt upplevelse. Men uppenbarligen hade den även andra följder. Nu borde det dock bara vara ett kedjebyte från att MTB-cykeln är  igång igen.


För andra gången i rad som jag beställer grejer så dök det också upp en överraskning - lite gratisgodis. Denna gång någon form av skumgodis kallad - I like my bike.

 
Jag tror att fler trevliga paket kan komma i veckan. Vi får se om jag har rätt.
 

tisdag 14 maj 2013

Tappra i kylan

Åtta modiga tjejer och killar trotsade vädrets makter och mötte upp till dagens cykelträning med Vännäs CK. Vi arbetade för att få upp värmen, men inte var det helt lätt. När det är fem grader, spöregn och väldigt blåsigt - då ska det mycket till om man inte ska frysa.

Alla var positiva och gjorde sitt bästa, men självklart hade kvällen blivit trevligare med bättre väder. Hur som helst så körde vi ca 8 km uppvärmning, därefter två gånger fem minuter i hög fart följt av två förföljelselopp på ca 4 minuter vardera. Efter detta tog vi långa Västeråsrundan hem. Några frös lite för mycket och var tvungna att ta en lite kortare tur hem.

Jag hoppas att ni som kom i dag tyckte att det kändes ganska okej trots förutsättningarna, och att ni inte blev allt för skrämda utan kommer även i fortsättningen. I dag var vi två nya och förra veckan kom tolv stycken på träningen. Det finns också några stycken till som sagt de ska dyka upp, men ännu inte gjort det. Vi börjar alltså närma oss ett 20-tal cyklister, som skulle kunna dyka upp på våra träningar. Cykelintresset ökar. Visst fortsätter det så!?


måndag 13 maj 2013

Happymtb på Vätternrundan

Idag dök det upp ett litet paket via posten. Jag förstod inte alls vad det var. När jag öppnade brevet såg jag ett grönt tyg och tänkte - varför har jag fått en pläd?

Det visade sig dock vara nåogt trevligare, en cykeltröja - vår lagtröja i Happymtb. I år blir tredje året i rad jag kör Vätternrundan med Happymtb, och målet är som tidigare att cykla de 30 milen på under 8 timmar. För två år sedan blev sluttiden 8.02 och i fjol 7.59.

Vi får se vad vi kan uppnå i år med en ny snygg grön dress. Kanske behövs det också bra träning den månad som återstår till start?! Skulle nog tro det.

söndag 12 maj 2013

Obruten mark

Att ha två "träningsfreaks" i familjen gör att det krävs planering och logistik för att få det att fungera. Efter att under gårdagen funderat kring hur både jag och Katten skulle rymma var sitt rejält pass tillsammans med annat, bestämdes det att Kattens träning skulle börja 11.00 och min träning när hon kommit hem igen.

Vid tolv ringde far och meddelade att han inom kort skulle dyka upp med röjsågen. Nu är hela häcken demolerad, och då menar jag varken min eller Kattens på grund av alla cykling. Verkligen hyggligt av far. Nu återstår att plocka upp alla kvistar med långa vassa taggar, kasta dem på ett släp och köra bort dem.

En stund efter ett kom Katten hem efter att ha kört Hössjörundan med Emma. Jag kom iväg vid halvtvå. Det skulle bli en tur utan sällskap. Men ensam är ju stark.

När vi häromdagen var hos vänner i Vindeln pratade vi om pingisträning och att vissa från Vindeln åker till Bjurholm för träning. I detta samtal blir jag efter ett antal följdfrågor klar på att det borde gå att cykla på asfalt från Bjurholm till Vindeln.

Idag bestämde jag mig för att prova den runda jag precis fått kännedom om fanns och som jag alltså aldrig provat. Vem trodde att det skulle finnas en runda i sådan närhet som ännu inte var upptäckt!?

Rundan började med 20 km mot Bjurholm, mestadels i motlut och motvind. Så svängde jag höger mot Skivsjö och då öppnade sig en mycket vacker väg och miljö. Vägen var relativt smal, den var vindlande och den var så där lagom kuperad med korta upp- och nedförsbackar.


Solen lyste, det var medvind och i anslutning till vägen ett mycket fin natur. Jag kanske överdriver nu, då en ny väg nästan alltid är en trevlig väg - men jag undrar om det finns en bättre väg i närområdet? Jag får ta en tur till och göra en noggrannare utvärdering.



Efter ca 7 mil var jag framme i Vindeln och valde då att svänga höger mot Tvärålund och körde alltså aldrig in i Vindeln. I Tvärålund gjorde jag mitt enda och korta stopp. Det blev lite vätska på ICA. Stoppet var ganska välbehövligt då motvinden från Vindeln hade varit omfattande. Rent allmänt tilltog vinden allt mer ju längre dagen gick.


Vid mitt stopp fanns en skylt som visade temperaturen. Idag stod den på 18 grader. I torsdags när jag cyklade till Vindeln visade den 4 grader, och då regnade det dessutom. Då är det inte svårt att ta lite motvind.


Nu var det ca 30 km kvar i fortsatt motvind. Väl hemma hade jag kört 11.4 mil. Då jag började min runda hade jag bestämt mig för att köra 4 timmar, och då det var tid kvar så styrde jag skutan mot Bjurholm. Efter ca 10 km vände jag och körde hemåt.

Dagens runda blev 13.4 mil och exakt 4 timmar. Det innebär en snittfart på 33.5 km. Allra bäst idag? Det var att jag hittade en ny fin runda med mer än fem mil där jag aldrig cyklat förr, och att jag för första gången i år kunde köra med bara ben. Nu väntar jag på den värme som ska göra att jag även slipper armvärmarna. Undrar hur länge jag får vänta?

Min blogglista