torsdag 25 maj 2017

Uvex EDAero - hjälmtest

Ikväll blev det en tur på tempohojen. Den gav mig lite tankar om lite justeringar av sittställning, vilka jag återkommer till. Jag kommer att fortsätta att prova imorgon.

Som jag skrev i förrgår har jag inlett ett samarbete med Uvex och Sportbutikonline.se. 

Jag kommer att börja med att bland annat testa en av deras high-end produkter som jag tycker ser tilltalande ut.

Det är Uvex Edaero. En cykelhjälm av aeromodell som tagit mycket inspiration av tempohjälmar, men som samtidigt har en utformning och en ventilation som ska möjliggöra att den används i dagligt bruk på racern.

Ska bli mycket intressant att se hur bekväm den är, om den verkligen har så bra ventilation som hävdas och om den känns snabb.

Jag kommer nu att prova denna hjälm ett tag framöver och inom kort kommer ett första omdöme. Själv tycker jag att hjälmen ser tuff ut vid ett första påseende, men den har helt klart en annat utseende än vad som är vanligt.

Jag provar en röd/vit som jag tänker passar till våra klubbkläder, men den finns också i vit/svart och svart/vit.

Uvex hävdar att denna hjälm skyddar extra bra, och gör dig extra snabb. Hoppas det stämmer, för det är ju helt klart ganska avgörande aspekter. Ja, sedan är det viktigast att du känner dig som ett med din hjälm. Det vet du oftast inte förrän du provat ett tag.

Nedan ser du vad Sportbutikonline.se bland annat säger om denna produkt. För mer info, klicka här.

Snabbare, svalare och energisnålare
Every Day Aerodynamics (EDAero)  är enligt vår åsikt ett mindre mästerverk som är utvecklad genom datorsimulering och en ingenjörskonst baserad på  professionell know-how inom elit racing. Hjälmen kombinerar tempocyklisternas behov av en droppformad aerodynamik med en suverän ventilation som gör att den kan användas i alla sammanhang. Energiuttaget minskar med upp till 16 Watt vilket motsvarar 1 minut och 25 sekunder på en sträcka av 40 km där medelhastigheten är kalkylerad till 38km/h. Med uvex EDAero vinner du tid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar