lördag 25 maj 2013

Dålig inställning

Två skolchefsdagar i Lycksele. Hur går det då med träningen. Jo, man cyklar dit och hem. Igår morse trampade jag iväg innan klockan slagit sex för att hinna till starten av konferensen. Trots den tidiga timmen var vädret verkligen fint och det blev en härlig tur på morgonkvisten. Då det varit många tuffa pass på sista tiden körde jag i ganska lugnt distanstempo. Totalt 10.5 mil på ca 3 timmar och 15 minuter.
 
Jag har också fått två dagar med min nya cykel. Den går verkligen vasst och bryter vinden fint. Däremot har jag ännu inte fått till inställningarna särskilt bra. Igår kändes det inte riktigt bra och därför satt jag på hotellrummet och justerade sadelns vinkel, och dess avstånd till styret. Jag justerade också styrets vinkel. Sammanfattningsvis kan jag säga att det inte blev lyckat. Alla inställningar blev sämre. Det ledde till att jag nu har vissa känningar i knäna - inte bra.
 
Sedan jag kommit hem har jag nu åter gjort om alla inställningar. Igår justerade jag sadeln en cm bakåt, och i dag blev det nu två cm framåt. Jag har också vinklat fram sadeln och gått tillbaka till inställningen av styret som jag hade igår. Risken finns att jag nu har några veckor innan jag hittar en riktigt bra position på cykeln. Det som oroar är att det bara är tre veckor kvar till Vättern. Jag skulle behöva hitta en bra position i god tid så jag hinner vänja mig, annars blir det nog rejäl smärta under de 300 km som ska avverkas.
 
 
Så lite om dagens tur (förutom att jag fick ont i knäna). Även idag körde jag distanstempo, men tryckte på lite mer än i går. 10,5 nya mil på ca 3 timmar. Jag vet inte vad som hänt, men det var optimalt väder även idag.
 

Det är inte ofta man tänker på det, men det är riktigt fint efter blå vägen.
 

Det har blivit mycket cykling sedan förra fredagen. Förra helgen avverkades 31 mil, därefter vila på måndagen. Från tisdag till fredag har det blivit ytterligare 34 mil. Med andra ord 65 mil och en vilodag på åtta dagar. Jag har varit i valet och kvalet om det skulle bli något träningspass i morgon lördag. Det är alltid svårt att ta vilodagar, ännu svårare när vädret är kanon, och allra svårast när det dessutom finns ordentligt med tid (både Katten och barnen är borta).


Nu har detta dilemma löst sig. Mina ömmande knän sätter stopp. Det blir vilodag i morgon lördag. Jag planerar att ta nya tag på söndag. 

fredag 24 maj 2013

Ny cykel - Äntligen!

Nu är den äntligen här. Min nya cykel har anlänt. Det tog 8 dagar från Järfälla till Vännäs, men nu är det glömt. Jag har köpt samma märke som tidigare - Canyon, men denna gång bytt ram till en Aeroad, med elektroniska växlar.

Cykeln är en fröjd. Den är inte bara snygg, den känns också snabb. Växlarna fungerar perfekt (hoppas det håller i sig), och går mycket snabbare än mekaniska växlar. Ramen känns inte riktigt lika styv som min andra ram, men jag har ännu ingen uppfattning hur jag ser på detta.

Inför gårdagens runda hade jag hjälpligt ställt in cykeln så den ska passa mig. Originalsadel och hjul är också utbytta.

På det stora hela kändes turen mycket bra, men vissa justeringar ska provas till dagens cykeltur. Sadeln har flyttats bak en cm, jag har bytt gaffelns rake från 39 till 44 mm, och slutligen justerat styrets lutning. Vi får se om dessa justeringar går åt rätt håll, eller om inställningarna i går var bättre. Jag gissar det blir en del justeringar den närmsta tiden innan jag hittar en ställning som känns riktigt bra.

torsdag 23 maj 2013

Träningstävling

Ytterligare ett arrangemang i Vännäs CK:s regi genomfördes under onsdagskvällen. Vi körde denna vecka en extra träning i form av en träningstävling. Vi cyklade tre varv på en varvbana på 9-10 km, varav ca 3 km var på grusväg.

Vi var totalt 10 cyklister som dök upp och det blev en trevlig kväll. Även denna kväll var vädret riktigt bra. I fjol var det om jag inte minns fel 3-4 bra dagar på hela sommaren. Nu har vi haft fler bra dagar på bara en vecka. Vi får hoppas att de fina dagarna inte är slut för i år....

Träningspasset blev mycket bra och jag kände mig pigg och stark. Jag hade redan innan bestämt mig för att göra så många ryck jag bara hann på den begränsade sträckan och tiden - och så blev det. Jag körde 10-12 ryck, och det kändes bra i kroppen. Framför allt är denna typ av träning bra för mig, då jag under säsong först mot slutet av juli brukar ha styrkan inom detta område.

