fredag 10 augusti 2018

Cykla 70 km för lite blåbär, 7 minutersintervaller och 30 km tempo

Det har varit tyst på bloggen sedan helgens bravader i Ås, Norge. Det har helt enkelt varit för mycket med det mesta så jag har inte haft möjlighet att prioritera skrivandet.

Vad har då hänt i denna vecka av total tystnad?

Vi startade hemresan på söndag kväll efter Nordiska. Sedan fortsatte resan hela måndagen och vi nådde hemmet redan vid 22 på kvällen. Ca 100 mil avverkade. Det blev alltså en dag tidigare än planerat, vilket kändes skönt.

På tisdagen blev det lite arbete och en hel del uppackning efter två veckor på tur.

På kvällen var det gemensam träning med Vännäs CK. Vi blev 6 stycken som körde intervaller runt Västeråsrundan. Det innebär att vi startar med intervaller efter hur snabbt vi tror vi kör sträckan som är ca 5 km. Vi kör sedan så hårt vi kan. Vi väntar in alla och sedan rullar vi 3 km till starten igen. För dagen körde vi ett lugnt varv och sedan 4 hårda varv och avslutade med ett lugnt.

Jag lyckades hålla jämn intensitet alla fyra intervaller som vardera tog ca 7 minuter. Snitteffekten på mellan 382 och 394. Hårt, men inte helt utsålt. Hade klarat att köra med samma intensitet någon/några ggr till.

Jag äter mycket blåbär och gillar ett visst märke av dessa. Tyvärr säljs de inte i Vännäs utan jag behöver köpa dem på annan ort. Nu var mina blåbär slut, så jag bestämde mig för att ta med mig en ryggsäck och cykla till Umeå, handla blåbär och cykla hem. Det tog drygt två timmar och det blev 70 km in i träningsdagboken. Sedan blev det ett riktigt gott kvällsfika där jag blandar frusna blåbär och propud. Det blir lite som glass. Sedan granola på det. Mums.

På torsdagen fortsatte arbetet då det är slut på semestern. Min plan var att cykla 2,5 timmar själv på kvällen.

Men så hörde en av klubbkamraterna av sig och ville ha sällskap. Trevligt. Han ville cykla ca 1,5 timme.

Det innebar att jag innan cyklingen med Fredrik och Helmersson på ca 50 km också tog en tur med tempohojen.

En timme skulle avverkas och jag tog riktning mot sträckan där vi brukar köra maxmilen. Det blev inte max, men jag hade bestämt mig för att köra 30 km på ca 300 watt. Det rullade på fint, åtminstone efter vändningen då det var en hel del motvind på vägen ut. För dagen körde jag med träningshjul, linjehjälm och kläder för linjelopp. Med den utrustningen landade de 30 km på en snittfart på drygt 42 km/h.

Sedan lugnt en stund för att totalt avverka 60 minuter. Det blev nästan exakt 40 km så totalt för kvällen 90 km.

Efter arbetet i dag har jag och Katten fixat inför kvällens gäster, bror med familj. Sedan har vi också fixat med husbilen. Det blev en trevlig kväll.

Sonen ville till farmor och farfar för övernattning från lördag till söndag, så då passar jag och Katten samtidigt på med en kort husbilstur med övernattning.

Jag återkommer med hur helgens träningar ser ut. Sedan rullar det vidare nästa vecka och till helgen är det tävlingar i Sverigecupen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar