fredag 8 januari 2016

Gran Canaria - Brännskada, dykning, dinosaurie och en rejäl cykeltur via Fataga

Idag var planen att få till en hyfsad lång cykelrunda då det blev vilodag igår. Tanken var att börja på förmiddagen, men jag fick snabbt tänka om.

Sonens brännskada från gårdagen hade gjort honom negativ och på dåligt humör på förmiddagen. Dessutom ville han inte bada då han tyckte det var pinsamt att bada i T-shirt (skadan behövde täckas).

Vi bestämde oss därför för att gå på promenad och besöka ett köpcenter inte särskilt långt borta. Snabbt hittade vi ett dinosaurieägg som kunde kläckas om det fick ligga i vatten i två dygn. Sonen som enligt egen utsago ska bli paleontolog blev eld och lågor. Det är klart sonen ska ha ett ägg!? Han blev helnöjd.

Det dröjde inte länge så hittade vi också en badtröja, och vips kunde han tänka sig att bada också. Av bara farten fick han också tre fina tröjor som vi hittade. Mamman och pappan fick ingenting. I brors familj fick barnen lite stuff, men även pappan fick ett par snygga skor.

Fortfarande kändes brännskadan av hos sonen, men humöret var mycket bättre. När vi sedan kunde smörja vasselin som vi fått låna av bror, fungerade det ändå bättre.

Detta gjorde att jag kände mig väl till mods för att ta en cykeltur efter promenad och shopping. Det gjorde att jag hoppade lunchen för att hinna med den cykling jag tänkt mig.
Idag cyklade jag till Playa del Ingles och rakt upp i bergen.
Först är det en bra stigning upp till en fin utsiktsplats innan det bär kort och brant utför. Därefter börjar en ihållande klättring förbi Fataga och mot San Bartolomé.

Efter ca 27 km cykling från hotellet hade jag nått högsta punkten för dagen.
Därefter svängde jag höger mot Santa Lucia med sikte mot kusten. Denna väg är riktigt trevlig och det går att hålla bra fart.

Sedan är det några korta hyfsat branta stigningar där det går att trycka hela vägen. Riktigt roligt.
Vädret var som tidigare kanon. Vägarna fantastiska. Nästan inga bilar och en bra känsla i kroppen.
Klättringen upp till avtagsvägen mot Santa Lucia som är ca 22 km hade avklarats med en snittwatt på 275 och en tjuga på ca 300 watt. Detta med 80% av maxpuls. Med andra ord körde jag på bra, men långt ifrån max. Mycket positivt besked.
Väl nere vid kusten och El Doctoral väntade så en transportsträcka tillbaka till hotellet. Det brukar alltid vara rejält med medvind i den svaga uförslöpan på ca 20 km. Att hålla 55-60 km gör du nästan utan ansträngning. Men nu hände något. Rejäl motvind. Det händer typ aldrig. Det var så mycket motvind att jag fick samma snittpuls som i stigningarna och ändå blev snittfarten bara 25 km/h och då var det utför nästan hela vägen!
Tillbaka på hotellet ställde jag cykeln vid entrén, fyllde en av cykelflaskorna och gick till poolbaren. Jag fick då veta att alla var på toppenhumör. Särskilt Melvin som fått chansen att dyka med riktig utrustning.

Han hade dessutom fått väldigt mycket beröm av instruktören då han lärde sig så fort. Den vanliga badningen hade också gått kanon, och smärtan av brännskadan var nästan borta. Jag tog en trippel espresso - gott. Sedan nya aktiviteter.
Katten och Johanna satte sig på vår balkong och drack lite Sangria, barnen lekte och jag tog ytterligare en cykeltur med bror. Denna gång körde vi Ayaguaresturen, men bakvägen. Det var även denna gång mycket trevligt. En bonus är alltid också att cykla med någon även om jag också är bra på att cykla själv.

Väl tillbaka på hotellet var det snart dags för middag. Endast lite duschning och sedan mat.
Efter middagen upp på rummet, för lite yatzy, kaffe, cola och chips.

Det blev sammantaget en riktigt bra dag och vad gäller cyklingen fick jag ihop 2000 höjdmeter, drygt 10,5 mil och ca 260 träningsminuter. Inte helt fel.