Jag förstod redan innan att det inte skulle gå att bli av med bror, vilket också var fallet. Johan J hängde också på utan större problem. Jag är som bevisats mången gång förr ingen spurtfantom. Det bevisades även denna gång då jag drog upp en långspurt (inte särskilt taktiskt) och höll till några meter före mål då jag blev avslagen av bror.

Detta blev en riktigt bra dag och jag hoppas att alla andra också var nöjda med dagens träning. Kvällen avslutades med ett gemensamt fika innan det bar av hemåt.

Om intresse finns får vi överväga någon liknande aktivitet senare under säsongen.

onsdag 22 maj 2013

Är tisdag en bra dag?

Som ni vet har vi cykelträningar på tisdagar. Några i gruppen hävdar att vi bör byta dag då det alltid är dåligt väder på tisdagar. Det stämde helt klart under förra säsongen - oftast regn, blåst och kallt. Men å andra sidan, var det inte så mest varje dag?

I går kväll hade vi alla fall vår tredje gemensamma tisdag och vädret var fantastiskt. Fint väder 2 ggr och bedrövligt väder en gång. Ja, vi får nog prova några tisdagar ett tag till innan vi överväger att byta dag.

Denna tisdag var vi 11 cyklister som flöt fram i solen. Efter uppvärmning delade vi upp oss i två grupper där jag ansvarade för gruppen som ville köra lite fortare distanstempo medan bror tog hand om gruppen som önskade lite lägre tempo, men mycket teknikträning. I vår grupp blev vi fem stycken som åkte Brännlandsrundan på ca 4,5 mil i kontrollerat tempo med vissa fartökningar i uppförsbackarna.

Efter avslutad runda tog jag och en av övriga deltagare i gruppen och körde en extratur till Gräsmyr och tillbaka. Jag tror det var min kamrat, men det kan också varit jag som gjorde att denna tur genomfördes med mycket högre intensitet och i vissa delar riktigt högt tryck.

När vi åter närmade oss Vännäs var solen på väg ner - mycket vackert, och värmen var fortfarande tillräcklig för att köra i endast korta cykelbyxor och cykeltröja.

Sammantaget blev det 9 mil, ca 2,5 timmars träning i trevligt sällskap och fantastiskt väder.

Pang bom

Efter att under fredagen och lördagen tränat ca 5,5 timmar och 18 mil var jag inställd på att det under söndagen skulle bli en lugnare långrunda med bror. Den drygt 12 mil långa rundan började också lugnt. Men redan efter tio minuter blev det lite tryck på tillställningen uppför första backen mot Bjurholm. Vi låg då i bredd, och jag är lite osäker på vem som egentligen trappade upp intensiteten. Hur som helst innebar detta att vi började turas om med förningarna.

Förningarna var under hela dagen långa, ofta 8-10 minuter – och framför allt tuffa. Framme i Bjurholm blev det ca en kilometer med lite lugnare tempo genom centrum. Direkt efter drog vi upp tempot, utan att för den skull köra riktigt hårt. I Agnäs finns det en rejäl och brant backe. Bror ligger före och helt plötsligt rycker han. Jag var inte alls beredd, och hamnar en 20 meter bakom. Väl ikapp tänkte jag ”hämnas” och fortsatte köra på. Från Agnäs ända fram till Nordmaling (ca 40 km) blev det tävlingsintensitet. I spets låg vi hela tiden på gränsen i 6-8 minuter för att sedan ”vila” i rygg. Vi hade sned medvind, solen gassade, och vi gasade. Väl framme för Lunch i Nordmaling hade restaurangen inte öppnat. Jag hade räknat med att de första ca 7,5 milen skulle ta markant mycket längre tid, men i och med att vi snittat nästan 40 km/h från Bjurholm och att vi även dessförinnan kört hårt låg vi långt före tidsschemat.
Efter en lite lagom onyttig kebabrulle med läsk och lite vila var vi på det igen. Nu blev det lite tuffare förutsättningar och med det lägre fart. Det var nu nämligen motvind- och kantvind om vartannat. Dessutom började vi bli lite segare. Vi började lite lugnare direkt efter lunchen, men det dröjde inte länge innan det åter var fart under galoscherna. 
Vi tog en kort paus i Gräsmyr med drygt 20 km kvar då bror behövde stretcha ryggen. Vi avslutade sedan med full fart sista 20 kilometrarna.
I och med att vi körde hårt ända hem, tog jag en extrarunda på ca 8 km för att köra ur eventuella slaggprodukter ur musklerna.
Räknar vi bort avslappningsdelen på slutet tog vår runda ungefär 3 timmar 26 minuter och en snittfart på närmare 36 km/h. En riktigt givande och rolig runda med kanonväder. Vad mer kan man önska?

Varför ett inlägg som är flera dagar gammalt? Jo, avsaknad av internetuppkoppling. Därför ligger jag flera dagar efter med mina publiceringar.

tisdag 21 maj 2013

UPS – inget för den som har bråttom.

