måndag 3 februari 2014

Steg två avklarat

Så var ytterligare en månad av förberedelser avklarad. Januari är slut och det är dags att blicka vidare.

Jag brukar ha försäsongen indelad i 4 steg. Ett första mycket lugnt steg i oktober-november.

Under steg 2 (december och januari) kör jag lite hårdare. I slutet av detta steg blir det mycket distans på Gran Canaria.

Därefter är det dags för Steg 3 som pågår under februari och mars. Då fortsätter träningen på trainer, och tanken att ytterligare öka träningsmängden. I slutet av steg tre blir det mycket mängdträning på Mallorca.

Förhoppningsvis har träningen i detta läge flutit på som tänkt och gjort mig förberedd inför det sista steget som börjar i april. Jag övergår då till cykling utomhus och träningen ökar ytterligare ett steg. Målet är att formen ska vara bra i början av juni.

Efter januari månad som innefattat 19 timmar trainer och 28 timmars cykling på Gran Canaria går vi nu över till steg 3 i träningen. Jag måste säga att januari varit mycket lyckad och nu hoppas jag att det fortsätter att flyta på även framöver.

Idag körde jag ett lugnt pass för att mjuka upp kroppen efter en gedigen träningsvecka och göra mig klar för kommande träning. Det blev 80 minuters cykling i jämt, relativt lågt tempo.

Den vecka som kommer blir det träning måndag, tisdag, lördag och söndag. Onsdag till fredag är jag på konferens med arbetet, så då är ingen träning möjlig. Jag tror dock inte att det är helt fel med tre dagars vila med tanke på den mängd träning jag nu kört. Förhoppningsvis blir kroppen fräschare och jag kan då köra hårdare därefter.




4 kommentarer:

  1. Du kör på hårt med bara en vilodag efter en 28-timmarvecka och sedan träning tre dagar på raken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte optimalt. Det är dock inte heller alls optimalt att vila en massa i början av veckan när jag vet att det inte blir någon träning alls på tre dagar. Helst hade jag vilat lördag, måndag, onsdag och fredag. Nu är det som det är när man inte är proffs och då har ett arbete att sköta. Man får göra det bästa av saken. Känner jag mig väldigt seg ikväll blir det dock mycket kort och lugnt.

      Radera
  2. Aja! Som jag ser det så känner du säkert av i kroppen om det är ok att köra eller inte. Man brukar känna om det är för mycket. Angående dina timmar 47st! Det var fasen inte illa. Starkt!
    Dina steg kallas i trainingpeaks för base1, base2 och base3. Så vi har rätt lika träningsplanering ändå :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas göra rätt bedömning. Tittar man på min vilopuls under veckan borde kroppen som helhet i alla fall vara redo för träning. Sedan kan ju benen i sig vara sega.

      Ja, du ser. Likartad träning kan heta och benämnas på många sätt. Om vi är två som har likartat upplägg kan det ju inte vara fel.....

      Radera