onsdag 9 augusti 2017

Min planering för VM-resan till Frankrike

Som jag skrev häromdagen blev det en hel del funderande och planerande. Men nu är det mesta och jag planerar för att vara med på VM.

Det känns verkligen spännande och utmanande.

Jag har inga resultatförväntningar då motståndet förstås är knallhårt, och framför allt vet jag inte hur jag står mig mot övriga deltagare då jag endast tävlat mot några få av dem.

Däremot ska jag förstås göra mitt yttersta för att vara mitt bästa jag. Mer än så går inte att göra, och så får vi se hur långt det räcker. Lyckas jag i min toppning och har dagen bör det i alla fall kunna gå hyfsat fort.

Varken tempobanan eller linjeloppet har en sådan profil som är optimal för mig, men i nuläget lägger jag ingen vikt vid det. 

Jag kommer att åka ned till Stockholm på kvällen den 20 augusti. Övernattning på Rest and Fly. Sedan åker jag vidare med KLM från Arlanda via Amsterdam till Toulouse och landar där måndag den 21 augusti 11.10. 

Därefter kommer ett moment jag ännu inte löst. Det handlar om hur jag ska ta mig de 10 milen från Toulouse till Albi där VM hålls. Jag har en teori om att det kan gå att åka flygbuss till centrum i Toulouse och sedan tåg till Albi. Om det praktiskt fungerar och om det då går att ha med sig två cykelväskor har jag inte fått någon klarhet i. Jag vet inte heller vart/hur biljetter ska köpas. Men på något sätt måste det lösa sig. Kanske någon av er vet om detta fungerar?

Jag ville bo i Albi och inte i någon ort längre bort. På det sättet kommer jag närmre där allt händer, jag behöver inte ha någon hyrbil och rent praktiskt är det bättre. Med ett VM på plats var det dock väldigt tunt med boenden när jag skulle boka. Vad jag kunde se fanns ett enda rum ledigt i hela Albi, och det var av låg standard. Jag slog dock till. Ingen toalett eller dusch på rummet, litet rum och i övrigt lär det inte vara någon högre standard. Men det blir nog bra.

Under tisdagen och onsdagen kommer jag acklimatisera mig, kolla upp tempobanan och cykla lite mm. På torsdag är det sedan dags för VM-start i tempo. 

Efter detta lopp är planen att ha fredagen till att reka linjebanan som kommer att bli mycket tuff både uppför och utför. Slappande på lördagen och sedan VM-start i linje på söndagen.

På måndagen efter sista VM-starten bär det av hemåt igen. Samma upplägg som när jag åker ned, men tvärtom.

Ja, just det. Jag har ju tränat lite idag också. Jag hade bestämt mig för 3 timmars träning i distansintensitet. Så blev det också.

Allt flöt på fint och det var en trevlig runda. Det enda som ställde till det var ett gediget vägarbete. Först blev vägen dålig, sedan blev den sämre och sedan riktigt dålig. Jag hade då cyklat ca 5 km på dålig väg.

Jag gick över sträckan där det var sprängsten och cyklade sedan extremt lugnt i ytterligare några hundra meter, och tänkte att nu kommer nog asfalten tillbaka. Det gjorde den inte.

Det blev till att cykla lugnt tillbaka, gå över sprängsten och sedan mäkta med ytterligare 5 km dålig väg.

Så den som tänker sig att cykla på E12 bör nog tänka om. I alla fall den som tänker cykla i närheten av Tvärålund.

Jag ställde om och tog en annan väg. När jag cyklat tillräckligt länge för att landa på 3 timmar vände jag hemåt.

Hemma visade klockan  att jag tajmat det exakt. Det blev alltså en lugn träning med en snittpuls på bara 119 och närmare 100 km.

350 km på tre dagar, så nu blir det vilodag i morgon. På fredag hoppas jag att benen är så pass pigga att jag får till bra intervaller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar