tisdag 26 juli 2016

SM-banorna i Halmstad, förberedelser och lite annat smått och gott

Ja, då väntar dag fyra på Hagöns Camping här i Halmstad.Vädret har hittills varit osannolikt bra. Redan på morgonen har temperaturen legat på 24-25 grader och det har gällt även sent på kvällarna. Mitt på dagen har det varit strålande sol och ca 30 grader i skuggan. Det allra mesta är bra med fint väder, men det är klart att det blir lite väl varmt i husvagnen. Där har vi haft temperaturer på närmare 40 grader. Det är ganska lätt att bli uttorkad då det inte finns någonstans att "krypa undan" där det är lite svalare.

Men jag ska inte klaga, jag gillar värme och fint väder. Nu verkar också vädret förändras och det ska bli kallare och eventuellt också lite regn de närmsta dagarna. Snabbt kommer vi att längta till den tropiska hettan.

Tyvärr verkar vädret slå om fullständigt till helgens SM-tävlingar. Det blir nog inte så kallt, ca 17-19 grader, men däremot regn. Det känns ju inte optimalt på något sätt. Särskilt för säkerheten.

Vad har vi då gjort dessa dagar? Ja, sonen har haft möjlighet att bada i havet alla de första tre dagarna. Sedan var Katten med och cyklade en etapp av Laholms 6-dagars i går på 144 km. Jag och Melle åkte runt och hejade, myste på, fikade och tog en liten cykelrunda.
Vad gäller förberedelserna innan helgens begivenheter åkte vi alla tre i lördags med bilen till startplatsen för både linjeloppet och tempoloppet i SM. Vi parkerade bilen och cyklade alla tre tillsammans linjebanan.
Den kändes som gjord för mig med en åkbacke mot slutet som passar åkstarka cyklister och är man lite större har det inte så stor betydelse. Jag var väldigt nöjd över detta och började luta åt att starta i linjeloppet trots att det ligger dagen före tempot med risken att jag är extra seg i min större chans, tempot.

Nu senare har jag fått information av Tom Pietälä att linjebanan detta år kommer att köras åt andra hållet, dvs medsols. Det innebär helt plötsligt att banan är mycket sämre för mig. Istället för avslutning på bredare vägar med åkbacke, är det nu smalare vägar och brantare backe. Inte bra för mig som både är lite feg och lite tung. Senast i morgon förmiddag bör jag ha beslutat om jag kör linjen på fredag, detta utifrån hur mina förberedelser ska se ut. Den nya informationen rubbade mina cirklar och nu överväger det mot att skippa linjen.

Hur som helst. Efter att ha cyklat linjebanan tillsammans (även om det blev fel väg), fick Melvin vila och spela lite spel. Jag och Katten rullade så tempobanan tillsammans, men med linjehoj. Den visade sig innehålla ca 130 höjdmeter, många öppna fält, få ställen där det är platt, men inte heller branta backar. Mot slutet väntar så en tvådelad backe, den jag trodde vi hade på linjen. Först ca 700 meter med 3% lutning, därefter 500 meter där det är relativt platt och sedan drygt 500 meter med ca 4% lutning uppför. Det blir helt klart jobbigt att trycka uppför när du redan cyklat 26 tuffa kilometrar av tempoloppet. Men klättringen passar bra. Bara att trycka på och farten kan bibehållas ganska hyfsat.

I början och då således i slutet av banan är det tekniskt. Ja, vi rullar samma väg ut och tillbaka med vändning. Banan börjar utför i ca 200 meter. 90 graders sväng och sedan småsvängigt ett tag tills en nästan 90 graders sväng till höger, 150 meter senare 90 grader till vänster 50 meter 90 grader till höger och sedan mata på innan du når backen som jag nyss beskrev. I dessa trixiga svängar går det både att vinna och förlora tid, och dessutom åka av banan om du är okoncentrerad har för hög fart, eller bara har otur.

