söndag 22 oktober 2017

Mallorca dag 6 - Regn, Soller och förkylt

Idag skulle vädret vara lite halvtaskigt på förmiddagen, medan det senare skulle bli bättre. Redan vid 10 hade det dock slutat regna, så jag, Melle, Katten, mor och far gick på en promenad.

Efter en stund började dock spöregnet och dessutom var det visst inget vidare Pokemonläge idag. Stämningen sjönk därmed rejält.

Regnet fortsatte hälla ned och innan vi var tillbaka var vi rejält blöta.

Det blev till att stanna på rummet. Jag och sonen ägnade tiden åt att titta på lite humor från Svt-play.

På eftermiddagen var vädret i alla fall hyfsat så jag och Katten planerade för cykeltur. Även bror hade tänkt hänga på, men han hade blivit förkyld. För övrigt är det rena sjukstugan här där Jocke, Henning och far nu drabbats. Även Iris har varit sjuk. Vi får se om någon håller sig frisk hela resan.

Ja, när vi rullade iväg hade det i alla fall slutat regna.

Vi tog sikte västerut och trots lite vindar och molnigt kändes det skönt.

Vi rullade på i lagom tempo med sikte på Soller. Varje dag har vi tid för max 3 timmars cykling, och då hinner du precis klättra upp för Soller.

Innan det var dags för klättring tog Katten en gel.
Så började vi rulla uppåt och Katten undrade hur många svängar stigningen egentligen har. Jag hade ingen aning och hon undrade varför jag aldrig räknat.

Det dåliga vädret på förmiddagen hade nog skrämt bort både cyklister och bilister då vi inte såg någon cyklist alls på hela klättringen och knappt någon bil.

Vi rullade på i ett väldigt bekvämt tempo hela stigningen och när vi väl nådde toppen var det dags att vända om och susa utför.
Jag bestämde mig för att räkna svängarna när jag rullade utför, och hur många var det då?! Jag fick det till 54, men för att vara säker behöver jag nog köra en gång till och kollräkna.

Efter att vi nått botten tog vi oss via Bunyola och Santa Maria tillbaka till hotellet.

Ytterligare en runda var avslutad. Totalt ca 75 km och 165 minuter.

Nu har vi hunnit med en gemensam middag, och tyvärr känns det nu i kroppen som att en förkylning kan vara på gång. Hoppas jag hittar på.

Ja, förresten. Jag glömde säga att Jocke, Johanna, Iris och Assar följde oss för att äta lunch idag. Då regnade det också. Dessutom var det för första gången kallt, så jag frös.  
I morgon ska vädret vara bättre, och då hoppas jag att vi alla också får må bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar