onsdag 18 oktober 2017

Mallorca dag 2 - Punkafest och Orientstigning

Dag 2 på ön började med att jag sov lite halvtaskigt. Sängarna är väl mjuka för min smak. Dessutom gnisslar de när man vänder sig. Vaknade om vartannat tills jag skulle upp på riktigt.

Här äter vi sen frukost, så sonen som vaknade redan 07.00 fick vänta två timmar. När det väl var dags för frukost blev det som i går högsta betyg. Svårt att överträffa frukosten här på Helios.

Efter frukost tog vi alla 10 en promenad efter stranden. Sonen var taggad och hittade en mängd pokemons.

När vi skulle vända tog jag, sonen och far en annan väg. Jag och Melle skulle söka efter ett cyklop till honom och far skulle söka en "lille" för att kunna utmana oss i boule. Det finns nämligen fler boulebanor på hotellet och en mängd klot. Dock har någon tagit med sig den lille.

Vi sökte en bra stund men vi gick bet på båda inköpen. Till slut vid supermarket 20 meter från hotellet blev det inköp av cyklop. Far har dock fortfarande inte hittat någon lille trots ytterligare en timmes sökande på eftermiddagen.

När det så var dags för lunch visade det sig att nästan ingen restaurang öppnat för dagen, så till slut fick vi vika ned oss och ta Burgerking. Sonen var nöjd, men inte många fler.

På eftermiddagen har jag och Katten också hunnit med en cykelrunda. Det började dock sådär. Efter ca 10 minuter cykling fick jag bakhjulspunktering. Muntert på många sätt. För det första hade jag glömt våtservetter, så jag blev rejält dyngig. Sedan är det alltid svårt att få bra tryck i däcken och slutligen är risken stor att du får en följdpunktering om du inte avlägsnar orsaken till den första punkteringen.

Ja, vi rullade så vidare. Så händer det igen ca 10 minuter senare. Punktering igen. Men nu på framhjulet. Åter av med hjul och användande av min andra slang. Jag matade på rejält för att få riktigt bra tryck i framhjulet. Så till slut var det tillräckligt bra. När jag så skruvade av pumpen från slangen, blev det haveri och åter tomt i däcket. Muntert när armarna redan var full av mjölksyra. Bara att pumpa igen. Nu var jag mindre nöjd.

Till slut var jag dock redo att åka igen och sedan höll cykeln sig i schack resten av rundan.

För dagen åkte jag och Katten via Santa Maria till Orientstigningen. En trevlig klättring på ca  6 km och 5.5 procents  snittlutning.

Vi rullade på hyfsat lugnt på rundan som totalt blev ca 80 km och ca 3 timmar. En hel del höjdmetrar blev det dock. Känslan i kroppen kunde ha varit bättre, så jag hoppas att det inte är en förkylning eller liknande på gång.

Det började för övrigt kännas stressigt på slutet då bror skulle hinna låna min cykel för lite cykling innan maten. Han skulle nämligen kolla om kroppen verkar hålla för cykling, utifrån hans skador. Lite onödigt att hyra cykel om det inte fungerar. Jag vet ännu inte hur det gått, men hoppas att det blev positiva besked.

I morgon verkar det bli regnkavalkad, så det blir nog ett besök på Palma Aquarium. Om kroppen är okej försöker jag också få in ett kortare cykelpass mellan skyfallen.