torsdag 2 mars 2017

Mallorca - kort och hårt

Gårdagens resa till Mallorca gick fint och allt flöt på bra. 

Cyklarna höll för resan och hotellet var fint.

Vi kan nu också konstatera att maten är god, att det finns mycket att välja på och att restaurangen är mysig. Dock är den lite liten och då det är hårt tryck har de svårt att hinna med att få fram ny mat.

I morse gav jag mig ut på en kortare cykeltur medan Katten var kvar på hotellet. Katten gjorde lite Yoga, läste bok och tog det lugnt.

Eftersom min cykling skulle vara kortare var planen att istället köra hårdare.

Först skulle jag dock ta mig ur Playa de Palma och trodde att jag hittat en bra genväg för att slippa den ojämna strandpromenaden på ca 5 km. Utfallet blev fail. Efter lite snurrande var jag dock på rätt spår. Lär dock inte bli samma genväg igen.

Jag har som många av er vet, under nästan en månad haft en kropp som inte svarat. Nu har det varit något bättre sista veckan, men inte alls bra.

Så kommer man ut i fint väder och trevliga vägar. Då är det som grönbete.

Kroppen både känns bättre och är bättre. Cykling utomlands är verkligen bra.

Så var det då dags för hårdkörning efter kustvägen åt öster. Vägen är bred, bra och det är motlut mest hela tiden.

När jag tryckte på kändes det förvånansvärt bra. Då det fortsatte så bestämde jag mig för en fortsatt satsning.

Jag tänkte ge mig vid 20 minuter, men bestämde mig för att 30 minuter var lämpligt.

Rullade lugnare en bra stund och vände sedan tillbaka. Körde nu ytterligare 30 minuter ganska hårt, men en del under FTP.

Sedan medelintensivt igen tills jag nådde strandpromenaden och bara hade ca 5 km till hotellet.

Det blev ett riktigt bra och jobbigt pass. En timme hårt, en timme medelintensivt och 30 minuter lugnt.

När jag matade in träningen i träningsprogrammet förstod jag varför det kändes en del i benen. Jag hade rullat de två timmarna i mitten av träningen på i snitt 324 watt och med den hårdaste halvtimmen ett snitt på 378 watt. Med tanke på hur dåligt det varit på slutet är det nästan så man tror effektmätaren visar fel, men hur som kalibrerade jag den igår. Det är inte ofta klockan visar en snittfart på 38 km/h under 76 km med en hel del höjdmeter och utan sällskap.

Trots en kortare runda lär jag nog vara lite sliten i morgon.

Tillbaka på hotellrummet och sedan har jag varit med Katten resten av dagen. En bra dag.

4 kommentarer:

  1. 38 i snitt solo på en mallisrunda, då är du stark Tomas!
    Ha det så bra nere i värmen, 2 mån kvar tills vi åker.
    Ser fram emot lite inspirerande bilder på bloggen.
    /Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fredrik😊. Det börjar närma sig. Ska försöka få till lite fina bilder. Dock lite svårare än vanligt då jag inte hinner långt upp i bergen och det är lite mindre sol, dessutom.

      Radera
  2. Bra kört Tomas, må bäst nu! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mazze😊. Ja, vi jobbar på bådas mående.

      Radera