söndag 3 december 2017

6 cyklister, 4 timmar och behov av lång återhämtning

I dag skulle Katten åka till Umeå och delta på spinning med SheRides. Sonen och en kompis skulle följa med och gå på stan medan Katten tränade.

Blev jag då ensam hemma?

Nej, jag fick också en trevlig förmiddag. Det stod nämligen en gemensam cykelrunda med Vännäs CK på programmet.

När jag vaknade i morse insåg jag snabbt att detta kan bli bra. Ca 1 minusgrad, soligt och bra vägunderlag. Perfekt för distanscykling.

Jag rullade i väg till Vännäsby där vi skulle träffas.

För dagen blev det riktigt fin uppslutning då vi blev 6 cyklister som ville ta en tur på +3 timmar.

När det är landsvägscykling föreslår jag ofta rundan, men när det är MTB är jag aldrig inblandad, utan hänger bara med. Idag skedde dock något som aldrig tidigare hänt. Jag föreslog rundan och det blev den vi rullade.

Det blev då lite vägar vi inte tidigare varit på. Via Pengfors till Ramsele, Tvåråbäck och tillbaka via Västra Spöland.

Det blev en gedigen runda på ca 80 km vilket tar en bra stund på snöiga vägar med rejäla dubbdäck. Bitvis gick det ganska så beskedligt, men i många klättringar var det bra tryck. Jag vet inte riktigt vad som hände men intresset att trycka på var lite större än vanligt.

Det blev helt klart en väldigt pulserad träning då det ofta gick ganska hårt uppför, medelhårt på platten och mycket lugnt utför. Detta för att undvika krascher då underlaget alltid är lite klurigt så här på vintersäsongen.

Jag brukar ofta hålla mig lugn och i bakgrunden så här på försäsongen med MTB:n. I dag var jag dock lite mer intresserad av att få lite extra belastning. Så därför var jag mer aktiv och fick helt klart upp pulsen ett antal gånger.

Förutom några kortare stopp rullade vi hela rundan i ett svep. Det tog totalt ca 3,5 timmar. Med transporten dit och tillbaka och en liten extra tur fick jag ihop drygt 4 timmar och ca 95 km.

Snittpulsen för dagen landade inte så högt, ca 75%. Men betänker vi att det utför var väldigt låg puls var det också ganska hård belastning däremellan och min klocka tyckte att återhämtningstiden var 3 dygn och 19 timmar.

Det var också ganska kuperat. Strava ansåg att det var 1338 höjdmetrar, så då var det nog i alla fall kanske 900 höjdmetrar i ett underlag där det tar emot rejält.

Väl hemma han jag äta några pannkakor så hörde jag bilen komma. Bra timing med andra ord då vi alla kom hem ungefär samtidigt. Umebesökarna var också nöjda med sin förmiddag, så detta blev ett bra upplägg på dagen.

På kvällen fick vi lite ost som belöning😊



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar