torsdag 21 september 2017

Nu blir det ny trainer

Efter två år med min trainer har jag insett att det är dags för ett byte. Ja, det är ju inte så att min trainer är dålig. Den är istället mycket bra på det allra mesta.

Min Cycleops Supermagneto pro trainer levererar en bra cykelkänsla, är lätt att fälla ihop och plocka undan/ta med, är strömoberoende och har bra inställningar för att köra intervaller respektive mer "vanlig" cykling. Den klarar alltså det mesta som vi ställer krav på hos en trainer.

Vad saknar den då? Ja, det är inte en "smarttrainer" och den har ingen effektmätning. Jag har dock inte saknat dessa delar så mycket då jag har effektmätning på cykeln och ännu inte fastnat i zwiftdjungeln eller motsvarande.

Det finns också vissa brister som att när jag trycker på riktigt hårt slirar det lite i trainerhjulets kontakt mot trainern. Inget jätteproblem, men ett störningsmoment. Det är också så att den inte mäktar med riktigt höga effekttal och genom att den är progressiv i sitt motstånd blir motståndet väl lågt när jag kör intervaller på låg kadens.

Av dessa anledningar och att Kattens trainer är på fallrepet så blir det nu en ny trainer i mitt cykelgarage.

Jag kommer dock att fortsätta använda min Cycleops för mina resor till olika tävlingar. Där passar den perfekt som uppvärmningsredskap. Sedan blir inte Katten stående när/om hennes trainer ger upp. Då kan hon använda min Cyclops som trots allt är klart bättre än den trainer hon i dag är nöjd med.

Inte för att jag ser fram emot dåligt väder, men när det blir så under nästa vecka lär det passet rullas på en helt ny, förhoppningsvis riktigt bra och prisvärd trainer. Men vad är det då för trainer du köpt efter att gått igenom "allt" utbud som finns? Ja, det svaret kommer när trainer dyker upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar