söndag 1 oktober 2017

Out of season, distansrunda och pang-pang

Många av er i södern har hållit igång säsongen fram till nu. Själv har jag tryckt på paus sedan flera veckor.

Den sista månaden har jag inte haft fokus på träning och prestation. Samtidigt är ju träning en del av livet, så en del rörelse har det i alla fall blivit. Men generellt har träningsmängden halverats och dessutom har det varit lite tid med bra kvalité. Jag har helt enkelt tränat det som känts skoj, och inte haft några andra fokus.

Jag fortsätter med denna inriktning en vecka till, men sedan ställer jag om och försäsongen för 2018 börjar. Då blir det alltså mer strukturerat, men jag hoppas förstås fortsätta att ha skoj.

För att inte helt börja på noll känns det ändå bra att jag inte bara vilat. Särskilt positivt att vi fått till en långrunda tre helger i rad. Trevligt sällskap och rolig cykling är aldrig fel.

Igår var det så dags för denna veckas långrunda. Kanske blir det den sista på racer här i norr på nästan 7 månader, men har vi riktigt tur kanske det fungerar en helg till!?

I går blev vi fem cyklister som cyklade från Vännäs till Hörnefors, vidare till Umeå och sedan tillbaka till Vännäs. En sträcka på totalt 110 km.

Bara ca 8 grader och regn i luften, men det fungerade faktiskt fint. Bra cykling och vi slapp frysa eller bli genomblöta.

Vi rullade lugnt i stort sett hela vägen fram till Umeå där vi stannade för kaffe. Det blev ett ganska långt stopp innan vi siktade på Vännäs.

Efter en lugn start ökade jag tempot lite, men utan att gå väldigt hårt. Några tyckte det började bli lite jobbigt, men det löste Erik genom att få punktering. Därför fick vi då ett naturligt stopp medan han bytte ut sitt tubdäck.

Efter detta stopp var det ca 20 km kvar till Vännäs och nu blev det annan typ av cykling. Vet inte riktigt hur det började, men det innebar i alla fall att vi turades om att rycka i från och de övriga försökte komma in på rulle. När det lyckades släppte vi av igen. Totalt blev det tio sådana ryck på 10-15 sekunder med hög effekt under varje tillfälle. Helt klart roligt med lite pang-pang.

Lite lugnt på slutet och sedan tack för idag.


Idag har vi haft kalas för Katten vilket var trevligt. Ingen träning har funnits på programmet, men eventuellt blir det lite rull senare i kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar