måndag 5 juni 2017

Stockholms 4-dagars, Arlanda Test track: Maxpuls med oro och framgång, effektrekord och inte tillräckligt bra

Idag var det åter dags för tävling. Tredje deltävlingen i Stockholms 4-dagars och även en av många tävlingar i Sverigecupen. Jag skulle därför ta mig från Nynäshamn till Arlanda. Där ägde ikväll Arlanda Test Track rum. 12 varv på en svängig testbana. Varje varv var ca 2,4 km.

Innan det var dags för tävling skulle jag dock packa ihop allt, åka norrut och även snabbt titta på linjebanan för den fjärde deltävlingen.

När jag började packa ihop fick jag min högsta puls för dagen. Jag inser helt plötsligt att min tempohoj inte är på rummet. Det har den inte varit på flera dygn. Hur kan jag ha missat det!!!???

När jag upptäckte detta gick jag snabbt upp i maxpuls. Jag visste ju att jag tömt bilen. Trots det sprang jag till parkeringen. Mycket riktigt - ingen cykel.

Oron ökade. Var hade jag ställt cykeln? Var den stulen?`

Många tokiga tankar kom. Skulle jag gå in på hotellet och söka i "upphittat". Skulle jag nu söka och få hjälp via nätet, eller vad skulle jag göra. Jag som skulle byta klinga på cykeln nu på torsdag. Hur skulle det nu bli med det?

Jag visste ju att jag gått in med cykeln på boendet, men vad hade hänt sedan?

Jag gick runt och sökte. Så i fjärran såg jag den!! Jag hade fått min vinst för dagen. Cykeln stod i en korridor. Jag kom nu ihåg att jag gått in i fel korridor när jag för första gången skulle till mitt rum. Jag hade cykel och en massa andra grejer. Jag lämnade cykeln, sökte rätt på rummet och skulle sedan hämta cykeln. Det hände inte..... Så nu hade den stått i en korridor i två dygn, och den var kvar. Tur som en tokig är sammanfattningen.

Tävlingen i kväll då? Ja, den var lite både och.
Innan dagens tävling

Ca 70 anmälda cyklister på en smal svängig bana med ett brett och långt upplopp. I fjol var jag mest livrädd och låg längst bak hela tiden och inte mycket fungerade. I år var känslan bättre. Kurvtagningen var bättre och jag var starkare. Däremot är tekniken för dålig i svängarna och det innebar att jag började längst bak. Tog mig långt fram vid den långa rakan i slutet av varven, men i den skarpa vänstersvängen i slutet av rakan trycktes jag in mot kanten och fick bromsa. Vips var jag i mitten igen och under varvet sjönk jag längre ned.

Så bestämde jag mig mitt i loppet för att inte avvakta efter rakan, och då fick jag istället en rejäl smäll i vänstersvängen, styret vek undan och jag var bara millimetrar från att gå i backen.

Efter det blev jag lite försiktigare, även om jag försökte få position, utan att lyckas.

Inför sista varvet var fältet samlat och det skulle bli spurt. Då det är så svängigt hamnar man väldigt många meter bakom om man är bland de sista som jag var. Jag låg på ca plats 45 när spurten drog igång.

Jag kunde inte gå på hjul hos någon, så jag fick köra en egen spurt där ingen annan var. Jag tog ca 25 cyklister och jag hade tryck kvar när jag nådde mållinjen. Platsen blev ändå inget vidare - 21:a.

Jag är inte heller tillräckligt bra när det svänger så här mycket. Kanske nästa är!?

Vad som däremot var bra, var att kroppen kändes riktigt stark och i den spurt jag drog upp själv slog jag personligt effektrekord på de 33 sekunder det tog till målet.

För totalställningen i Sverigecupen var detta inget vidare. Flera jag konkurrerar med var före mig och jag fick bara 2 poäng i dag. På de tre tävlingarna i helgen har jag nu 24 poäng, 3 poäng och 2 poäng. Totalt 29 poäng. Bara två poäng mer än i fjol på dessa tre deltävlingar, men jag känner att jag har varit bättre i år. Så känslan har varit bättre än insamlade poäng.

För totalen i Stockholms 4-dagars är det oförändrat. Jag skuggade Nicklas Näslund även idag. Han var ett hjul före mig på plats 20. Marcus Juneholt som ligger trea var efter mig i dag (vet inte hur mycket då det är fel på resultatlistan där han saknas) och Stefan Schützer och Hans Bergkvist som ligger 4 respektive femma var före mig, men fick inga bonussekunder vilket pallplatser ger. Med andra ord är allt oförändrat och jag ligger kvar på plats 2 inför sista deltävlingen i morgon.
Top 15 efter tre deltävlingar. Marcus Juneholt från Östra Aros saknas och borde ligga trea en liten bit efter mig.
Det lär rättas till inför morgondagens tävling.

Vi för göra ett försök och gå för segern, även om det förstås blir väldigt svårt. Men jag hoppas åtminstone hålla mig kvar på pallen. Vi får se hur det går. Markimlinjen startar redan 08.00 i morgon bitti, så det blir inte mycket vila innan vi är på det igen. Har förstått att den är ganska svängig, lite upp och ned och ganska smala vägar. Två varv på vardera 33 km står på programmet och åter ca 70 starka cyklister på startlinjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar