söndag 22 juni 2014

Cykelvasan 2014, trots allt


Efter en helg på sjukhuset kom jag hem just före tio i förmiddags. 10.30 gav jag mig ut på en MTB-runda med Helmersson. Han komponerade som vanligt en mycket bra och utmanande runda med många höjdmeter. Det var både trevligt och givande. Synd för er andra som inte kunde hänga med.

Efter drygt två timmar var jag hemma och då blev det tunnbröd och gravad lax till lunch.

Nu är det för övrigt klart med start i Cykelvasan 2014. Detta trots att jag efter fjolårets misslyckande var jag rejält frustrerad och hade bestämt mig för att hoppa anmälan till årets tävling. Det blev inte heller någon anmälan när det skulle göras.

 Jag var inte intresserad av att starta i startled 38 eller liknande, och det finns ju inga garantier att man kan seeda sig till en bättre position. Även vid seedningstävlingar kan man ju krascha eller så kan cykeln haverera som den gjorde på fjolårets cykelvasa. Då står man där med ett dåligt startled och en startplats. Bror och övriga från Vännäs som haft lyckade insatser på Cykelvasan 2013 och därmed fått bra seedningar anmälde sig dock.
Har lastat av Cykeln inför 2013 års tävling. Då var jag fortfarande på gott humör......
Förra helgen var jag för andra året i rad med i Krafttrampen. I fjol hade jag redan bestämt mig för att starta i Cykelvasan, men hoppades via Krafttrampen seeda upp mig en del. Loppet gick över förväntan och jag fick vid Cykelvasan 2013 flytta fram från led 38 till led 3.

I år kände jag att jag var starkare än i fjol, men missödena var fler. Det blev en krasch för mig där jag och bror förlorade tid och sedan fick jag ett cykelhaveri där bakhjulet låste sig. Bror körde in i mig och kraschade. Han cyklade vidare, men helt klart påverkad av den rejäla smällen. Själv blev jag stående nästan fyra minuter innan jag fick till hjulet så jag kunde cykla vidare. Sedan fick jag cykla själv sista 15 km. Jag körde om ett antal cyklister och han till slut även i kapp bror. Vi fick samma tid, vilken var mer än 3 minuter snabbare än i fjol vilket hade varit 7-8 minuter snabbare utan missöden.

Det visade sig senare att tiden räckte till att starta i led 2, alldeles bakom de allra bästa från eliten. I och med detta bestämde jag mig för att försöka få tag på en startplats vilket nu lyckats.

Så nu inriktar vi oss på ytterligare en MTB-tävling i mitten av augusti. Även i år verkar vi bli närmare 10 stycken från Vännäs CK - inte dåligt.

För egen del kändes fjolårets cykelvasa allt annat än bekväm de första sex milen och varken jag eller cykeln var med mig. Frambromsen låg på och själv kände jag mig urlakad. Vi höll dock ändå ett hyfsat bra tempo. Sedan blev det ca 10 km då det började kännas klart bättre, men det avslutades med totalhaveri. Ja, vi får se om känslan och resultatet blir bättre 2014.
I fjol nådde jag aldrig fram till mållinjen. VI får hoppas det går bättre i år.

3 kommentarer:

  1. Ah härligt! Kan bara önska dig och dina kamrater lycka till!
    Eller som en cykelbroder säger när det ska önskas lycka till med skrock!
    Skitfiske!
    ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Mazze. Nu gäller det "bara" att komma till start, slippa krascher, cykelhaverier, att formen finns där och att resultatet blir ok. En bit innan man är i hamn....

      Nu fick jag lära mig något nytt, vilket visar att jag ännu har mycket att lära inom cyklingen. Hade inte hört talas om något Skitfiske. Men tack, i alla fall.

      Radera
  2. Inte jag heller förrän en cykelbroder sa så, jag var tvungen fråga. Man ska alltså bara säga skitfiske så blire bra, akta dig för att önska lycka till det är tydligen det som ställer till allt... ;-)

    SvaraRadera