Så trixigt i 2 km, kraftigt utför i ca 2 km, sedan böljande fram till vändningen i 11 km. Vändning, 11 km böljande, den långa åkbacken och slutligen 2 km trixigt på slutet.

Jag och Katten rullade alltså igenom denna och jag höll mig på MAF-intensitet med Katten i rygg.

Dagen efter, alltså i söndags åkte jag tillbaka till banorna. Nu med tempohojen i bilen. Jag rullade de första 2 km 2 ggr fram och tillbaka. Sedan rullade jag de första 5 km av banan med medelhård intensitet, och sedan samma väg tillbaka. I klättringen hade jag hyfsat tryck. Benen var tyävrr inte riktigt så pigga som jag önskat.

Framme vid bilen bytte jag framhjul, då jag ännu inte bestämt mig vilket hjul som ska användas på tävlingarna. Jag rullade samma väg igen vilket innebar totalt 10 km.

Slutsatsen efter 10 km med vardera framhul var att mitt Zipphjul rullade något bättre utför, och det gick något snabbare uppför med Reynoldshjulet. På övriga partier uppfattade jag att zipphjulet kanske gick något snabbare. På de tekniska delarna kändes Reynolds något bättre. Rent objektivt ska Zipphjulet vara snabbare, men jag är mer van vid Reynoldshjulet. Det blir till att fundera vidare.

Testet gav alltså  inte ett tydligt svar.Totalt blev det ca 30 km cykling och jag fick rulla den tekniska delen av banan 4 ggr tur och retur, och dessutom åkbacken två gånger. Det var bra.

I går ägnade vi större delen av dagen åt Kattens cykling och sedan blev det bad för sonen och en del praktiskt att göra. 

Efter middagen var det så dags för den sista riktiga förberedelsen inför helgen. Det innebar att rulla hela tempobanan i ca 85-90% intensitet. Det är ganska så hårt, men utan att maxa. Slutsatsen efter dessa 30 km är att jag gissar att det kommer behövas en snittfart på över 45 km/h för de som har planer på att ta medalj. Det är alltså en riktigt snabb bana. Hur jag ska nå dit är frågan?

På min runda igår låg pulsen kring 80% av max och effekten på ca 85% av vad jag hoppas uppnå på lördag. Det kändes bra vad gäller kondition och puls, medan benen var sega. Igår fanns det i alla fall inte några 15% mer att plocka ut ur benen och därmed i effekt. Här behöver det hända en hel del de närmsta dagarna om det ska vara möjligt att konkurrera på SM.

Nu väntar 3 dagar helt utan träning. Jag ska nu vila och hoppas att kroppen och framför allt benen nu ska bli starkare än någonsin förr. Sedan är det "bara" att hoppas att jag håller mig frisk och att cykeln håller ihop på tävlingsdagen.

Det blir alltså vila tisdag-torsdag. På fredag blir det antingen start i linjeloppet eller så kommer jag att köra ett kortare cykelpass. På lördag är planen att stå på start i tempoloppet. På söndag är det lagtempo och då får jag tyvärr inte vara med då jag inte har någon lagkamrat på plats.

I dag ska hela familjen på Äventyrslandet här i Halmstad. Sonen är riktigt taggad. Hur vi fyller onsdag och torsdag återstår att se.

Ha en nu en bra dag. Jag återkommer.

4 kommentarer:

  1. Då var det ni som hejade på oss igår. Roligt bli på hejad så där. Jag cyklade i gröna sävast CK kläder i tätgruppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart ska vi heja på varandra. För övrigt verkade ni ha bra fart. Hoppas det gått bra även idag.

      Radera
    2. Idag eller igår blir det. Då cyklade jag med min sambo så det vart ett lugnt långt pass.
      Ja vi hade bra fart 38.9 i snitt första 11.3 milen när jag fick släppa fick lite krampkänning.
      Men rullade in med 38.3 i snitt synkade solo dom sista 3 milen.

      Radera
    3. Bra med lite olika fart och sällskap olika dagar 😊.

      Bra jobbat för övrigt och bra snittfart den dag vi var på plats!

      Radera