tisdag 23 juni 2015

Att vara novis, förvirrad och i behov av hjälp

Ja, alla har vi nog något där vi inte känner oss riktigt hemma. Något där vi inte vet hur det ska vara, vad vi ska tänka på eller hur vi ska göra.

Hur vi gör då är väldigt olika. Jag väljer att ta tjuren vid hornen och utmana min okunskap. Med hjälp av andras tips, egna erfarenheter och annan typ av input tänker jag med tiden bli den som kan hjälpa andra. Just nu är jag dock rejält vilsen och en riktig nybörjare.

Eller vad säger du om att jag om fem dagar ska delta i min första tävling i tempo? Ja, det i sig är kanske inte så speciellt. Om vi lägger till fem träningar i livet, att cykeln är ny och att jag inte har en aning om inställningarna på cykeln är bra. Jag vet inte ens om den är godkänd med de inställningar jag har nu. När sitter man rätt som tempocyklist - ja det kan jag fråga mig.

För att ytterligare förtydliga både min osäkerhet, min okunskap, men samtidigt min vilja att lyssna in andra har jag idag ändrat flera inställningar på cykeln. Detta trots att jag knappt hinner prova de innan tävling. Men på mitt förra inlägg där jag hade en bild på min sittställning fick jag en hel del input, varav det mesta lätt rimligt och bra. Utifrån det har jag nu sänkt sadeln med 0,5 centimeter. Jag har höjt pinnarna med fem centimeter samtidigt som jag sänkt armpadsen med ca 2 centimeter. Sedan fick jag klart för mig att jag borde sitta längre fram. Sittställningen har jag provat i trainern under fem minuter. Sa inte särskilt mycket.

Ja, jag kommer att prova ett pass i veckan. I övrigt får det bli att prova sig fram och titta på de snabba grabbarna i helgen och hur de gör.

När det gäller linjelopp har jag koll på hur det brukar gå till. Ibland kan jag även tänka att jag är ganska bra på min racer.

Här vet jag ingenting. Hur fungerar starten. Hur hårt ska jag gå ut? Vad är viktigast att tänka på under loppet? Hur ser det ut vid vändet och finns det några särskilda regler kring detta? Bara en kon att runda? Hur ska jag agera om jag kör om någon eller mer troligt blir omkörd - Vilka regler finns kring detta? Ja, detta var bara några få saker av allt jag inte vet.

Men alla har vi varit nybörjare någon gång. I detta är det jag som är novisen. Målen för helgen är att komma till start och vid målgång känna att jag gjort mitt bästa. Med tanke på att jag fått ställa in deltagandet i Gottne Veterancup både 2013 och 2014 är det nog svårt att starta. Att göra annat än att trampa på om jag väl är vid start är nog sedan det mesta jag kan begära.

Jag hoppas att jag inom något år kan sätta högre målsättningar när jag sätter mig på min fina Canyon Speedmax.

Jag återkommer med mer kring mitt nya intresse - tempo.

4 kommentarer:

  1. Kör på bara Tomas det går säkert bra du är grymt stark!
    Sen så mäter man inte tempohojarna i Gottne va jag vet i alla fall
    så du behöver nog inte oroa dig för måtten än... :-)
    Mmm hur hårt man ska gå på ett tempolopp är svårt att säga eftersom
    jag har för mig att du inte har effektmätare på din tempohoj ännu. Med just
    effektmätaren kör man sina tempoträningar och vet utifrån det vad som är
    på gränsen belastning för att orka hela loppet! Nu får du gå på känsla å puls!
    Värm upp ordentligt strax före loppet 20-30 minuter försöka komma till start med
    så nära tröskelpuls som du kan. Så gör jag i alla fall...
    Å du!
    Have fun!!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bara att göra sitt bästa. Att de inte mäter är inte enbart positivt. Skulle vara bra att veta om man håller sig till reglerna.

      Jag hoppas ha en effektmätare innan helgen, men den har jag då inte hunnit träna på. Blir till att köra hårt och öka.....

      Vad gäller uppvärmning har jag ingen rutin. Vid linjelopp är man ju nästan ouppvärmd när man börjar. Jag tar till mig dina tips.

      Radera
  2. I grunden är de bara att trampa så är nog inte hela värden om du inte sitter optimalt 30-40 min kan du säkert uthärda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart är det bara att trampa på. Dock är det ju så att med bra sittställning får man ut mer effekt i pedalerna och man blir mer aero. Dvs. med samma kapacitet cyklar du fortare. Det är där problemet är, nog ska jag kunna uthärda - hoppas jag.

      Radera