fredag 22 september 2017

40 km/h i 40 km på racern och utslagen son






Idag blev det 2 timmar på kontoret innan det var dags att åka hem. Sonen opererades i måndags och tog bland annat bort halsmandlarna. Därefter har han haft det väldigt tufft och varit liggandes. Han har inte pratat, haft ont, inte ätit och inte druckit mycket. Med andra ord är det inte läge för att han ska vara själv. Han behöver oss som sköter om honom, för det är verkligen synd om Melvin. Så när Katten åkte till jobbet åkte jag hem för att sköta om sonen.

När Katten kom hem från jobbet ville hon cykla en timme. Under tiden gjorde jag klar middagen och när Katten kom tillbaka var det min tur att få till en kort cykelrunda. En timme att förfoga över innan vi skulle äta.

Ja, vad skulle jag göra idag då? Jag bestämde mig för att cykla mot Rödåsel och vända efter 20 km. Totalt skulle det då bli 40 km. Hur mycket krävs det då för att snitta 40 km/h i 40 km? Det tänkte jag ta reda på idag. Det beror förstås på hur kuperat det är, vilka vindar det är, positionen på cykeln, klädsel mm. Just idag var det nästan helt vindstilla. Det är en del höjdmetrar på sträckan, men självklart inga tuffa klättringar. Jag cyklade i bocken, men hade i övrigt ingen optimal klädsel eller några andra anpassningar för att det skulle gå fortare.

Insatsen som krävdes var 316 watt och 86% av maxpuls i snitt under en timme. Det var alltså en hel del insats, men ändå en hel del sparat. Det var bra tryck, men ändå kontrollerat och lugnare än att jag drog på mig mjölksyra. Hur fort det gått om jag maxat är svårt att säga.

Nu när jag är inne i en period mellan två säsonger då jag cyklar det som det faller mig in är det roligt att cykla den typ av cykling jag i stort sett slutat med under säsong. Då försöker jag antingen att cykla lugnt eller riktigt hårt.

Det blir alltså träning där jag kör hårt men inte rejält hårt. Anledningen är att jag blir väl sliten i relation till vad det ger för  utvecklingen. Däremot är det ju väldigt roligt att cykla i denna intensitet, då den här cyklingen får en att känna sig stark och det är roligt när det går fort länge utan att det blir sådär svinjobbigt.

Ja, i dag blev det alltså 40 km/h i 40 km. I morgon blir det längre sträcka med några kamrater från Vännäs CK. Samtidigt lär det gå markant långsammare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar