torsdag 16 maj 2013

Snigelfart.


Det känns som det händer i snigelfart. Det känns som att det finns viss förbättringspotential.


Nu är det snart tre dagar sedan min cykel rapporterades vara i Järfälla. Enligt bror så finns inga fler avstämningspunkter på internet innan cykeln står på bron. Jag har roat mig med att räkna ut hur fort cykeln transporteras.

Om vi tänker oss att den nu haft 72 timmar på sig från Järfälla till Vännäs. Vi tänker vidare att det borde vara så att den bara kan transporteras i 11 timmar i sträck (enligt de bestämmelser som finns om arbetstid för den som ansvarar för transporten). Det skulle innebära att den då transporteras 11 timmar/dag, tisdag till torsdag - totalt 33 timmar.

Det är ca 62 mil från Järfälla till Vännäs. Det skulle då innebära att cykeln transporteras i en fart som understiger 20 km/h. Det skulle vara intressant att se denna transport komma körandes efter E4:an. Kanske sker transporten via epatraktor? Nej, då borde den redan vara här, de klarar trots allt minst 30 km/h. Jag lutar åt att det är med häst och vagn. Hur snabbt kan de transporteras? Jag måste nog fundera på det så jag vet när cykeln kan förväntas vara på plats.

Det går i alla fall konstatera att om jag åkt flyg ner till Stockholm och därefter buss till Järfälla, packat upp och monterat cykeln och slutligen cyklat hela vägen hem - så hade cykeln redan varit på plats här hemma. Nu har jag haft fullt upp på jobbet, så det har inte varit möjligt. I annat fall hade det kunnat vara en idé.

Det är alltså så att cykeln transporteras långsammare i kartongen än uppbackad och i bruk. Det är i och för sig bra.

2 kommentarer:

  1. Om jag inte kände dig så väl skulle jag säga att du har alldeles för lite att göra (med tanke på den tid du använder till "meningslösa" matematiska uträkningar).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske måste jag hitta fler fritidsintressen. Sedan finns väll inga meningslösa uträkningar?!

      Radera