Det finns fraktbolag och så finns det fraktbolag. Jag har många gånger beställt varor via nätet. Generellt uppfattar jag DHL som mycket snabba och posten helt okej. Denna gång sker frakten av min nya cykel via UPS, de verkar ha lite förbättringsutrymme.

Min cykel paketerades och lämnades till speditören för en lång tid sedan. Från Tyskland till Stockholm/Järfälla tog det cirka ett dygn. Sedan började problemen. Fortfarande finns att läsa på UPS hemsida att min cykel finns i Järfälla. Där fanns den också för en dryg vecka sedan.

Jag undrar vad UPS betyder. Kan det vara Utan Punktlighetsspeditören? Mycket möjligt.

För att ytterligare prova mitt/vårt tålamod slutade internet att fungera i torsdags kväll. Fortfarande har vi inget internet. Frustrationen byggs upp för varje timme. Jag inser verkligen att jag använder internet på olika sätt till och från under hela dagarna. Hur gjorde vi innan internet? Jag har ingen aning. Av Kattens humör kring detta inser jag också att även hennes frustrationsnivå är hög.

I går morse kom så slutligen två olika bilar från något nätbolag som skulle försöka fixa internetuppkopplingen. De fanns i området hela dagen. Löste de problemet? Nej. Bilarna är på plats även idag, vi får se om det ger bättre lycka!? 

Så nu satt jag hemma på måndaskvällen efter en kväll i trädgården och skrev detta inlägg i word och hoppades på att få tillbaka internet för att då lägga in detta på bloggen. Så blev alltså inte fallet, så därför kommer inlägget först nu när jag hittat en annan uppkoppling mot omvärlden.

Ingen cykel och inget internet – men mycket arbete med självkontroll……

måndag 20 maj 2013

Fart och watt

Nedanstående skrev jag under lördagen, men det blev ingen publicering. I stället har vi haft en ”katastrof” här i helgen. Inget internet på tre dagar försmäktar vi på denna ö. Jag är väl som de flesta – inget internet = tillvaron upp och nedvänd. Nu verkar jag ha återvänt till omvärlden, så här kommer lördagens inlägg.

 En sådan här dag kan man inte låta gå till spillo. Det går inte att veta hur många fler sådana här fantastiska dagar vi får i sommar. 20 grader i skuggan redan vid tiotiden. Otroligt.


 Igår körde jag ett ganska tufft pass på 9 mil och i morgon har jag och bror planerat en tur på ca 12 mil. Jag hade därför funderat på vilodag i dag. Istället blev det en ganska lång tur. Jag åkte från Vännäs via Selet till Vindeln och vände där och körde hem. Totalt 9 mil, men inte särskilt många höjdmeter, och dessutom med jämn distansintensitet. Med andra ord blev det i första hand en riktigt skön avslappnad runda där jag mötte väldigt många andra som också rastade cykeln.

 
Många brukar fråga mig – ”hur fort kör du”. Eller så berättar de hur bra cyklister de är genom att berätta ”Jag kan snitta ex 32 km/h.  Det känns inte riktigt som rätt ingång.
Att prata om snittfart är inte särskilt fruktbart om man inte har väldigt mycket mer information. Idag åkte jag exempelvis med snabbare snittfart än i går, men gårdagens pass var markant mycket tuffare. För att bedöma om ex 32 km/h är snabbt eller lugnt behöver vi bland annat veta hur vindarna har varit. Medvind, kantvind, medvind? Lite vind eller mycket vind? Har jag cyklat själv, eller tillsammans med någon? Har jag tagit många förningar eller mest legat bakom? Har jag/vi kört med jämn intensitet eller mer i formen av intervaller? Hur många höjdmeter har vi klättrat? Hur har backarna sett ut, korta, långa, branta, flacka? Hur lång var sträckan? Ja, helt klart skulle varje diskussion kring snittfart behöva kompletteras med väldigt mycket mer. Men även om vi lägger till allt detta, är snittfart ett väldigt trubbigt redskap för att bedöma intensiteten. Men ändå är det lite roligt att snacka fart. Framför allt är det skoj att svischa fram i hög fart.
Klart mycket bättre är att ta med sig förutsättningarna ovan, men fokusera mer på vilka pulszoner man befunnit sig i och hur länge. Dessutom har det betydelse hur mycket pulsen utifrån intensiteten varierat under passet. En snittpuls på 150 som legat jämt kräver mindre total ansträngning än om pulsen varit både en bra bit över respektive under 150, men snittet är detsamma. Jag arbetar med pulsen som hjälp i min träning och mitt träningsupplägg.

Jag här helt medveten om att för att få det riktigt skarpt så bör träningen utgå från watt och wattmätning. Dock är wattmätare så pass dyra att jag i nuläget får klara mig utan detta hjälpmedel.

Hur passet gick i dag? Det gick bra, naturen var vacker och det blev 2 timmar och 40 minuters cykling i ett behagligt tempo. Riktigt trevligt.
Efter cyklingen blev det födelsedagsfika i brors trädård för lillkusinen.
´

Min blogglista