lördag 1 februari 2014

Gran Canaria 2014 - Mjölksyra och inga bromsar, dag 7

Ja, då var det sista dagen på Gran Canaria och hotell Caserio. Så här ser utsikten ut från hotellet. Riktigt trevlig, och med kvällssol.
Här kan ni se balkongen, även den riktigt bra. Själv har jag bara varit ute på balkongen när jag hängt upp blöta cykelkläder och ställt ut cykeln för natten. Men som sagt, i vanliga fall hade detta varit toppen


Jag checkade ut redan nio på morgonen och blev då lovad att ha packningen i ett baggagerum och att jag efter cyklingen skulle få duscha i spa-avdelningen. Oj, hade de spa? Det hade jag missat. Där hade de både bad, bastu, gym mm. 

Om vi ska fortsätta med att berätta vad jag inte gjort, så har jag aldrig varit ute vid hotellets pool, än mindre suttit på en solstol.
Jag har inte beställt något i baren och inte i övrigt vid något tillfälle förutom ordinarie måltider heller nyttjat All Inclusive.

Jag har dock haft ett fint rum med helt okej säng. Maten har varit ganska bra och service och städning har varit på topp.
Men jag har alltså inte nyttjat hotellets bekvämligheter i någon större omfattning, utan mest ägnat mig åt fysiska aktiviteter. Men det var ju det som var tänkt.

Jag funderade ett tag på hur dagens cykeltur skulle se ut, och av flera anledningar blev det en kusttur. För det första ville jag inte vara helt i avkrokarna om det skulle bli någon form av problem. Det vore ju illa att missa flyget.
För det andra var jag osäker hur mycket kraft som fanns kvar i benen.

För det tredje hade jag lite känningar i knäna och då är längre klättringar inte optimalt.
Den fjärde och viktigaste anledningen var att jag i stort sett saknade bromsar på cykeln, och då är det ingen bra idé att ägna sig åt långa klättringar – man ska ju ned också. Helst utan att åka ut för ett stup.

Varför bromsarna var kaputt? Ja, det var handhavandefel. När jag skulle packa ned cykeln inför resan kom jag på att mina Aerohjul inte skulle få följa med, så jag kastade istället ned mina Mavichjul. För övrigt följde de med cykeln och var tidigare oanvända. Misstaget var att jag inte bytte bromsklossar, vilka inte passar till aluminiumhjul som Mavichjulen är. Det gjorde att bromsklossarna snabbt nöttes ned, och nu är de i stort sett obefintliga. Bromsverkan har blivit allt sämre under veckan och nu är den lika med noll (nästan).


 Cykelturen var planerad till 3,5 timmar och det innebar att jag först cyklade i motvinden till El Doctoral. Därefter vände jag och cyklade ut till Puerto Mogan. Jag gjorde några avstickare på vägen och åkte bland annat för första gången ned och tittade både på Puerto Rico och Amadores. Där stannade jag till och med för ett foto.

 
Generellt har stopp hört till ovanligheten på denna resa. I vanliga fall kör vi med både fika och lunchstopp på våra utlandsresor. På hela veckan har det inte blivit något av detta. Några minuters stopp varje dag för att fylla på vatten och kanske köpa en twix, är vad det blivit. Annorlunda, men helt okej.

Idag gick det mycket lugnt till El Doctoral, men sedan gick det hårdare mest hela rundan. Jag rejsade med flera olika cyklister för att trycka ur det sista nu när det inte blir någon mer cykling här på ön. Det gjorde att under de sista 2,5 timmarna så rann mjölksyran i benen riktigt betänkligt. Det blev faktiskt så att jag fick mer mjölksyra och stela ben idag än vid någon klättring tidigare i veckan.

Det går att se på bilderna att det gick hårt och jag inte hade tid att fota. Ja, genom att det i stort sett inte blev några bilder i farten.

Trots bara 1150 höjdmeter, blev det alltså en riktigt tuff och rolig avslutning på träningslägret här på Gran Canaria. Extra trevligt också att vi hade det bästa vädret just i dag. Ytterligare drygt tio mil avverkade och 3 timmar och 25 minuter.
Inför resan hade jag ett antal mål jag ville nå förutom att jag rent allmänt skulle få till bra träning. Jag ville få ihop en effektiv träningstid på 28 timmar. Då vi kom sent dag 1 och det behövs en lugnare dag i mitten visste jag det skulle bli svårt att nå. Men allt har flutit på och det har blivit just 28 timmars cykling. Vi kan lägga till att jag har ”powergått” i sand för att stärka min vad under totalt 12 timmar. Det känns som att det varit bra.

Ett annat mål var att jag skulle cykla minst 70 mil och samtidigt klättra minst 10.000 höjdmeter. Räknar jag bort dag ett och det lugna passet i mitten skulle jag klättra minst 9.000 höjdmeter på fem dagar. Det blev 9200 höjdmeter på de fem ”riktiga” dagarna och totalt på hela resan 10.591 höjdmeter. Totalt blev det 72 mil.
Med andra ord har det flutit på bra vid resan och alla mål är uppnådda. Riktigt lyckat!

