onsdag 6 december 2017

60 minuter MAF och maratonträning i natten

När jag tränar är det fortsatt roligt och givande. Däremot är det klurigt att skapa tid för träningen just nu då det är väldigt mycket annat som ska rymmas i tillvaron.

Det innebar att gårdagens träning fick ställas in, precis som en träning förra veckan. I kväll såg dock läget bättre ut. Katten skulle dessutom gå i säng tidigt. Då passade jag på att trycka in ett riktigt långt pass, då jag ändå var den enda som var uppe. Det han till och med bli en ny dag innan jag var klar.

Det har varit mycket intervaller och tuffa träningar på slutet. Därför ligger det nu främst distanseffekt och MAF på schemat den närmsta tiden.

Efter en timme på ca 2,5 watt/kg var det dags för en timme MAF. Alltså 180 i puls minus din ålder. Därefter lägger du på fem pulsslag om du är vältränad och haft kontinuitet i din träning under längre tid. Har du varit skadad och inte fått till träningen drar du bort fem slag. De flesta drar varken bort eller lägger till några pulsslag.

För egen del innebär det att jag kör MAF på 140 slag. Allt handlar om att maximera sin Aeroba kapacitet. Med tiden kan du då hålla högre effekt med samma puls.

Idag hamnade snitteffekten första 30 minuterna på 292 watt och de sista 30 minuterna på 278 watt. Med andra ord ett snitt på 285 watt under en timme. För egen del är det ett hyfsat resultat, men det finns helt klart en del att göra då det brukar ligga lite högre när formen är den ska vara. Framför allt ska inte effekten gå ned så mycket under andra halvan. Blir till att nöta på lite mer MAF ska det nog ordna upp sig.

Efter MAF följde en timme på ca 3 watt/kg och sedan 40 minuter på 2,5 watt/kg.

Ja, sedan var dagens övningar klara. Det blev alltså 220 minuters trampande ikväll. Mot slutet blev det lite segt, vilket inte är så underligt då jag inte alls fyller på någon energi på mina längre lugnare träningar. Trots allt var känslan bra och det rullade faktiskt på fint trots att det kan bli lite tradigt med långa träningar på en trainer.

Oftast lite lättare när du tränar ute med cykelvänner som jag gjorde i helgen. Men kvalité är väldigt lätt att skapa på en trainer.
Från helgens övningar


Morgondagen ser även den hektisk ut och jag ska jobba sent. Jag hoppas dock kunna få in lite träning i alla fall. Vi får se hur det går.

2 kommentarer:

  1. Oh shit! Det var inte vilket pass som helst Tomas! 3h40min!
    Du är stark! Nu när jag ser hur du beskriver passet så inser jag att vi här tränar rätt lika om än jag inte kör liika länge som du. Jag siktar också på att hålla en viss w/kg under given tid! Känner att man blir starkare av denna träning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Samma tänk, ja då måste det vara bra....

      Radera