tisdag 26 maj 2015

Det blir nog till att lägga ned

I kväll var det träning med Vännäs CK. Som vanligt var vädret toppen - spöregn och kyla. Vintertights, tjocka skoöverdrag, underställ, jacka, vindväst mm som klädsel. Är det mitten av mars? Aha slutet av maj. Det kan man inte tro.

Helmersson som är riktigt på G och i toppform hade föreslagit intervallträning och vi var 8 cyklister som dök upp för att köra oss trötta. Trött blev jag. Det blev uppvärmning i ca en mil och sedan var tanken att köra sju intervaller med 2 minuters vila emellan.

Först 8 minuter sedan 6 minuter, 4 minuter, 2 minuter och slutligen 3 ggr en minut.

Hur det gick - inte bra. Jag hade hopp om att kroppen skulle svara efter lördagens träning då det faktiskt för första gången på länge kändes hyfsat. Jag gick därför ut ganska hårt i den första intervallen. Men ändå inte hårdare än vad jag brukar klara. Det kändes bra i drygt 2 minuter, sedan började kroppen att hacka. Snittwatten blev ändå hyfsade 353 watt i snitt under 8 minuter, men klart sämre sista två minuterna.

Kroppen kändes inte alls bra och jag vilade tre minuter istället för två innan nästa intervall. De återstående 6 intervallerna pendlade mellan bedrövliga och dåliga.

Efter en dryg timme i spöregnet rullade vi hem till värmen. Väl hemma och 3 timmar senare känns luftrören inte bra, det är rossel i bröstet och vilopulsen är onormalt hög.

Jag har nu tagit ett definitivt beslut att det blir DNS på de tre tävlingar jag skulle köra i Stockholm nu till helgen. Nu ska jag ägna de närmsta två dagarna åt att fundera om jag redan nu lägger ned hela tävlingssäsongen. Kanske blir det bara Vätternrundan med Sub 8 och något motionslopp till hösten som får ligga kvar. Om nu ens det fungerar!?

Veterancupens deltävlingar och SM första veckan i juli får jag nog tyvärr nu stryka från agendan!? Riktigt, riktigt tråkigt - men svarar inte kroppen så gör den inte. Jag återkommer med ett definitivt beslut kring detta.

För övrigt är Vätternrundan väldigt aktuell just nu. Mitt inlägg i går om banprofil och backar på Vätternrundan lästes av 2000 personer på mindre än ett dygn.

6 kommentarer:

  1. Ajj! Va trist läsning Tomas! Jag beklagar verkligen din nuvarande situation
    med din träning. Hoppas dock att du blir frisk när sommarvärmen till slut
    kommer för det måste den snart göra. Jag minns förra året precis den här
    veckan för frun och yngsta dottern var på Rhodos. Själv tog jag tre dar semester
    för att köra en riktigt tung träningsvecka när jag nu var ensam hemma. Det var 25 grader
    varmt i stort sett hela veckan!! 25 grader!!!
    Som sagt krya på dig!

    SvaraRadera
  2. 353 watt i 8 min och du funderar på att lägga ner hela säsongen? Själv skulle jag vara sjukt nöjd om jag var i närheten av sådana watt. Har aldrig varit det och kommer nog aldrig att vara det heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte för watt-talen på de 8 minuterna, utan återhämtningen till de övriga intervallerna,. Den dåliga känslan i kroppen och hur det känns nu efteråt.

      Radera
    2. Jag förstår att det är grymt frusterade, särskilt med tanke på den form du hade för en dryg månad sedan men jag förstår inte resonemanget att du redan nu måste stryka tävlingar som ligger en månad fram om det inte är så att den dålig känslan beror på allvarlig sjukdom eller kraftig överträning.

      Om du presterar den där watten efter en dålig träningsperiod och med sjukdomskänsla vad ska du då kunna prestera när det lossnar? Och om du funderar på lägga ned säsongen trots så bra watt, även om känsla och återhämtningen var dålig, så kan ju vi övriga som aldrig kommer upp i de watten ens med bra träning i ryggen lägga ned alla tankar på att någonsin ställa oss på en startlinje.

      Radera
    3. Tråkigt att du känner så och tolkar mitt inlägg på det här sättet. Jag tänker att du tolkat vad jag skrivit på ett sätt som det inte var avsett. Hur som helst tråkigt.

      Jag kommer att göra ett nytt inlägg i frågan.

      Radera

Min blogglista