söndag 26 januari 2014

Gran Canaria 2014 - Världsrekord, dag 1

Så var jag på plats i Playa del Ingles. Av olika anledningar är jag här själv i år, vilket känns lite underligt. Vid resan i januari brukar familjen vara med hela eller delar av tiden, och jag brukar alltid ha med mig bror. Nu är det inte så, men i och med att det mest bara är cykling som gäller kommer det nog gå bra ändå.
Jag slog troligen någon form av världsrekord i dag. Då tänker jag på min otroliga effektivitet sedan vi landade här på ön.

Tio i två lämnade jag flygplanet och satte foten på Gran Canaria. Därefter skulle bagaget hämtas, jag skulle vänta på den ordinarie flygbussen och åka med den i ca 30 km fram till den hållplats som låg närmast hotellet. Därefter skulle jag gå med packningen till hotellet, checka in, äta i matsalen, och bära upp all packning på rummet.
Därefter skulle all packning upp ur min cykelkartong (jag har ingen särskild resväska), och cykeln skulle monteras. Sedan skulle jag byta om och göra mig klar, gå till en affär för att köpa vatten och fylla vattenflaskorna och slutligen sätta mig på cykeln för dagens cykelrunda. Exakt 16.00 cyklade jag i väg på dagens runda. Det innebar alltså att jag fixade allt ovanstående på två timmar och tio minuter. Det tror jag är mycket svårslaget.

Dagens cykelrunda var mycket trevlig tillsammans med tre trevliga cyklister från Lycksele som jag träffat på flyget.
Det fungerade att köra med korta byxor och kort tröja, men mot slutet av rundan blev det ganska kallt då det både blev sent och blåsten som hela dagen varit rejäl, ökade ännu mer.

Vi började med att cykla Ayagauresturen. Efter att först cyklat 5 km, är det en slakmota på 2,3% i 12 km och sedan är det ca 2,3 km med närmare 8% lutning. Det är alltså en ganska så brant backe, men inte särskilt lång. Därefter är det mest utför under 12 km. Idag fick jag dock prova på ett spännande avbrott i denna nedförsbacke. Vi  svängde vänster och körde upp för en ca 1 km backe med i snitt 14,3% lutning och där det var som brantast ca 22%. När vi kommit upp rullade vi ned igen och fortsatte turen.

Efter avklarad runda ville vi köra lite mer, så det blev en tur in i Maspalomas innan vi tog kustvägen mot Puerto Rico. Vi körde ca 10 km, och sedan tvingades vi vända då solen nästan gått ned. Man vill ju inte gärna köra när det är helt mörkt.
Det blev en riktigt trevlig runda med effektiv rulltid på ca 2,5 timme och ca 1000 höjdmeter. Jag var tillbaka på hotellet vid 19.00 och då blev det en snabbdusch och en välbehövlig middag. Jag hade nämligen mer eller mindre omedvetet kört en train low-variant i dag. Ingen vidare mat (brukar ju bli så under flygresor) under dagen och sedan stressa för att hinna ut på en cyklerunda. På den 2,5 timme långa cykelrundan blev det 1,5 liter vanligt vatten och inget annat. Kanske inte optimalt, men nu blev det så här.

Efter middagen var det dags att städa undan här på rummet, då det såg ut som ett bombnedslag efter all stress inför cykelrundan.
Jag har redan förberett allt inför morgondagens cykelrunda som förhoppningsvis startar vid nio. Det enda orosmolnet är hälsan. Det fungerade helt okej idag, även om det kändes att allt inte är helt på topp. Dock känns det i kroppen att det verkligen balanserar. Jag fortsätter att äta medikamenter och hoppas på det bästa.

Ja, då är det sovdags, I morgon hoppas jag få berätta om ännu en riktigt bra cykeldag.
På grund av bedrövlig internetuppkoppling blev det inte fler bilder idag. Jag ska se om det går att lösa de närmsta dagarna.