fredag 11 augusti 2017

Kläderna till VM har kommit, firade med lite fyror

Vid VM i Frankrike den 24-27 augusti kommer jag i alla fall att se snabb och snygg ut. Jag har nämligen fått mina kläder inför tävlingarna och de såg väldigt fina ut.

Jag och Katten körde till med en fotosession när de är som snyggast (oanvända).

Tyvärr hade tempodräkten ett trasigt blixtlås, vilket förstås inte var skoj. Men så kan det vara.

När jag kontaktade företaget var de verkligen serviceminded och de skulle göra sitt yttersta för att lösa problemet. Jag har skickat tillbaka dräkten, och färden ned till fabriken i Tjeckien har jag följt via nätet. Tyvärr har den har tagit väl lång tid. Kalas som hanterar detta i Sverige har dock varit i kontakt med fabriken och lovat att min dräkt ska prioriteras och skickas tillbaka med expressfrakt. Så förhoppningsvis löser det sig.

Kvar har jag just nu fyra plagg som alla passade bra och kändes sköna. Särskilt byxan och tröjan till linjelopp känns optimala.
Västen är kanske något stor, men det handlar mer om utformningen än den storlek jag valt.


Slutligen fanns det också en jacka i paketet som kan användas vid cykling, men som mer lämpar sig till före- och efteraktiviteter.

För att köra in cykelkläderna är planen att de ska få göra premiär i morgon på en distansrunda där jag förhoppningsvis får med mig lite sällskap. Förhoppningsvis känns kläderna bra även vid aktivitet.


Jag får återkomma med lite bilder på tempodräkten när den dyker upp, förhoppningsvis i tid.

Kul med så snygga kläder hur som helst!

Efter fotograferingen bytte jag om till mina röda, svarta och vita kläder, dvs Vännäs CK:s. Dags för lite intervaller på tempohojen. I grunden var planen 4 x 4 minutersintervaller.

Först lugnt i 6 km och sedan lite intervaller. Målbilden var ca 390 watt vilket kräver mer insats än att göra motsvarande på racern. Jag körde på distans och inte på tid, vilket innebar att de fyra intervaller jag skulle genomföra inte skulle bli exakt fyra minuter.

Mellan varje intervall ca 1500 meter i lugnare tempo.

När jag drog igång första intervallen insåg jag snabbt att det skulle bli jobbigt. För det första var insatsen ganska hög, benen inte riktigt pigga, och det tog emot bra mycket mer där än i andningen. Sedan blåste det extremt mycket vilket gör det svårt att få till trycket i pedalerna och mycket kraft går åt till annat.

Redan efter en km tänkte jag att det kanske inte var min dag att köra intervaller. Men så tänkte jag om och fortsatte, och efter ett tag kändes det något bättre. Jag fortsatte därför hela intervallen, men mot slutet tog det emot en del.

För varje intervall blev det lite tuffare, men jag höll ändå i fint.

Eftersom vindarna var så olika blev intervallerna mycket olika långa. Den första intervallen landade på 4,5 minuter och 396 watt. Den andra var längre och landade på fem minuter. Det var lite svårare att hålla intensiteten då det var en hel del utför, men det landade ändå på 386 watt. Tredje intervallen skedde i rejäl medvind, så jag bestämde mig för att köra längre för att inte tiden skulle bli för kort. Då blev den i stället den längsta intervallen på närmare 6 minuter och 388 watt. Den sista intervallen fick jag rejäl medvind och dessutom lite utför. Därför blev intervallen den kortaste, just under fyra minuter. Denna intervall var också svårast att hålla trycket på. Jag var ju lite tröttare, och sedan är det svårt då det går mycket utför. Snitteffekt på 380 watt och över 50 km/h i snittfart. Efter totalt ca 18 minuters intervalltid så blev det en lugn hemresa. Totalt 60 minuter i dag.

I morgon är det alltså distanscykling som gäller och då i denna klädsel.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar