lördag 25 maj 2013

Dålig inställning

Två skolchefsdagar i Lycksele. Hur går det då med träningen. Jo, man cyklar dit och hem. Igår morse trampade jag iväg innan klockan slagit sex för att hinna till starten av konferensen. Trots den tidiga timmen var vädret verkligen fint och det blev en härlig tur på morgonkvisten. Då det varit många tuffa pass på sista tiden körde jag i ganska lugnt distanstempo. Totalt 10.5 mil på ca 3 timmar och 15 minuter.
 
Jag har också fått två dagar med min nya cykel. Den går verkligen vasst och bryter vinden fint. Däremot har jag ännu inte fått till inställningarna särskilt bra. Igår kändes det inte riktigt bra och därför satt jag på hotellrummet och justerade sadelns vinkel, och dess avstånd till styret. Jag justerade också styrets vinkel. Sammanfattningsvis kan jag säga att det inte blev lyckat. Alla inställningar blev sämre. Det ledde till att jag nu har vissa känningar i knäna - inte bra.
 
Sedan jag kommit hem har jag nu åter gjort om alla inställningar. Igår justerade jag sadeln en cm bakåt, och i dag blev det nu två cm framåt. Jag har också vinklat fram sadeln och gått tillbaka till inställningen av styret som jag hade igår. Risken finns att jag nu har några veckor innan jag hittar en riktigt bra position på cykeln. Det som oroar är att det bara är tre veckor kvar till Vättern. Jag skulle behöva hitta en bra position i god tid så jag hinner vänja mig, annars blir det nog rejäl smärta under de 300 km som ska avverkas.
 
 
Så lite om dagens tur (förutom att jag fick ont i knäna). Även idag körde jag distanstempo, men tryckte på lite mer än i går. 10,5 nya mil på ca 3 timmar. Jag vet inte vad som hänt, men det var optimalt väder även idag.
 

Det är inte ofta man tänker på det, men det är riktigt fint efter blå vägen.
 

Det har blivit mycket cykling sedan förra fredagen. Förra helgen avverkades 31 mil, därefter vila på måndagen. Från tisdag till fredag har det blivit ytterligare 34 mil. Med andra ord 65 mil och en vilodag på åtta dagar. Jag har varit i valet och kvalet om det skulle bli något träningspass i morgon lördag. Det är alltid svårt att ta vilodagar, ännu svårare när vädret är kanon, och allra svårast när det dessutom finns ordentligt med tid (både Katten och barnen är borta).


Nu har detta dilemma löst sig. Mina ömmande knän sätter stopp. Det blir vilodag i morgon lördag. Jag planerar att ta nya tag på söndag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar