torsdag 19 oktober 2017

Mallorca dag 3 - Hajar och hårdkörning i en timme med bra effekt

Idag var det som väntat spöregn när vi vaknade och sedan höll det i sig större delen av dagen.

Vad passade då bättre än att gå på Palma Aquarium. Det blev en riktigt trevlig dag med mängder av fiskar, hajar och annat smått och gott. Jag tror att det uppskattades av alla, såväl ung som äldre.

Efter ca 4 timmar var det många trötta kroppar och skallar som masade sig tillbaka till hotellet.

Där blev det lite kaffe och kaka på rummet och sedan spelade jag, Katten och Melvin Chicago. Jag lovade Melvin att krossa honom, och så blev det. Det går ju inte att låta barnen vinna.

Vi slappade vidare någon timme innan jag skulle ut på en kortare cykelrunda. Lagom till detta hade det slutat regna. Ingen sol och en hel del vind. Dock var det ändå varmt, ca 20 grader.

Då det skulle bli en kort cykeltur hade jag istället en plan på att det skulle bli hårt.

Jag rullade först 5 km efter strandpromenaden och sedan några kilometer till hyfsat lugnt fram till en rondell innan det väntade ca 13 km uppför, men inte så brant. Här gillar jag att köra på och det passar mig också perfekt med klättring, men inte brant.

Planen var att följa kustvägen österut från Playa de Palma och vända vid restaurangen efter 28 km cykling där "alla" cyklister stannar för att äta. Därefter tillbaka mot hotellet.

Först skulle det bli 20 minuter hårt och sedan skulle jag hålla i en bra intensitet ytterligare 40 minuter och sedan avsluta lugnt resten.

Jag matade på uppför och det kändes faktiskt riktigt bra. Det var hårt, men inte max, då jag skulle mäkta med ytterligare 40 minuter direkt efter tjugan.

Visst tog det emot lite, men det fanns ändå kraft kvar när ca 20 minuter gått. Jag hade nämligen inte klockat exakt utan gick efter antalet cyklade kilometer. Därefter släppte jag av lite i 20 minuter och ökade sedan igen sista 20 minuterna. Exakt hur hårt det gått visste jag inte då jag inte tagit någon mellantid.

Det var dock roligt och kändes bra. Förvånansvärt bra faktiskt utifrån att jag kört lite träning på slutet och att det kändes dåligt igår. Så rullade jag lugnt tillbaka. Ja, jag tog också en extra sväng på 4 km för att landa på exakt 60 km cykling.

Väl tillbaka på hotellet laddade jag in träningen och kunde då se att jag första tjugan legat på 360 watt, andra tjugan på 320 watt och den tredje tjugan på 340 watt. Det innebar att det blev 60 minuter på i snitt 340 watt och en snittfart på exakt 40 km/h. Klart bra för att vara jag. Totalt fick jag ihop 26 minuter i pulszon 5 och 34 minuter i pulszon 4. En bra genomkörare helt enkelt. Jag har nog aldrig kört på rejält en timme, så detta blev nog mitt timrekord, ever.

Tyvärr inga bilder från cykelrundan i dag. Hade fullt upp med att trycka på.

En dusch och nu dags för en välbehövlig middag.