lördag 10 juni 2017

Train very low in the sun

Vilken dag!!

Första dagen detta år då det varit bra väder och jag samtidigt varit hemma. Vi firade med att jag, Katten och Tjäder tog en lite längre cykelrunda med fika på vägen.

Vi ställde in siktet på Café Mjölnaren på Vindelns Camping och rullade igång med korta ben och armar och en sol som lyste upp tillvaron.

De första två milen gick väldigt lugnt och vi snackade om det ena och det andra. Framme i Tvärålund tog vi höger och hade då ca 20 km till fikat. Några fartökningar på vägen med överlag fortsatt lugnt och en njutning.

Riktigt skoj när det är så här, och dessutom var vindarna goda, så det rullade på över 40 km/h utan större insats.

Framme vid Caféet och en liten paus. Katten körde på en baguette och hallongrotta. Tjäder någon form av chokladkaka. Kaffe för båda.

Själv körde jag train low och fick nöja mig med kaffe och till det en medhavd Proteinbar. Det innebar 291 kalorier och 7,2 gram kolhydrater. För att det skulle bli riktig train low i dag hade jag också hoppat frukosten, så denna bar var det första jag åt för dagen och sedan blev det inget mer förrän träningen var klar.

Anledningen till att jag ändå tillförde lite energi vid stoppet var två. För det första blir det lite trevligare och godare med en bar till kaffet. För det andra var målet att i dag få slut på kolhydrater i benmuskulaturen, men utan att det skulle bli tomt i levern. Blir det tomt även där går du in i väggen, och det hade jag ingen lust med.

Vi satt en längre stund i solen och hade det skönt.

Sedan rullade vi vidare. Via Rödåsel tillbaka till Vännäs. Till att börja med var vindarna ganska bra och nu ökade vi lite. Jag låg främst och körde MAF i ca 30 minuter, vilket innebar ca 140 i puls och närmare 300 watt. Perfekt att köra på lite just här då det mest går lite utför och det är bekvämare att ligga i rygg än på andra ställen.

När vi så svängde höger till Rödåsel och hade några mil kvar väntade en fin motvind under lång tid. Vi tog det åter lugnare, men självklart tar en så bra vind energi.

Tillbaka hemma stod klockan på ca 96 km och drygt 3 timmar.

Jag hade bestämt mig för att cykla minst fyra timmar och sluta först när det kändes i benen att kolhydraterna var slut. Det blev därför en extra runda. Första milen med Tjäder då jag följde honom hem. Sedan mot Brån för att vända vid Rödtjärnsbacken. Rejäl motvind nu, och det gick inte fort. Efter vändningen desto fortare och det blev också lite tryck i pedalerna.

När jag ställde in cykeln i cykelrummet visade klockan 136 km och 255 minuter. Lugnt större delen av dagen, men nu efteråt känns det förstås att jag varit kolhydrattom. Det blev därför mat direkt. Så tidig middag, vilket inte var fel då jag inte ätit frukost eller lunch.

Riktigt bra och trevlig dag. Nu hoppas jag vädret i alla fall är hyfsat så det kan bli cykling i morgon också. Tyvärr verkar det bli ganska kallt och delvis regn.