måndag 11 januari 2016

Gran Canaria - Dubbla turer och nya bekantskaper

Ännu en dag med full service. Inget fixande av frukost, lunch eller middag. Blir du sugen hämtar du snacks och/eller något att dricka.

Vi började med steg 1 – frukost. Vanemänniska som många av oss är blev det samma frukost som tidigare dagar.

Bror och Johanna hade lovat att vara med Melvin under förmiddagen så jag och Katten kunde ta en cykeltur. Vi började med att reka vart och när busslinje 1 går och vart den stannar. Detta både för funderingar kring transfer till flygplatsen och inför att jag ska byta boende då jag blir ”lämnad” här.

Det ska som vanligt bli riktigt skoj att få några dagar till då det bara är fokus cykling, men det är alltid jobbigt att bli lämnad av mina älsklingar. Men nu går vi vidare, detta sker inte i morgon, utan i övermorgon.

Efter denna korta omväg vände vi skutan/cykeln mot Fataga. Vi klättrade på i ett bekvämt tempo upp till utsiktsplatsen på 490 meter. Här tog vi på vindvästarna och Katten tog en gel. Det blev också en lång pratstund med några trevliga svenskar som undrade en hel massa kring vår cykling och cykling i allmänhet här på ön.
Sedan bar det brant utför innan vi åter började klättra. Efter ett tag stannade vi för att ta av västarna igen, då det börjat bli varmt att klättra med så mycket kläder. Det var som tidigare dagar nämligen varmt i luften.
Så ser jag några bekanta och vips så kom mina kompisar från Team Norrbotten. Vi bestämde oss för att ta följe och körde därefter med de en bra stund. De hade planer på att ta toppen i dag, men vädret längre upp i bergen såg inte bra ut. Jag avrådde och sa att det blir nog väldigt kallt och otrevligt.
Vi hade mycket trevligt i vår cykling och tiden rann i väg. När jag slutligen tittade på klockan insåg jag att vi var sena utifrån den tid vi skulle vara på hotellet. Ja, Katten ska ha sagt till några gånger en stund tidigare, men – detta hade jag nog missat!? Vi var inte så långt från Sant Bartolome när det alltså var dags att vända.

Vi sa hej då och vände tillbaka mot kusten. Efter några minuter fick vi åter sällskap. Andreas och Fredrik hade kört i kapp oss och ville ha sällskap hela vägen till vårt hotell. Det hade börjat regna högre upp och dit ville de inte.

Fredrik R var dock inte med utan hade valt att på egen hand fortsätta klättra mot toppen. I nuläget vet jag inte hur det gick med det. Gissar dock på att det var kallt.

Vi trampade på, nu i högre takt då Katten hade bråttom till hotellet för att vi inte skulle bli allt för sena. Svisch var vi tillbaka, bara 10 minuter sena. Totalt blev det 150 minuter cykling och 1150 höjdmeter. Vilket var bra.

Andreas och Fredrik skulle rulla vidare och trampa Monte Leon några varv. Vi gick in på hotellet för lunch.

Efter en trevlig och god lunch med en massa snack tog jag och bror en runda. Vi trampade ett varv runt Monte Leon (Ayaguares) och sedan till Palmitos Park och tillbaka. Vi körde snacktempo mest hela vägen, förutom sista biten mot Palmitos då det är väldigt brant och intensiteten måste upp rejält för att man inte ska stanna. Det blev ytterligare ca 850 höjdmeter och 110 minuters cykling.
Tillbaka på hotellet så badade fortfarande sonen. Det hade varit bad mest hela dagen faktiskt.
Efter en stund kom han upp på rummet och vi tittade på lite serier och myste innan middag. Vid middagen var han helt utslut av allt badande, så det blev inte mycket gjort efter middagen. Lite mer mys, läsning och serier och sedan sova.

I morgon är det alltså Kattens och Melvins sista dag här. Då åker hem i övermorgon vid 06.10. Jag kommer att köra cykelvila och ha fullt familjefokus i morgon. Det känns bra.