lördag 27 juni 2015

Gottne Veterancup - premiär i tempo

Så var då min tävlingspremiär i tempo avslutad. Inte min premiär för säsongen, utan någonsin.

Jag deltog i Gottne Veterancup som är på 24.6 km och mest bara uppför eller utför. Totalt ca 250 höjdmeter att klättra.
När jag skulle åka till start fungerade inte pulsmätaren, tur att jag hade min nya effektmätare. Då gick det hyfsat att pejsa farten. 

Efter att för första gången startat med att någon håller i en vid start och nästan vurpat brände jag på för hårt i början. Nybörjarmisstag?! I övrigt kändes det helt okej och jag höll hyfsat bra tryck hela rundan.

Rullade runt banan med en snittfart på ca 41.2 km/h vilket jag är nöjd med utifrån alla backar.

Det blev en slutlig 6:e plats. Hade nog blivit femma om jag inte hunnit ikapp en bil som nästan stannat vid mållinjen så jag fick bromsa och därmed gå ur fartställningen. Var bara 1.2 sek efter femman.
Med lite träning och i framtiden ett dischjul skulle detta kunna bli riktigt bra . Var bara 45 sekunder efter fjolårets SM-tvåa och slog flera starka cyklister.

Sedan var det i år med två riktigt snabba, där Mats Nygren laddar för veteran-VM. De var i en egen liga.

Nu är benen sega, så vi får se om de kvicknar till innan morgon till linjeloppet

2 kommentarer:

  1. Ojj Tomas!
    Det där är riktigt riktigt bra kört!!!
    Jag menar det verkligen, premiär och 41,2 km/h!
    Utan dischjul dessutom det är en stoor skillnad kan jag meddela å vädret också fick rapport från Kent nyss. Å missflyttet med bilen dessutom :-(
    Ja Mats körde elit förra året i år siktar han på Masters VM... Han har rekordet på vår rekordmil i Piteå, 12:41 vilket blir ungefär 47,3 km/h!!!
    Men som sagt en stark debut i TT ska bli spännande att följa dina framgångar i tempocyklingen.
    Jag hoppas verkligen vi ses nästa sommar på Masters SM!!!!
    Hjälmen av från mig bra kört Tomas!

    SvaraRadera
  2. Tack. Jag är riktigt nöjd utifrån förutsättningarna. Nu skulle man bara fått prova ett dischjul...
    Mats är helt klart rysligt snabb.
    Att synas på SM låter bra😄

    SvaraRadera