måndag 27 november 2017

150 minuter intervaller borde ge en skjuts

Efter en weekend på tur avslutade jag nu söndagen med lite träning. Då sonen varit med mormor i helgen och vi inte varit med honom ville vi att åtminstone en av föräldrarna skulle vara med honom tills han skulle sova.

Då Katten skulle på yoga vid sju var jag med sonen tills hon kom hem vid nio. Då började jag göra mig klar för träning och hon nattade sonen.

För att få bästa möjliga utfall av träningen tror jag på en rejäl periodisering både av intensitet och mängd. Såväl i det korta som långa perspektivet.

De senaste veckorna har det varit mycket mängd och mindre av intervaller. Därför var det denna vecka dags för mindre mängd träning, men väldigt mycket intervaller.

Det blev också många vilodagar till skillnad mot tidigare veckor då jag max haft en vilodag per vecka.

I veckan har jag endast tränat 4 dagar och därmed haft 3 vilodagar. Den totala träningstiden blev bara drygt 7 timmar. En mycket större andel än vanligt av den tiden blev dock fylld av intervaller. Närmare bestämt 150 minuter effektiv tid. Det ger intervaller på 34% av träningstiden, vilket är en väldigt mycket större andel än vad det brukar vara. En del av intervalltiden har legat under FTP och en del över eller mycket över.

Av de 150 minuterna intervalltid har ca 60 minuter legat lite under tröskel, 30 minuter lite över tröskel och 60 minuter på 420-650 watt. NP för de 150 minuterna hamnar över tröskel.

Ja, vad bidrog då dagens träning med?

Efter en lugn uppvärmning körde jag en ganska tuff timme. Jag började med 12 minuter där jag körde en minut en bit över tröskel och sedan 30 sekunder en bit under tröskel. Jag upprepade detta 8 ggr. Det landade på ett snitt av 356 watt.

Efter 8 minuter på ca 230 watt blev det 12 nya minuter. Denna gång 12 gånger 30 sekunder mycket över tröskel och 30 sekunder ganska mycket under tröskel. Det blev 355 watt i snitt när intervallen var över.

Efter 6 minuter på ca 230 watt blev det en sista 12:a som genomfördes som den första förutom att snitteffekten blev lite lägre, 347 watt.

Lugnare i 4 minuter och sedan avslutade jag med 6 minuter på 348 watt.

Ja, med detta upplägg rullar en timme på ganska bra. 42 minuter med intervaller och 18 minuter lugnare cykling under timmen som landade på 326 watt.

Efter en ganska jobbig timme avslutade jag med 40 minuter lugn cykling. Vips så hade två timmar gått. Sammantaget fanns det en hel del sparat vad gäller puls. Benen kändes piggare än tidigare i veckan, men det är fortfarande så att benen känns tröttare än vad pulsen anger att de borde.

Ja, då blir det lite sömn och sedan börjar en ny vecka. Förhoppningsvis med en bra blandning av familj, arbete och träning.

5 kommentarer:

  1. Hej Thomas
    Er der en grund til din Strava profil er privat? Når du skriver om det her???
    Mvh
    Morten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mårten
      Jag har hittills valt att inte ha Strava offentligt. Beror helt enkelt på att jag inte riktigt litar på mig själv. Är för mycket A-människa och tänker att risken är stor att jag inte kör enligt min plan för träning utan istället försöker få fina tider på Stravasegment så det "ser bra ut" på Strava.

      Jag försöker bygga motivation inifrån då jag har lätt för att skapa yttre motivation. Detta är en av åtgärderna. Sedan har jag inga problem att rapportera mina resultat för delar där jag medvetet gjort något och som då förhoppningsvis låg i min planering.

      Av samma anledning har jag ännu inte valt att köra Zwift. Jag tror det skulle bli för mycket tävling för mig, och att jag inte skulle träna rätt saker och på rätt sätt.

      Kanske omprövar jag både zwift och strava, men just nu ser det ut så här. Jag tror ändå att jag är öppnare än de flesta andra kring hur jag tränar, vad jag tränar och hur det känns.

      Hoppas du och andra kan uppskatta det jag skriver även om jag ännu inte delar med mig av just Strava.

      Radera
    2. Hej igen.

      Jeg er ikke helt sikker på jeg følger dig.? Du siger du er for meget A menneske til at kunne køre et interval uden at kunne se bort fra et strava segment. Din strava profil har pr dags dato 10.685km kørt så du har en profil. Det er Ganske imponerende 10685 km taget i betragtning hvor du bor.:-)
      Jeg har selv rundet omkring 9000km men er på ingen måde i nærheden af din klasse(trods coach)! Derfor ville det være fint om du bakkede dine artikler op med lidt mere end bare ord.
      Alt andet er vel i cykel verden ikke andet end snak.?

      Mvh
      Morten

      Radera
    3. Jo, det stämmer att jag har Strava för egen del. Där har jag några få segment jag brukar följa för att se min egen utveckling de gånger jag har det som mål.

      Vad jag menar är att jag vill undvika för mycket extern motivation. Dvs att om jag har Strava öppet för alla finns risk att jag kör hårt på ett Stravasegment för att "visa" en bra tid för andra när träningsprogrammet säger att jag ska ta det lugnt.

      Ja, mycket av min träning sker inomhus och även en hel del utomlands. Inomhus ger inga mil och i bergen utomlands kommer milen långsamt. Därför är det för mig svårt att komma mycket över 1000 mil per år trots att målet är minst 600 timmars träning.

      Ja, jag ska fundera på vad du skriver kring fler och tydligare underlag, och inte "bara" ord. Samtidigt är det på detta sätta jag skrivit länge och som uppskattas av många. Det har också passat mig och min personlighet.

      Ja, för många är det nog så att det är snack om det inte går att bevisa på Strava eller motsvarande.

      Nu är det ju ingen tävling att bevisa en massa siffror, utan jag tränar för att må bra, ha skoj och prestera på tävling.

      Bloggen är ett bra hjälpmedel för att följa upp min träning och att dela med mig av mina tankar kring träning och tävling.

      Min utveckling på tävling har hittills varit mycket positiv och jag hoppas att det fortsätter så.

      Radera
    4. Hej igen.

      Jeg er sikker på der er mange der følger dig og dine fortællinger er da også gode.:-)

      Personligt føler jeg bare at lidt data kunne støtte op om dine meget flotte resultater og dine høje watt tal. Ikke alle får Wild Cards af SCF.

      Jeg tror vi alle cykler/ kører race for at ha det godt inderst inde..

      Og bare fyi er en et strava segment ikke ligeså vigtigt for mig som at køre et forud bestemt interval.

      Radera