Nu är det hemresa som gäller. Det blir flygning hela natten och vid sju på morgonen är jag förhoppningsvis hemma hos mina älsklingar. Det är fantastiskt med cykelresor, men det känns bra att komma hem 

14 kommentarer:

  1. Helsike vad ni gått an, vi brukar ha kring 18-20h på mallisveckorna, det är fruktansvärt mycket tycker jag, 28h + 12h promenad, hur orkar ni?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mycket träning. Samtidigt hade jag kunnat köra ännu mer, men vill inte bli så sliten att jag får långt träningsuppehåll när jag kommer hem. Jag hoppas och tror att mängden för min del var väl avvägd. Sedan är ju olika träningsmängd bra för olika personer. Så länge man själv är nöjd - då är det bra.

      Radera
  2. Träning på heltid! När du kommer hem blir det väl jobb på drygt heltid samt en hel del träning :)(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart. Med allt runt träningen har jag nog ägnat ca 60 timmar åt det denna vecka. I vanliga fall blir det ca 50 timmars arbete och sedan 10 timmar till träning inkl. förberedelse etc. Så det är alltså som vanligt...

      Radera
  3. Du säger att du inte vet om du skulle palla tour transalp men du har ju cyklat nästan lika mycket nu. Dessutom i januari.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant. Men det finns skillnader. Jag gissar att på Tour Transalp blir det ännu mer hårdkörning, ännu fler tuffa backar och dessutom har man ju prestationsångest. Totalt sett vet jag ju att branta backar inte är min melodi. För mycket späck på sälen....

      Radera
  4. Jag håller med föregående talare, imponerande träningsmängd för en vecka!!!
    Den som pallar för så pass många timmar är grymt vältränad enligt mina mått i alla fall.
    Välkommen hem till Svedala igen Tomas :-)
    Bra träningsvecka skulle jag vilja påstå! Du får plus i kanten av mig alla fall...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Mazze. Som jag skrivit ovan hoppas jag att avvägningen i mängd var bra, så att jag får bra utveckling samtidigt som jag inte är så sliten att jag inte snart kör på som vanligt här hemma.

      Ja, hyfsat tränad är man, men självklart vill man alltid bli starkare - vilket också är planen.

      Radera
  5. En fundering Tomas, Mallis i april/maj måste man ha med sig mer än bara sommar cykelkläder eller? Jag hade tänkt arm men inga benvärmare, regnjacka och vindjacka. Sen bara en massa bibs å tröjor och handskar samt strumpor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vädret kan verkligen variera. Både från dag till dag och år till år. Det är också så att vädret kan skilja ganska mycket från kusten och uppe i bergen. Även fina dagar då du åker i branta utförsbackar och i skugga kan det vara kallt.

      Jag brukar ha med mig arm-, och benvärmare. Dessutom en väst. Vindjacka brukar jag inte ha, däremot en mkt tunn regnjacka om man överaskas av bedrövligt väder uppe i bergen. Förutom det är det bra att ha en undertröja till cykeltröjan. Har man mitt upplägg brukar det fungera att variera i de väder som förekommer. Är man extra rädd för kyla kan man även satsa på en vindjacka etc.

      Bäst att tänka är att ha tunna grejer som går att ta med varje dag. Dvs. att du kan börja dagen med lite mer kläder om det är kallt och sedan ta av, alt att det är varmt till en början och du kommer upp i bergen och har otur med vädret.

      Radera
  6. Aha! Tack för kloka råd Tomas. Undertröja kör jag alltid med oavsett väder så de ska med. Ja jag har ju läst din blogg både från årets GC och fjorårets också då du och bror din höll på att frysa ihjäl... Som du skriver nått extra plagg i fickan.
    Får än en gång tacka för tipsen å framför allt för din träningsdagbok, suveräna bilder förresten. Fler med mig uppskattar dem. Personligen har jag fruktansvärt svårt att ta bilder på mina pass, hinner inte ;-)
    Som jag sagt tidigare träning är träning... Fikarunda det är nått helt annat! Inte riktigt min grej. Jag uppskattar visserligen skönheten i naturen men att stanna mitt i passet för att ta bilder njaee inte jag inte :-)
    Sen så immar mina inre läsglas igen så fort jag stannar av en längre stund. Så då ser jag inte ens displayen på kameran ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i bland är det riktigt kallt, även om vädret oftast är bra. Men det är inte fel att vara förberedd.

      Roligt att bilderna är uppskattade. Jag är nog inte tillräckligt snabb - så jag hinner fota. Men stanna för foto gör jag sällan. Jag brukar försöka fota i klättringar då det inte går så fort, och till och med när man är trött kan det vara bra. Till viss del glömmer man då tröttheten.

      Helt klart är träning, träning. Men så länge inte tiden för fika tas från träning tar jag gärna en fikarunda. Du får ju då en paus kan förhoppningsvis köra ännu hårdare på den träning du gör. Du får alltså samma träningsmängd eller mer, med högre intensitet och dessutom ett stopp med trevlig samvaro. Ja, så ser jag på det. Även om jag även bara kan köra på som jag gjort varje dag på GC.

      Radera
  7. Mmm! Du har nog rätt! Man behöver nog stanna å dra i sig näring om man ska orka :-)
    Men bilder är svårt ändå eftersom jag ser sämre utan min läsglas. Så därför faller oftast fotografering bort för min del. Dock så är det alltid både kul och berikande att se bilder till texten blir ju bättre så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när du är på Mallis kan du nog ta några pauser. Du hinner ändå med att cykla 5-6 timmar effektiv tid om dagen, och det borde nog räcka.

      Det är många som inte fotar, så inte är det ett måste. Jag tycker det är lite kul, så jag kör på detta.

      Radera