söndag 21 februari 2016

Granola recept - Hemgjord och fantastisk!




Att göra sin egen granola är lätt, du får själv välja ingredienser och det blir både nyttigt och gott.

Här ovanför ser du slutresultatet med egenmixade bär och kvarg som du toppar med min granola.

Hur gör jag då?

Jag har en grundtanke om vad min granola ska innehålla, men jag har inga exakta proportioner på hur mycket det ska vara av varje ingrediens. Det blir lite som det blir. Men det blir riktigt gott varje gång.
Alla torrvaror utom kakao och kanel
Det gör att mängden som jag anger nedan är en höftning hur det brukar kunna se ut. I dag när jag gjorde ny Granola höll jag lite koll, så ungefär så här såg det ut i dag. Viktigt att observera är också att jag gör en väldigt stor sats, så många av er kanske vill halvera eller liknande.

Innehåll

Steg 1
Pumpakärnor 3 dl
Blandade nötter 3 dl
Solroskärnor 2 dl
Sesamfrön 0,5 dl
Fiberhavregryn 12 dl
Puffat ris 8 dl
Fikon (torkade och hackade) 1 påse
Cocosflingor 0,5 påse
Psylliumfrön hela 0,5 dl
Linfrön - hela 0,5 dl
Chiafrön 0,5 dl

Steg 2
Kanel 75 gram
Kakao 2 dl

Steg 3
Äggvita 6 st
Cocosfett 15 gram
Honung/sirap eller dylikt 1 msk
Vatten 2,5 dl


Jag brukar använda två olika bunkar för att det ska rymmas. Först rör jag ihop allt i Steg 1.

Därefter fördelar jag kanel och kakao i blandningen.
Alla ingredienser på plats förutom vätskan
I en separat bunke vispar jag sedan äggvita, smält cocosfett, sirap/honung och vatten.

Vätskan hälls sedan ned i bunkarna, och sedan fördelar jag snabbt så att allt blir fuktigt.

Tre plåtar med bakplåtspapper är sedan tidigare framplockade. Jag tar bunke 1 och fördelar jämnt mellan de tre plåtarna. Sedan gör jag samma sak med den andra bunken.
På en plåt innan blandningen ska in i ugnen

Sedan hivar jag in allt i ugnen på varmluft. Sätter ugnen på ca 170 grader. Lite då och då rör jag om på plåtarna. Det är viktigt, då det annars riskerar att bli bränt på kanterna utan att det är klart i mitten.

En viktig sak att tänka på är att kanel och kakao gör blandningen mörk, så luras inte att tro att det är nästan bränt och ta ut blandningen för tidigt. Å andra sidan finns också risken när du vet detta att du har blandningen för länge i ugnen.

Utgångspunkten är att när Granolan verkar torr tar jag ut den och låter den svalna i rumstemperatur innan den åker ner i burkar. Ett sätt att kolla är att ta upp en liten bit och känna hur den känns. Sedan är det också så att när den legat i rumstemperatur ett tag uppfattas den torrare än när den är varm.
Ungefär en tredjedel av totala mängden

I dag blev det 45 minuter i ugnen innan jag tog ut Granolan och låt den svalna på plåtarna. Nu har du en krispig Granola som håller sig fräsch länge.

Ja, då var det klart. Bara att njuta av en nyttig och god Granola. Hur länge det räcker? Lite för kort tid, då det är så otroligt gott.

Prova gärna receptet och återkom med vad du tyckte.

Vill du inte missa det jag skriver kring kost, träning, tävling, vila och livet. Gå in på min sida och gilla. https://www.facebook.com/tomasastrom.cykelochlivet/?fref=ts

4 kommentarer:

  1. Spännande - fixar müsli sedan många år tillbaka med mandel, solrosolja och in i ugnen, dock rågflingor i stället för puffat ris. Är riset nyttigt, gott, mättar bra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns nog många väldigt goda varianter, sedan fastnar vi alla ofta vid en variant och kör på. För mig är det blandningen som blir grejen och i detta passar puffarna bra då jag tränar mkt och tycker att det är bra kolhydrater. Innehåller endast ris, och är ganska lätta. Inget tillsatt socker. Totalt sett mättar min blandning mycket bra, är nyttig och framför allt väldigt god.

      Radera
  2. Tack för receptet!
    Och gott blev det. :-) Passade på att göra en skafferirensning vilket resulterade i ökad mängd mandel, melonkärnor samt torkade (saltade) sojabönor istället för rispuffar så jag vet inte exakt hur god din blandning blev. Kan dock vara ett tips med sojabönor om du vill öka på mängden protein då de har högt proteininnehåll och bäst proteinkälla bland vegetabiliska produkter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter great. Exakt gör jag också. Man tar vad man haver och det går att variera på olika sätt. Sojabönor låter som en bra idé. Ska prova vid tillfälle.

      Radera