torsdag 6 april 2017

Mallorca - Stormar och Petra

Dag 3 på ön hade vi sovmorgon. Avfärd först 10.30. Men då var det också en återhämtningsrunda på programmet.

Vi skulle till torget i Petra och äta lunch och sedan rulla tillbaka.

När vi rullade igång visade det sig dock ganska snart att planen om återhämtning gick om intet. Det blåste nämligen storm.
Inte var det så varmt heller.

I vanliga fall hade det rullat på fint ända fram till Petra, men istället för en fin fart låg jag i spets i typ 22 med en intensitet motsvarande ca 35 km/h.
Det var kantvind vilket innebar att fördelen att ligga bakom var mindre än vanligt och med några mil kvar till Petra var det flera som började bli lite spaka.
Jag rullade med kontrollerad intensitet i täten, så utifrån det var jag inte så ansträngd. Dock började förkylningen kännas av. Jag som var lite bättre inatt och på morgonen. Surt!

Efter drygt 60 km och nästan 2 timmar och 20 minuter var vi framme i Petra. Det tar tid när vindarna är emot.
Vi tog en lång paus med pizza och sedan kaffe.

Pizzan var riktigt god och vi hade en trevlig stund. Dock var det lite kallt då vinden kom åt oss trots hus på alla sidor.

Efter ett tag dök Gimonäs CK upp, så vi tog ett snack med dem.

När vi gav oss av igen var det sol, lite varmare och bättre vindar. Det gjorde att det rullade på fint.

Några hade önskat närmaste vägen hem, vilket gjorde att jag körde på känn två gånger och avvek från min ursprungliga plan. Den ena gången blev det närmare, medan den andra bara innebar lite snurrande och några kilometer extra.
De sista milen gick riktigt fort med medvind och stora delar utför.

Vi summerar dagen med nästan 120 km och ca 4 timmar och 20 minuter. Min snittpuls var låg på 118 slag, så för egen del blev det en lugn distansrunda totalt sett.

Däremot är mitt allmänna mående sådär. Det kändes som det var på väg att bli bättre i morse, men nu känns det som det vänt igen.

Hur det blir i morgon? Osäkert. 

För det första verkar det bli dåliga vindar och risk för regn, så vår tuffaste runda som skulle ske i morgon får bli en annan dag. 

Det innebär att vi antingen kör en av våra andra planerade rundor där vi inte ska upp i bergen i morgon, eller tar vår vilodag dag 4 istället för dag fem. Det ser nämligen ut som att de sista dagarna erbjuder bättre väder.

För egen del lutar det nog mot vila även om övriga kör. Är det vilodag behöver jag inte fundera. I annat fall får jag känna hur kroppen känns när jag stiger upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar